Ριζικές αλλαγές φέρνει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, όπως αποκάλυψε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, σε συνέντευξή του στον ΣΚΑΪ. Ο νέος ΚΟΚ στοχεύει στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, με παρεμβάσεις που περιλαμβάνουν μειωμένα όρια ταχύτητας, αυστηρότερες ποινές, ψηφιακά εργαλεία παρακολούθησης τροχαίων, αλλά και πιο σύγχρονες αστικές συγκοινωνίες.
Μείωση ορίων ταχύτητας και πιο αυστηρά πρόστιμα
Μία από τις βασικότερες καινοτομίες του νέου ΚΟΚ είναι η δυνατότητα των δήμων να καθορίζουν σε ποιους δρόμους το ανώτατο όριο ταχύτητας θα ορίζεται στα 30 χλμ./ώρα, σε ποιους στα 50 και σε ειδικές περιπτώσεις, υψηλότερα. Η αλλαγή αυτή αναμένεται να εφαρμοστεί μετά την ψήφιση του νέου Κώδικα.
Τα πρόστιμα για παραβάσεις θα εφαρμόζονται κλιμακωτά, με ιδιαίτερη αυστηρότητα στους επαναλαμβανόμενους παραβάτες. Για παράδειγμα:
-
Παράβαση κατά +50 χλμ./ώρα την πρώτη φορά: πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 60 ημέρες
-
Τρίτη φορά: πρόστιμο έως και 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 2 έτη
Σε περιπτώσεις θανατηφόρων τροχαίων, οι ποινές αυστηροποιούνται δραματικά:
-
Ποινές 10 έως 20 ετών για υπαίτιους οδηγούς
-
Σε πολύνεκρα τροχαία, προβλέπεται ακόμη και ισόβια κάθειρξη
Τέλος στην ασυδοσία με το κινητό στο τιμόνι
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στη χρήση κινητού κατά την οδήγηση. Θα προβλέπεται άρση του τηλεφωνικού απορρήτου σε περιπτώσεις σοβαρών τροχαίων για να διαπιστωθεί αν ο οδηγός χρησιμοποιούσε κινητό. Μόνο η λειτουργία πλοήγησης θα επιτρέπεται, και αυτή μόνο όταν η συσκευή είναι τοποθετημένη σε ειδική βάση μέσα στο όχημα.
24ωρο μετρό και νέος στόλος λεωφορείων
Μέσα στον Ιούλιο, ένα Σάββατο θα λειτουργήσει πιλοτικά η 24ωρη λειτουργία του μετρό, του τραμ και των νυχτερινών λεωφορειακών γραμμών. Ο στόχος είναι η επέκταση του μέτρου αν αποδειχθεί λειτουργικό.
Παράλληλα, ξεκινά ενίσχυση του στόλου των ΜΜΜ, με:
-
50 νέα λεωφορεία τον Ιούνιο στην Αθήνα
-
Σταδιακή προσθήκη 1.000 λεωφορείων μέχρι το τέλος του έτους στην πρωτεύουσα
-
Άλλα τόσα στη Θεσσαλονίκη
Αναφορικά με τις κάμερες ασφαλείας στα λεωφορεία, οι πρώτες 10 έχουν ήδη εγκατασταθεί και αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία τον Ιούλιο. Η σταδιακή τοποθέτηση του συνόλου θα ολοκληρωθεί έως το φθινόπωρο.
Ψηφιακός χάρτης τροχαίων: Ένα εργαλείο ζωής
Ο κ. Κυρανάκης παρουσίασε και τον ψηφιακό χάρτη οδικών συγκρούσεων (accidents.maps.gov.gr), ένα καινοτόμο εργαλείο για δήμους και περιφέρειες. Ο χάρτης συγκεντρώνει δεδομένα τροχαίων, επιτρέποντας στις τοπικές αρχές να αναλύουν περιοχές υψηλής επικινδυνότητας και να προχωρούν σε στοχευμένες παρεμβάσεις.
Στο μέλλον, θα ενσωματωθούν δεδομένα από ασφαλιστικές εταιρείες και το ΕΚΑΒ, με σκοπό τη δημιουργία ενός πλήρους προφίλ οδικής ασφάλειας.
Ένα βήμα μπροστά για την οδική ασφάλεια
«Ο νέος ΚΟΚ δεν είναι τιμωρητικός – είναι εργαλείο προστασίας των υπεύθυνων οδηγών από τους επικίνδυνους», τόνισε ο υπουργός, διευκρινίζοντας ότι η αυστηροποίηση αφορά την υποτροπή, και όχι την πρώτη παράβαση.