Σε κοινοπραξία διαχείρισης πλοίων έβαλε 32 δεξαμενόπλοια ο Βαγγέλης Μαρινάκης. Πρόκειται για την Heidmar η οποία έχει τον έλεγχο συνολικά έξι κοινοπραξιών που διαχειρίζονται πλοία. Ο μη εισηγμένος στόλος δεξαμενόπλοιων του Έλληνα πλοιοκτήτη αποτελείται από διαφόρων τύπων πλοία από MRs έως VLCCs. Περιλαμβάνει δε και έξι νεότευκτα MR τα οποία είναι προγραμματισμένα να παραδοθούν μέσα στο 2023.
Η Heidmar πλέον θα διαχειρίζεται 60 δεξαμενόπλοια από μικρά χημικά έως υπέρ δεξαμενόπλοια-VLCC.
Οι έξι κοινοπραξίες που ελέγχει η Heidmar:
H Sea Dragon για VLCCs, την Bluefin για suezmaxes, την Sea Lion για aframaxes/LR2s, την Dorado για MR2s, την Marlin για MR1s και τη Sea Horse για πλοία μεταφοράς χημικών χωρητικότητας μεταξύ 10.000 τόνων και 19.000 τόνων.
Παλαιότερα συνεργαζόταν ο Γιώργος Οικονόμου αλλά αποχώρησε από την Heidmar 2020.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς το πλεονέκτημα της διαχείρισης πλοίων μέσω κοινοπραξίας είναι ότι εκείνη εμφανίζεται να ελέγχει μεγάλο αριθμό πλοίων άρα έχει άλλη δυνατότητα διαπραγμάτευσης ενώ υπάρχουν και οικονομίες κλίμακας.
Το νεότευκτο LNG carrier «Adamastos», παρέλαβε η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά του Nasdaq, Capital Product Partners L.P. συμφερόντων Ευάγγελου Μαρινάκη. Το συγκεκριμένο πλοίο που αγόρασε ο Βαγγέλης Μαρινάκης συμπεριλαμβάνεται στη συμφωνία για τρία συνολικά LNG που αγοράστηκαν από την Capital Gas. Στις 19 Νοεμβρίου η CPLP είχε παραλάβει τα δύο πρώτα LNG και πιο συγκεκριμένα, τα «Attalos» και «Asklipios». Το LNG «Αdamastos» έναντι 220 εκατομμυρίων δολαρίων εκ των οποίων 79 εκατομμύρια σε μετρητά.
Τα «Attalos» και «Asklipios» αγοράστηκαν έναντι 403 εκατομμυρίων δολαρίων συνολικά εκ των οποίων τα 107,1 σε ρευστό.
Τα τρία πλοία είναι μεταφορικής ικανότητας 174.000 κυβικών μέτρων το καθένα, τελευταίας γενιάς ναυπηγημένα το 2021 στις γιάρδες της Hyundai Heavy Industries Co., Ltd).
H CPLP διαθέτει στόλο από 21 συνολικά πλοία, εκ των οποίων 12 είναι Neo-Panamax container vessels, τρία Panamax container vessels, ένα Capesize bulk carrier και πέντε LNG carriers, ενώ έχει συμφωνήσει για την απόκτηση ενός ακόμη LNG. Έτοιμος για ένα πρωτοποριακό… μπάσιμο είναι ο εφοπλιστής, Βαγγέλης Μαρινάκης, ο οποίος έχει στόχο να «σηκώσει» 150 εκατομμύρια ευρώ από την αγορά.
Απορημένοι οι τηλεθεατές βλέπουν τις τελευταίες μέρες να διαφημίζεται σε πολλά κανάλια μιά εταιρεία ποντοπόρου ναυτιλίας, που δεν έχει καμία δραστηριότητα στην Ελλάδα. Είναι η Capital Product Partners του Βαγγέλη Μαρινάκη, εταιρεία εισηγμένη στον Nasdaq, που διαθέτει στόλο πλοίων μεταφοράς κοντέινερς και υγροποιημένου φυσκού αερίου.
Ο λόγος της διαφημιστικής προβολής της στο ελληνικό κοινό είναι ότι ετοιμάζεται να προσφύγει στην εγχώρια κεφαλαιαγορά, για να αντλήσει περί τα 150 εκατ. ευρώ, που θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή μέρους του τιμήματος πλοίων που αγοράστηκαν πρόσφατα. Η εταιρεία θα εκδώσει ομολογίες 5ετούς διάρκειας, που θα διατεθούν με δημόσια εγγραφή στο επενδυτικό κοινό.
