Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press
Συνέντευξη στη Μάρθα Λεκκάκου
Το κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς χτυπά σε ελάχιστα 24ωρα και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας φιλοδοξεί φέτος, μαθητές και εκπαιδευτικοί να βρεθούν σε ένα σημαντικά βελτιωμένο περιβάλλον. Εντυπωσιακή αύξηση διορισμών στους εκπαιδευτικούς -κατά 10.000 φέτος και συνολικά κατά 37.500 τα τελευταία 5 χρόνια, ψηφιακό φροντιστήριο, νέος, αυστηρότερος κανονισμός λειτουργίας, ψηφιακή πλατφόρμα για τον εκφοβισμό, ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων, ακόμη και πιστοποίηση πληροφορικής περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το πακέτο των 11 πρωτοβουλιών για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης στα σχολεία.
– Εάν έπρεπε να ιεραρχήσετε τις 11 πρωτοβουλίες που παρουσιάσατε μαζί με τον Υπουργό Κυριάκο Πιερρακάκη στον Πρωθυπουργό για τη νέα σχολική χρονιά ποια θεωρείτε ως τη μεγαλύτερη τομή / παρέμβαση;
Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, το Υπουργείο Παιδείας συστήνει σε εκπαιδευτικούς και μαθητές έντεκα αλλαγές στη εκπαίδευση, που θα συμβάλλουν, καθοριστικά, στην αναβάθμιση του ελληνικού δημόσιου σχολείου και του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Αυτές τις πρωτοβουλίες παρουσιάσαμε με τον Υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη στον Πρωθυπουργό και θα μου επιτρέψετε, συνοπτικά, να σας πω ότι δρομολογούμε ουσιαστικές πρωτοβουλίες για την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού της εκπαίδευσης με 10.000 διορισμούς που ανεβάζουν τις μόνιμες τοποθετήσεις στις 37.500 την τελευταία πενταετία, ξεκινάμε το Ψηφιακό Σχολείο με το Ψηφιακό Φροντιστήριο, τις αυτόνομες τάξεις και το e- parents, αναδεικνύουμε την αξία του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού, εγκαθιστούμε 36.264 διαδραστικούς πίνακες, έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024, σε όλες τις τάξεις από την Ε’ Δημοτικού έως και την Γ’ Λυκείου, αναμορφώνουμε το μάθημα της πληροφορικής και ετοιμάζουμε το πιστοποιητικό πληροφορικής, εφαρμόζουμε το νέο κανονισμό λειτουργίας των σχολείων με μέτρα για την απαγόρευση της εμφανούς κατοχής και χρήσης των κινητών στο χώρο του σχολείου, εισάγουμε τις δράσεις του Ενεργού Πολίτη που αποτυπώνουν τους 17 στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ, προτρέπουμε στη χρήση της πλατφόρμας stop-bullying.gov.gr για την καταγγελία περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού και οργανώνουμε την συστηματική καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας με πολλαπλές επιλογές.
Όλες οι δράσεις είναι σημαντικές και κάθε μια ενισχύει την στόχευσή μας για ένα ανοιχτό δημόσιο σχολείο, ανταγωνιστικό, εξωστρεφές, προσανατολισμένο στις δυνατότητες εξέλιξης των εκπαιδευτικών σε ένα σταθερό περιβάλλον, προσηλωμένο στις μαθησιακές ανάγκες και προσδοκίες των μαθητών, στραμμένο στις εκπαιδευτικές πολιτικές και απαιτήσεις της παγκόσμιας στρατηγικής για την Παιδεία.
Είναι δύσκολο να απομονώσω μια από τις προτάσεις καθώς όλες συνδέονται μεταξύ τους και αποτελούν κομμάτια της μεγάλης εικόνας που επιθυμούμε για την εκπαίδευση.
Θα ήθελα όμως να τονίσω πόσο θεμελιώδες είναι το να ενισχύεις το μόνιμο δυναμικό της εκπαίδευσης με 37.500 διορισμούς σε πέντε χρόνια με την τελευταία προκήρυξη διορισμών να μονιμοποιεί 10.000 εκπαιδευτικούς σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Αυτή την κίνηση θεωρώ ως την αρχή και το ήμισυ του παντός και είναι κυβερνητική πρόθεση και προσωπική προτεραιότητα του Πρωθυπουργού η δυναμική συνέχεια με αντίστοιχους σε αριθμό διορισμούς, κάθε χρόνο, ώστε να αντιστραφεί το ποσοστό μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
– Τι είναι το πιστοποιητικό πληροφορικής που εισάγεται στη νέα σχολική χρονιά; Θα μπορεί ο απόφοιτος Γυμνασίου να το χρησιμοποιήσει στην αγορά εργασίας;
Μια από τις έντεκα αλλαγές, λοιπόν, που αφορά στο κομμάτι της τεχνολογίας είναι και η αναμόρφωση του μαθήματος της πληροφορικής στο Γυμνάσιο. Προς αυτήν την κατεύθυνση, προχωράμε με την απαραίτητη επικαιροποίηση του περιεχομένου των σχολικών βιβλίων και με τον σχεδιασμό νέου πιστοποιητικού που βασίζεται σε τέσσερις άξονες και περιλαμβάνουν βασικές αρχές computing, χειρισμό και ανάλυση δεδομένων, διαδίκτυο και δίκτυα, ηθικές και κοινωνικές πτυχές.
