Για τη «στήριξη της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας», μίλησε σε υψηλού επιπέδου ακρόαση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας.
Ο Έλληνας Επίτροπος, χαρακτήρισε την αυτοκινητοβιομηχανία, πυλώνα της ευρωπαϊκής οικονομίας σημειώνοντας ότι «η αύξηση της ανταγωνιστικότητας της και η πράσινη μετάβαση αποτελούν προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής».
Όπως τόνισε, η αυτοκινητοβιομηχανία προωθεί την καινοτομία, καθώς είναι ο μεγαλύτερος ιδιωτικός επενδυτής έρευνας και ανάπτυξης στην Ευρώπη, ενώ οι εξαγωγές ευρωπαϊκών οχημάτων ξεπερνούν τις εισαγωγές κατά 100 δισεκατομμύρια ευρώ και πλέον.
Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, έκανε λόγο για πολυεπίπεδες προκλήσεις στον τομέα αυτό, και χαρακτήρισε εύλογο τον προβληματισμό για το μέλλον.
«Η παγκόσμια ανταγωνιστικότητά της επηρεάζεται από τις υψηλές τιμές ενέργειας. Είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε περισσότερα βήματα για τη μετάβαση προς ένα πιο βιώσιμο αύριο. Υπάρχουν ελλείψεις εργατικού δυναμικού και πρώτων υλών» είπε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας:
«Η ζήτηση οχημάτων στην ΕΕ μειώνεται. Υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός με τη μορφή μεγάλων επιδοτήσεων και μαζικής πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας στην Κίνα. Κι ενώ ως ΕΕ είμαστε ο παγκόσμιος ηγέτης στην αυτοκινητοβιομηχανία, αποτυγχάνουμε να κερδίσουμε στον αγώνα για τις μπαταρίες, τη μικροηλεκτρονική ή το λογισμικό ».
Αναφερόμενος στις δυνατότητες για να αντιμετωπιστούν αυτές οι προκλήσεις, ο Επίτροπος τόνισε ότι
«χρειαζόμαστε αφενός σταθερότητα για τους επενδυτές και την αγορά, αφετέρου σιγουριά και εμπιστοσύνη για τους πιθανούς αγοραστές σε αυτή την κρίσιμη στιγμή» .
Το αίτημα, συμπλήρωσε, για να αλλάξει ριζικά το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο, θέτει σε κίνδυνο τόσο τις επενδύσεις στην αγορά όσο και την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
Αυτό δεν σημαίνει όμως όπως είπε, ότι δεν μπορούμε να προσαρμοστούμε σε ένα πλαίσιο που θα αντικατοπτρίζει τις νέες εξελίξεις και ανάγκες.
Η Πρόεδρος φον ντερ Λάιεν έχει ήδη ανακοινώσει στοχευμένη τροποποίηση των προτύπων διοξειδίου του άνθρακα για αυτοκίνητα και ημιφορτηγά για τη διασφάλιση μιας τεχνολογικά ουδέτερης προσέγγισης. Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι δεν πρόκειται να απογοητεύσουμε, υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, έναν τομέα που αντιπροσωπεύει άμεσα και έμμεσα 13 εκατομμύρια θέσεις εργασίας και το 7% του ΑΕΠ της ΕΕ
Ο Επίτροπος υπογράμμισε πως τον βρίσκει σύμφωνο η προτροπή της Έκθεσης Ντράγκι για τη βελτίωση της καινοτομίας και της ηγετικής θέσης της ΕΕ στις νέες τεχνολογίες και ικανότητες, σημειώνοντας πως «η ευρωπαϊκή βιομηχανία κινδυνεύει να μείνει πίσω όσον αφορά το λογισμικό και τους συσσωρευτές επόμενης γενιάς.