Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press
του ποιητή, θεατρολόγου, μεταφρασεολόγου και κριτικού Κωνσταντίνου Μπούρα
Σκέψεις με αφορμή την άκρως επιτυχημένη παράσταση «Φονικό στα σκοτεινά» στο πάντα επικαιροποιημένων αισθητικών αναζητήσεων «Αγγέλων Βήμα». Αυτό το ψυχολογικό θρίλερ, που είναι ταυτόχρονα και μια καλογραμμένη μεταφυσική ιστορία με έκδηλες αφηγηματικές τεχνικές και πασιφανείς δραματουργικές αρετές καθηλώνει τον θεατρόφιλο θεατή όλων των φύλων, είτε είναι άθρησκος είτε πανθεϊστής είτε άθεος σαμάνος.
Απόδειξη τής αναπόφευκτης εκλαΐκευσης η διαδεδομένη αντίληψη για το «κάρμα» («αντιπεπονθός» στα αρχαία ελληνικά).
Η Υψηλή Δραματική Ποίηση ήταν ανέκαθεν αρρήκτως συνδεδεμένη με τα εκάστοτε κατά τόπους μυστήρια που διαχειρίζονταν τον ζωϊκό φόβο τού ανθρώπου απέναντι στον επικείμενο αείποτε επαπειλούντα θάνατο.
Στην αγγλοσαξονική μυθοπλασία ο σαμανισμός των προηγούμενων αιώνων γίνεται πνευματισμός στις αρχές τού προηγούμενου αιώνα κι ο μάγος Χουντίνι είναι απλώς μια θεαματική εκδήλωσή του. Σήμερα έχουμε τον Γιούρι Γκέλερ, τον σύγχρονό μας θαυματοποιό αλλά κι ευανάγνωστο συγγραφέα.
Παρακολουθώντας λοιπόν απνευστί (αλλά όχι ενεός μήτε άναυδος) αυτή την καλοστημένη παράσταση στον πολυαγαπημένο μου πολιτιστικό πολυχώρο με το συμβολικό όνομα «Αγγέλων Βήμα» και τις πολύκροτες εικαστικές εκθέσεις στο ισόγειο, τα μουσικά δρώμενα στον πρώτο όροφο και τις θεατρικές ευωχίες στον δεύτερο, εντρύφησα για άλλη μια φορά ξεκλειδώνοντας κώδικες μιας πολυχρησιμοποιημένης αλλά όχι ακόμη τετριμμένης θεματικής, όπου τόσο η Αιγυπτιακή όσο και η Θιβετιανή Βίβλος των Νεκρών συντείνουν στην κοσμοαντίληψη πως το Επέκεινα περνάει μέσα από ένα είδος Πύρινου Καθαρτηρίου που κάποιοι το μεθερμηνεύουν και ως Κόλαση. Ήδη η ρήση τού «σκοτεινού» «προσωκρατικού φιλοσόφου» Ηράκλειτου για το τι μέλλει να συναντήσουν οι ετοιμοθάνατοι στην αντίπερα όχθη συνάδει με διάφορα χωροχρονικά τελετουργικά έθιμα και δρώμενα που σχετίζονται με την ταφή.
Εδώ, στο καλοδομημένο έργο του Torben Betts με τον ιντριγκαδόρικο τίτλο «Φονικό στα Σκοτεινά», που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, έχουμε την ευκαιρία να βιώσουμε εκ του σύνεγγυς (κι εκ του ασφαλούς) ως «διαμεσολαβημένη εμπειρία» τις σωματοποιημένες ενοχές ενός άρτι αποβιώσαντος, μόνο που μέχρι να το καταλάβουμε αυτό, έχει πάει πολλές φορές «η ψυχή μας στην Κούλουρη»!!!