Είναι η δεύτερη ναυτιλιακή που προσφεύγει με ομολογιακή έκδοση στην ελληνική αγορά προς άντληση κεφαλαίων. Είχε προηγηθεί τον περασμένο Μάιο η Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου (ξενοδοχείο Hilton, τουριστικό συγκρότημα Costa Navarino κλπ), που “σήκωσε” 100 εκατ. ευρώ με πολύ χαμηλό επιτόκιο (2,7%, πολύ χαμηλότερο απ’ ό,τι δανείζεται από τις τράπεζες).
Ανάλογη επιτυχία (μεγάλη υπερκάλυψη, χαμηλό επιτόκιο) αναμένεται να σημειώσει η έκδοση της Capital Product, η οποία θα πραγματοποιηθεί τις αμέσως προσεχείς εβδομάδες, μετά την επικείμενη έγκριση του ενημερωτικού δελτίου από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Η Capital Product (CPLP) είναι μια κερδοφόρα, δυναμική και ταχέως αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή εταιρεία με διεθνείς δραστηριότητες στις θαλάσσιες μεταφορές φυσικού αερίου, εμπορευματοκιβωτίων και ξηρού φορτίου.
Παλαιότερα διέθετε και δεξαμενόπλοια. Ομως ο κλάδος αυτό αποσχίσθηκε το 2019 και εισφέρθηκε έναντι μετοχών στην αμερικανική Diamond S Shipping, εταιρεία μετοχικών συμφερόνων του υπουργού Εμπορίου των ΗΠΑ και μεγαλοπενδυτή Γουίλμπουρ Ρος – όπου απέκτησε συμμετοχή ο Βαγγέλης Μαρινάκης.
Τώρα η CPLP διαθέτει 19 πλοία υψηλών προδιαγραφών: 3 μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (LNG), 15 containerships και ένα φορτηγό Capesize μεταφοράς χύδην φορτίου. Η μέση ηλικία του στόλου είναι 8,8 έτη
Πριν από λίγες εβδομάδες ανακοίνωσε την απόκτηση τριών containerships τελευταίας γενιάς (X-DF LNG 174.000 κυβικών μέτρων) (“cbm”) από την CGC Operating, έναντι 599,5 εκατ. δολαρίων. Τα πλοία είναι ναυλωμένα με μακροχρόνια μίσθωση στην BP Gas και στην πετρελαϊκή «Cheniere».
Ναυλωμένα σε μεγάλες διεθνείς εταιρείες (BP, Cheniere, CMA-CGM, Maersk, ZIM Integrated Shipping κλπ) είναι και τα άλλα πλοία, αποφέροντας υψηλά έσοδα στην εταιρεία. Η Capital Product είχε έσοδα 38,1 εκατ. δολ. στο πρώτο φετινό τρίμηνο, αυξημένα κατά 13% από πέρυσι. Τα καθαρά κέρδη τριμήνου ανήλθαν σε 10,9 εκατ. δολάρια (+63% από πέρυσι).
Παράλληλα, την ανάγκη να στραφεί η ναυτιλία στην πράσινη ενέργεια τόνισε ο πρόεδρος του ναυτιλιακού ομίλου Capital, Βαγγέλης Μαρινάκης, μιλώντας στο πλαίσιο του Delphi Economic Forum πριν λίγες εβδομάδες.
Με αφορμή την πρόσφατη επένδυσή του ομίλου στη Τέρνα Ενεργειακή, δήλωσε ότι «η ναυτιλία, πρέπει να στραφούμε σε τέτοιες πράσινες επενδύσεις. Είναι επενδύσεις που δεν γίνονται μόνο για το κέρδος αλλά και για τη προστασία του περιβάλλοντος».
Μάλιστα, ο κ. Μαρινάκης έκανε ειδική αναφορά έκανε στον πρόεδρο των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν υπογραμμίζοντας ότι έχει διαφορετική θεώρηση από τον προκάτοχό του Ντόναλντ Τραμπ για τα θέματα προστασίας του περιβάλλοντος: «Αυτό θα επιταχύνει τις εξελίξεις σε ότι αφορά τα περιβαλλοντικά ζητήματα», είπε.
Επιπλέον, έκανε και μία πρόβλεψη για τα απόνερα της στροφής από τα ορυκτά καύσιμα στην «πράσινη ενέργεια»: «Το μέλλον δεν ανήκει στα δεξαμενόπλοια, αφού οι κανονισμοί του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού προβλέπουν μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τη ναυτιλία, κατά 40% μέχρι το 2030 και κατά 70% μέχρι το 2050» για να προσθέσει:
«Οι επενδύσεις σε πλοία που θα μεταφέρουν ξηρά φορτία θα συνεχίσουν να γίνονται».
Το πέρασμα της ναυτιλιακής βιομηχανίας, στην «πράσινη εποχή» έχει υψηλό κόστος το οποίο καλούνται να πληρώσουν μόνο οι πλοιοκτήτες ενώ θα πρέπει να γίνει συλλογικά.
«Η ναυτιλία μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, αλλά είναι υπεύθυνη μόλις για το 2,5% των ρύπων παγκοσμίως. Ωστόσο η στροφή προς τα εναλλακτικά καύσιμα πρέπει να γίνει, αλλά με τη συμμετοχή και των βιομηχανιών που κατασκευάζουν τα μηχανολογικά συστήματα, όπως οι μηχανές, που τοποθετούνται στα πλοία» δήλωσε ο Βαγγέλης Μαρινάκης και προσέθεσε:
«Για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας τόσο οι ΗΠΑ όσο και η Ε.Ε. έχουν δώσει πολύ μεγάλα ποσά για την στήριξη της βιομηχανίας, και κάτι τέτοιο θα πρέπει να γίνει και με τις βιομηχανίες που κατασκευάζουν τις μηχανές για τα πλοία».
«Μια πολύ μεγάλη επίπτωση της πανδημίας, που επηρέασε τη ναυτιλία ήταν και η αδυναμία επαναπατρισμού των πληρωμάτων.
Οι ναυτικοί έχουν συμβάσεις για τέσσερις έως επτά μήνες, αλλά λόγω των περιορισμών στις μετακινήσεις αναγκάστηκαν παρά πολλοί να παραμείνουν στα πλοία για διάστημα περισσότερο του ενός έτους», ανέφερε ο κ. Μαρινάκης και πρόσθεσε: «Πρώτη προτεραιότητα τώρα θα πρέπει να είναι ο εμβολιασμός των ναυτικών, τόσο στην ποντοπόρο ναυτιλία, αλλά και στην ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα. Κάτι που θα πρέπει να γίνει στη χώρα μας ακόμα και μέσα στον Μάιο».
Σχετικά με την εικόνα των ναυλαγορών εν μέσω πανδημίας είπε:
«Όλοι οι κλάδοι επηρεάστηκαν, περισσότερο από όλους όμως τα δεξαμενόπλοια. Αυτό συνέβη διότι οι μετακινήσεις περιορίστηκαν, ο κόσμος δεν έβγαινε έξω, και δεν πήγαινε διακοπές και αποτέλεσμα η κατανάλωση πετρελαίου να μειωθεί.
Αντίθετα στην αγορά των containerships τους τελευταίους έξι μήνες καταγράφεται μια κατακόρυφη άνοδος, η οποία οφείλεται στην αλλαγή στις συνήθειες των ανθρώπων, οι οποίοι αφού δεν έβγαιναν έξω προχώρησαν σε παραγγελίες πραγμάτων που δεν είχαν σκεφτεί στο παρελθόν να παραγγείλουν.
Οι παραγγελίες αυτές πυροδότησαν την μεταφορική αλυσίδα στα προϊόντα με αποτέλεσμα να αυξηθεί κατακόρυφα η ζήτηση για containerships» και συμπλήρωσε:
«Θετική αλλαγή στην αγορά καταγράφεται τους τελευταίους τρεις μήνες και στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου -σιδηρομεταλλεύματα, σιτηρά. Η ναυτιλία αναμένει σταδιακά να ανέβουν και οι αγορές στα δεξαμενόπλοια και στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG carriers)».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Μαρινάκης στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και την «ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ» μέσω της οποίας γίνονται οι δωρεές του ελληνικού εφοπλισμού στην Ελλάδα.
Σημείωσε δε ότι ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης έχει συγκεντρώσει πολύ μεγάλα ποσά από τους Έλληνες εφοπλιστές όλα αυτά τα χρόνια για δωρεές, ενώ παράλληλα με τις δωρεές που γίνονται μέσω της ΣΥΝΕΝΩΣΙΣ, και μεμονωμένες προσφορές στο κοινωνικό σύνολο.
«Οι Έλληνες εφοπλιστές τα τελευταία χρόνια έχουν προβεί σε πολύ μεγάλες δωρεές, αλλά παράλληλα δεν θέλουν να φαίνονται. Οι δωρεές δεν αφορούν μόνο την αντιμετώπιση της πανδημίας, αλλά γίνονται από την αρχή της οικονομικής κρίσης στη χώρα μας».