Η αγκαλιά είναι ένας φυσικός τρόπος έκφρασης συμπόνιας, συμπάθειας, αγάπης και ενότητας. Αν και μπορεί να φανεί απλός και αυτονόητος, η επίδραση της αγκαλιάς στο συναίσθημα και την ψυχολογία μας είναι βαθιά και πολύπλοκη. Η αγκαλιά συνδέει τους ανθρώπους, όπως έγινε φέτος στο ΕΕΕΕΚ Ιωαννίνων, με την επίσκεψη της διακεκριμένης δημοσιογράφου και επικεφαλής ενημερωτικών εκπομπών της ΕΡΤ, Aντριάνας Παρασκευοπούλου που συνάντησε τα παιδιά με την ιδιότητα του μέντορα της Inspirational Mentors – JA Greece Junior Achievement Greece και «αγκάλιασε» το σχολείο και τους μαθητές, οι οποίοι συμμετείχαν στο πρόγραμμα.
Με τη θετική της στάση και αύρα πλησίασε όλους τους μαθητές με αγάπη και ενδιαφέρον και έμαθε τις ιδιαιτερότητες του καθενός. Το σύνολο των μαθητών συνδέθηκε συναισθηματικά μαζί της ενώ ένας από αυτούς ξεχώρισε ιδιαίτερα την κ. Παρασκευοπούλου και ανέπτυξε μη λεκτικά και μέσω της αγκαλιάς ξεχωριστό δεσμό και σύνδεση μαζί της.
Η Ειδική Αγωγή είναι ένα ιδιαίτερο εκπαιδευτικό πλαίσιο που αναφέρεται στην εκπαίδευση που παρέχεται σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίοι μπορεί να αντιμετωπίζουν διάφορα προβλήματα υγείας, αναπτυξιακές διαταραχές ή μαθησιακές δυσκολίες. Η εκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή επιδιώκει να παρέχει στους μαθητές τις δεξιότητες, τις γνώσεις και την υποστήριξη που χρειάζονται για να επιτύχουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους.
Στο πλαίσιο της Ειδικής Αγωγής, οι εκπαιδευτικοί λαμβάνουν υπόψη τις μοναδικές ανάγκες και τις ικανότητες κάθε μαθητή, προσαρμόζοντας τις μεθόδους διδασκαλίας και το περιεχόμενο του μαθήματος ανάλογα. Ο στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον που να ενισχύει την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθηση του μαθητή, παρέχοντάς του την αίσθηση ότι μπορεί να προοδεύσει και να επιτύχει.
Οι εκπαιδευτικοί στην Ειδική Αγωγή συχνά συνεργάζονται με ειδικούς όπως ψυχολόγους, λογοθεραπευτές, κοινωνικούς λειτουργούς και εργοθεραπευτές, προκειμένου να δημιουργήσουν εξατομικευμένα προγράμματα εκπαίδευσης που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες του κάθε μαθητή. Η συνεργασία με τους γονείς είναι επίσης ζωτικής σημασίας, καθώς η οικογένεια αποτελεί ένα σημαντικό στήριγμα για την εκπαίδευση και την ανάπτυξη του παιδιού. Είναι ανάγκη για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση το προσωπικό το οποίο υπηρετεί σε αυτήν να είναι σταθερό και μόνιμο, ώστε ο μαθητής να έχει σταθερά πρόσωπα αναφοράς.
Τα προβλήματα και οι ανάγκες του ΕΕΕΕΚ
Το ΕΕΕΕΚ Ιωαννίνων είναι Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης όπου φοιτούν μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, νοητικές και σωματικές. Έχει τρείς τομείς επαγγελματικής εκπαίδευσης: Αυτόνομης Διαβίωσης, Γεωπονίας και Κεραμικής. Οι μαθητές της ειδικότητας Κεραμικής με τα τμήματα Ε’ Κεραμικής και Στ’ Κεραμικής δημιούργησαν τη δική τους εικονική επιχείρηση με τίτλο: «Κεραμικό εργαστήρι» και τελικό προϊόν τις Οκαρίνες, στα πλαίσια του προγράμματος Junior Achievement Greece, «Εικονική Επιχείρηση».
Προκειμένου το σχολείο να μπορέσει να ανταποκριθεί στις εξατομικευμένες ανάγκες των μαθητών του, ο σύλλογος εκπαιδευτικών προσπαθεί να συγκεντρώσει πόρους έτσι ώστε να γίνει εφικτή η διαμόρφωση δύο αιθουσών σε αίθουσες αισθητηριακής ολοκλήρωσης με τον κατάλληλο εξοπλισμό και μια αίθουσα να διαμορφωθεί σε εργαστήριο Αυτόνομης Διαβίωσης με μορφή κρεβατοκάμαρας.
Ακόμη χρειάζεται αναδιαμόρφωση του προαύλιου χώρου του σχολείου, ώστε να είναι προσβάσιμος για μαθητές με κινητικές δυσκολίες, να υπάρχει ασφαλής παρουσία και κίνηση των μαθητών σε αυτόν, με την κατάλληλη επίστρωση υλικού ώστε να μη χτυπούν και τραυματίζονται, να δημιουργηθούν χώροι ξεκούρασης και σκίαστρα για τις μέρες με ηλιοφάνεια και να τοποθετηθούν ειδικά παιχνίδια ενίσχυσης της κινητικότητας και της δημιουργικής απασχόλησης των μαθητών.
Η αποτελεσματικότητα της Ειδικής Αγωγής ενισχύεται σημαντικά μέσω της στήριξης και της απρόσκοπτης προσφοράς του ευρύτερου κοινού. Η συμμετοχή των γονέων, των κηδεμόνων, των εκπαιδευτικών, των σχολικών διοικητικών, και της τοπικής κοινότητας συνολικά είναι ζωτικής σημασίας για τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που προάγει την πλήρη συμμετοχή και την επιτυχία όλων των μαθητών. Μέσω της κοινοτικής στήριξης και της δημιουργίας ενός περιβάλλοντος που αναγνωρίζει την αξία της ποικιλομορφίας και της ανοχής, μπορούμε να δημιουργήσουμε μια πιο συμπεριληπτική και επιτυχημένη εκπαιδευτική εμπειρία για όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως των εκπαιδευτικών τους αναγκών. Αποτελεί έναν ζωτικό παράγοντα για τη διασφάλιση της ποιότητας και της πληρότητας της εκπαίδευσης που παρέχεται στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Παράλληλα είναι επιτακτική η υποστήριξη για την αγορά εξειδικευμένου εξοπλισμού, η διατήρηση υψηλής ποιότητας προσωπικού, η ανάπτυξη προγραμμάτων και δραστηριοτήτων για την προαγωγή της ανεξάρτητης ζωής και της ένταξης των μαθητών στην κοινωνία.
Ο σύλλογος από τη μεριά του καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να δημιουργήσει ένα ασφαλές περιβάλλον μέσα στο οποίο οι μαθητές μπορούν να δοκιμάσουν-να ασκήσουν τις ικανότητες και τις δεξιότητές τους, μέσω μιας ολιστικής προσέγγισης και της προσφοράς της κατάλληλης υποστήριξης και προσαρμογής.
Η εκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή δίνει τη δυνατότητα σε κάθε μαθητή να αναπτύξει τις δεξιότητές του και να επιτύχει σε όλους τους τομείς της ζωής του.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα που απασχολεί εκπαιδευτικούς και γονείς είναι η μελλοντική διαβίωση των μαθητών μας, από τη στιγμή που παίρνουν το απολυτήριό τους από το σχολείο μας και μετά.
Εδώ και αρκετά χρόνια πρόταση των εκπαιδευτικών του σχολείου στο ΥΠΑΙΘΑ, στην Περιφέρεια Ηπείρου καθώς και στο Δήμο Ιωαννιτών, είναι η ίδρυση «Κέντρου Ημέρας», όπου θα είναι εφικτή η απασχόληση των παιδιών αυτών και μετέπειτα ενηλίκων, καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.
Με τον τρόπο αυτό δίνεται μια λύση στο άγχος και τις ανησυχίες των γονέων για το μέλλον των παιδιών τους.