Σασπένς λοιπόν, σωστές δόσεις αληθοφανούς ρεαλισμού και μυστηρίου, λεκτική βιαιότητα με ψυχολογικές επιπτώσεις, δράσεις, αντιδράσεις, επιδράσεις…
Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ: Παραμονή κάποιας Πρωτοχρονιάς με άθλιο καιρό σε μία απομονωμένη αγροικία κάπου στην Αγγλία. Εκεί καταφεύγουν πέντε άτομα μετά από τροχαίο και φιλοξενούνται από την ιδιόρρυθμη ηλικιωμένη ιδιοκτήτρια της αγροικίας. Τα πέντε άτομα είναι: ένας τραγουδιστής που κάποτε έκανε μεγάλη διεθνή επιτυχία ως frontman ενός pop group, η τέως γυναίκα του, ο εκκολαπτόμενος μουσικός γιος του, ο ταλαντούχος αλλά χαμηλών τόνων αδελφός του και η νεότατη και ωραία τωρινή σύντροφός του. Όλοι επέστρεφαν στο Λονδίνο μετά την κηδεία της μητέρας των δύο αδελφών. Τώρα, λόγω του κακού καιρού, δεν γίνεται να μετακινηθούν ούτε να επικοινωνήσουν με κανένα τρόπο και με κανένα μέσον. Αυτή είναι η εικόνα που παίρνουμε στην αρχή. Μετά; Μετά, αυτά που μάθαμε στην αρχή, καλύτερα να τα ξεχάσουμε…
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ:
Το έργο (αγγλικός τίτλος Murder in the Dark) ανεβαίνει στο ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε μετάφραση Μαργαρίτας Δαλαμάγκα-Καλογήρου και σκηνοθεσία Αλέξιου Κοτσώρη. Θα παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη από 18 Νοεμβρίου 2024. Αυτό είναι το δεύτερο έργο του TorbenBetts που ανεβαίνει στο ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ μετά τους πολύ επιτυχημένους ΑΤΡΩΤΟΥΣ το 2018 (σκην. Στ. Στάγκου) . Αξίζει να σημειωθεί πως η Ελλάδα θα είναι η πρώτη χώρα μετά την πατρίδα του συγγραφέα όπου το Murder in the Dark θα παρουσιαστεί.
Υπεύθυνη (και) για αυτή την αναμφισβήτητη επιτυχία «το ψαχτήρι» που φέρει κατά κόσμον το όνομα Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου (επιλογή δραματολογίου – μετάφραση). Διεξοδικός σκηνοθέτης ο Αλέξιος Κοτσώρης. Ατμοσφαιρικότατα σκηνικά: Νόνα Σούντη. Ταιριαστά κοστούμια απροσδιόριστης «εποχής»: Nora Ponti. Σχεδιασμός θριλεράτου φωτισμού: Γιώργος Αγιαννίτης. Πρωτότυπη μουσική sound design: Φάνης Κακοσαίος. Επιμέλεια κίνησης: Χρήστος Νικολάου. Βοηθός σκηνοθέτη: Γιάννης Ζερβός. Φωτογραφίες – Βίντεο τρέιλερ: Μιχαήλ Μαυρομούστακος. Γραφιστικά, ανατριχιαστικό βίντεο παράστασης: Alkot. Στην Επικοινωνία η πολύπειρη Μαρίκα Αρβανιτοπούλου | Art Ensemble.
Στην Διανομή απολύτως ταιριαστοί (και ως φυζίκ) οι επιλεγέντες καλλιτέχνες στους αντίστοιχους ρόλους: ΝΤΑΝΝΥ / Αλέξιος Κοτσώρης, ΚΥΡΙΑ ΜΠΕΪΤΜΑΝ / Αθηνά Μαυρομάτη, ΣΑΡΑ / Θέμις Γκέκου, ΓΟΥΙΛΙΑΜ / Νίκος Παντελίδης, ΤΖΕΪΚ / Γιάννης Ζερβός, ΡΕΜΠΕΚΑ / Ειρήνη Δερµιτζάκη.
Είναι όλοι τους εξαίρετοι, σπουδαίοι, μοναδικοί κι ανεπανάληπτοι.
Μία παράσταση με άπειρες λεπτές φιλοσοφικές ποιητικές συνυποδηλώσεις.
Δείτε την και δεν θα χάσετε.