Τα νέα βιβλία πληροφορικής και για τις τρεις τάξεις του Γυμνασίου θα είναι διαθέσιμα από φέτος σε ψηφιακή μορφή και σε έγχαρτη από το σχολικό έτος 2025-2026. Ο Υπουργός Παιδείας είχε αναφερθεί στην ανάγκη απόκτησης γνώσεων σχετικά με την τεχνολογία καθώς και ανάπτυξης της αλγοριθμικής σκέψης στους μαθητές και αυτό το κενό θα καλύψει ο συγκεκριμένος σχεδιασμός, σύμφωνα με τον οποίο οι μαθητές της Γ’ Γυμνασίου, στο τέλος του σχολικού έτους, θα μπορούν να λάβουν το Πιστοποιητικό Πληροφορικής.
Στόχος μας είναι οι μαθητές της Γ’ Γυμνασίου μαζί με το απολυτήριο Γυμνασίου να μπορούν να αποκτήσουν και την πιστοποίηση στην Πληροφορική, που θα αποτελεί ένα δυνατό προσόν στην αγορά εργασίας για τους μαθητές που ολοκληρώνουν την υποχρεωτική εκπαίδευση.
– Μια μεγάλη αλλαγή στη διδακτική ύλη είναι το μάθημα της λογοτεχνίας, δια της ανάγνωσης συγγραφικών έργων και όχι αποσπασμάτων. Ποια η στόχευση;
Το νέο, ανοιχτό, σχολείο περιλαμβάνει σειρά αλλαγών που στοχεύουν στη διεύρυνση των οριζόντων των μαθητών, στην κατανόηση των κειμένων και στην απομάκρυνση από την αποστήθιση, μέσω της ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας και της καλλιέργειας της δημιουργικής σκέψης. Με αυτό κατά νου, από τη φετινή διδακτική χρονιά, εισάγουμε την ανάγνωση ολόκληρων λογοτεχνικών έργων, αντί αποσπασματικών κειμένων όπως συνέβαινε έως σήμερα. Σε όλες τις τάξεις, από το νηπιαγωγείο έως και τη Γ’ λυκείου, θα διανεμηθούν από ένα έως τρία λογοτεχνικά βιβλία, πάνω στα οποία οι μαθητές θα κάνουν εργασίες και εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Κορυφαίοι Έλληνες και ξένοι συγγραφείς θα βοηθήσουν τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα και σκέψη.
Πόσο αποτελεσματική είναι μέχρι σήμερα η πλατφόρμα STOP-BULLYING.GOV.GR ενάντια στην ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό;
H πλατφόρμα ενάντια στην ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό, που έκανε πρεμιέρα στα τέλη της προηγούμενης σχολικής χρονιάς, έχει αποδείξει, ήδη, τη χρησιμότητα της. Μέχρι σήμερα έχουν δημιουργηθεί 1.433 προφίλ και έχουν υποβληθεί περισσότερες από 300 αναφορές.
Η πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr είναι ένας ψηφιακός τόπος που δημιουργήθηκε για την καταγγελία περιστατικών εκφοβισμού από γονείς μαθητών Δημοτικού αλλά και από γονείς και μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου.
Η αποτίμηση της έκτασης του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, η ενημέρωση των γονέων για την εξέλιξη της διαχείρισης του αναφερόμενου περιστατικού, η διενέργεια ανώνυμων διαδικτυακών ερευνών προς τους μαθητές, η προστασία των προσωπικών δεδομένων, η άμεση διερεύνηση και η διακριτική, αποτελεσματική και στοχευμένη παρέμβαση είναι βασικά στοιχεία για την οικοδόμηση σχέσης εμπιστοσύνης με παιδιά, εφήβους και οικογένειες.
Παράλληλα, εκτός από την αποτύπωση περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, η πλατφόρμα αποτελεί ένα πολυεπίπεδο σύστημα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών και των μελών των ομάδων δράσης ενώ οι εκπαιδευτικοί, από την αρχή της φετινής χρονιάς, έχουν πλέον όλα τα εργαλεία στα χέρια τους για την αντιμετώπιση του φαινομένου και οι επιμορφώσεις βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.
Η εθνική στρατηγική της Κυβέρνησης για την ενημέρωση, την ευαισθητοποίηση, την αποκάλυψη, την διαχείριση και την αντιμετώπιση περιστατικών bullying είναι μια ολοκληρωμένη τακτική.
Ένας σχεδιασμός που έρχεται να αναδείξει τα μέσα και μέτρα, να πείσει για την εφαρμογή τους, να αποδείξει την ευρεία αποτελεσματικότητά τους, να ισχυροποιήσει την ατομική πρωτοβουλία και να δυναμώσει την συλλογική ευθύνη μπροστά σε το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού.