Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press
του Δημήτρη Γιαννακόπουλου
To πρώτο βήμα έγινε, έστω δύο χρόνια μετά το δυστύχημα, έστω κι αν πρόκειται για εκτιμήσεις δευτερογενών ερευνών στηριζόμενων αμιγώς σε στοιχεία άλλων φορέων, σε συνεντεύξεις εμπλεκομένων, σε υλικό της ανολοκλήρωτης δικογραφίας και σε προσομοιώσεις που μένει να επαληθευθούν από έτερα εργαστήρια πολυτεχνικών πανεπιστημίων της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Στο πολυαναμενόμενο πόρισμα τους, οι 4 συνεργαζόμενοι επιστήμονες με τον οργανισμό διερεύνησης σιδηροδρομικών – αεροπορικών ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) κατέληξαν σε συμπεράσματα αποδεκτά – σε πρώτη φάση – από την κοινή λογική, τους συγγενείς των 57 νεκρών, τα 81 εν ζωή θύματα και τα εκατομμύρια των πολιτών που αμφισβητούν ευθέως την… ατελείωτη πορεία της διαδικασίας.
Διαπιστώσεις
Οι διαπιστώσεις τους επικεντρώθηκαν στα εξής: 1) μία από τις δύο ηλεκτράμαξες μετέφερε καύσιμα 2,5 περίπου τόνων εξαιτίας των οποίων προκλήθηκε η πυρόσφαιρα και η πυρκαγιά διάρκειας 30-40 λεπτών. «Καταλήξαμε στην ποσότητα του καυσίμου, αλλά όχι στο είδος ή στο μέρος τοποθετησής του» είπε ο πρόεδρος του φορέα Χρήστος Παπαδημητρίου. 2) Ο αριθμός των νεκρών από τη φωτιά είναι 5 έως 7. 3) Εάν εκείνη την ώρα πραγματοποιούνταν έρευνες από ειδικούς στο σημείο της σύγκρουσης που έλαβε χώρα στις 11.18 μμ της 28ης Φεβρουαρίου 2023 στον Ευαγγελισμό της Λάρισας, τότε τα πράγματα θα είχαν λάβει διαφορετική τροπή. «Αυτό που έγινε είναι εκείνο που δεν έπρεπε να συμβεί» δήλωσαν χαρακτηριστικά. 4) Αρμόδιος για την εποπτεία του τόπου του δυστυχήματος ήταν ο εισαγγελέας (σς «δικαστική αρχή») ο οποίος έπρεπε να αποκλείσει τον χώρο, όπως συμβαίνει πάντα, να εποπτεύσει την εφαρμογή των εντολών του και σε καμία περίπτωση να μην επιτρέψει το μπάζωμα. 5) Οι ερευνητές δεν είχαν πρόσβαση στις κάμερες ασφαλείας των σταθμών και των τραίνων, παρά μόνο στα 3 βίντεο που τα έλαβαν όταν είχαν ήδη δημοσιοποιηθεί. Επίσης δεν έλαβαν – με το αιτιολογικό ότι είχε καταστραφεί – οπτικό υλικό από τη φόρτωση του εμπορικού συρμού στη Θεσσαλονίκη.
Κενά και προτάσεις
Στο 180 σελίδες έκτασης πόρισμα του που δημοσιοποιήθηκε στα Αγγλικά (!) παρότι έχει συνταχθεί από ελληνικό οργανισμό και τα 2 από τα 4 μέλη της ερευνητικής ομάδας είναι Έλληνες, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ προτείνει αλλαγές στη λειτουργία του ΟΣΕ, της Hellenic Train και της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων. Το υπουργείο Μεταφορών σε ανακοίνωση του ανέφερε ότι η προσπάθεια είναι διαρκής και πως «χρειάζεται επιμονή και υπομονή». Ο οργανισμός στελεχώθηκε και άρχισε να ενεργοποιείται τον Ιούνιο του 2024, κοντά 15 μήνες μετά την τραγωδία όταν όλα είχαν τελειώσει και το μόνο που μπορούσαν να κάνει ήταν να συντάξει πόρισμα μελετώντας άλλα πορίσματα.