Δημοσιεύτηκε στην ψηφιακή εφημερίδα Ipaper
Συνέντευξη Νίκου Διαμαντόπουλου – Γενικού Διευθυντή Marketing Greece
Για έναν ψηφιακό νομά, η Ελλάδα δεν είναι απλά ένα γραφείο κάτω από τον ήλιο, αλλά η απόλυτη μεσογειακή εμπειρία ζωής. Άνθρωποι, τόποι, ιστορίες, γεύσεις, φέρνουν τη χώρα μας στις πρώτες θέσεις των “most liked countries” για τους “εργαζόμενους δίχως σύνορα” με τη δυναμική τους αυξανόμενη, σύμφωνα με τον Νίκο Διαμαντόπουλο, Γενικό Διευθυντή της Marketing Greece.
Πόσοι είναι και από ποιες χώρες προέρχονται οι ψηφιακοί νομάδες στην Ελλάδα σύμφωνα με τα στοιχεία της πλατφόρμας workfromgreece.gr ;
Στο workfromgreece.gr, την πλατφόρμα της Marketing Greece που ξεκίνησε να λειτουργεί το 2021, έχουμε μια σταθερά αυξανόμενη οργανική επισκεψιμότητα με το Ην. Βασίλειο, τις Η.Π.Α και την Γερμανία να αποτελούν το top 3 των ξένων χωρών. Αρκετά συχνά η επισκεψιμότητα του workfromgreece.gr προέρχεται από Digital Nomads & Remote Workers που βρίσκονται ήδη στην Ελλάδα και αναζητούν πληροφορίες για θέματα όπως η χρονική επέκταση της παραμονής τους μέσω σχετικής άδειας παραμονής. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει η δυνατότητα επίσημης καταγραφής των ψηφιακών νομάδων που βρίσκονται στη χώρα μας καθώς τα στοιχεία που καταγράφονται μέσω της έκδοσης θεωρήσεων εισόδου (Digital Nomad Visa) αφορούν μόνο τα άτομα εκτός Ε.Ε.. Επιπρόσθετα για τους πολίτες της Ε.Ε. δεν απαιτείται θεώρηση για να διαμείνουν και να εργαστούν απομακρυσμένα από την Ελλάδα, ενώ πολλοί ψηφιακοί νομάδες (εκτός Ε.Ε.) αξιοποιούν την τουριστική θεώρηση για έως 90 ημέρες.
Που βρίσκεται η Ελλάδα, σε αυτήν την αγορά, συγκριτικά με άλλες χώρες;
Η Ελλάδα ως προορισμός παραμένει σταθερά ψηλά στις προτιμήσεις των Digital Nomads παγκοσμίως, καταλαμβάνοντας την 23η θέση στη γενική κατάταξη με τις πιο επισκέψιμες χώρες και την 9η θέση στον κατάλογο των πιο αγαπημένων χωρών σύμφωνα με το Digital Nomads report του Nomad List του 2025, της μεγαλύτερης πλατφόρμας αξιολόγησης χωρών και πόλεων του κόσμου από χρήστες, που ανανεώνεται συνεχώς με live data από δεκάδες χιλιάδες μέλη του.
Ποια η στρατηγική της Marketing Greece για την ενίσχυση των ψηφιακών νομάδων;
Στη Marketing Greece εστιάζουμε στην περαιτέρω ενίσχυση της ίδιας της πλατφόρμας WORKFROMGREECE.GR, στη δημιουργία και ενίσχυση κοινοτήτων σε προορισμούς με τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας και τη διασύνδεση και αλληπεπίδραση με εκπροσώπους διεθνών συνεδρίων και δράσεων που απευθύνονται σε Digital Nomads και Remote Workers. Η Ελλάδα έχει και τη δυναμική αλλά και τις προϋποθέσεις να διεκδικήσει μεγάλο μέρος του πληθυσμού των Digital Nomads. Πέρα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας όπως το κλίμα, η γαστρονομία, οι βιωματικές εμπειρίες, η επαφή με τους ανθρώπους και ο τρόπος ζωής τους, η Ελλάδα διαθέτει πλήθος λιγότερο γνωστών προορισμών που μπορούν να αποτελέσουν μια εξαιρετική πρόταση για το κοινό των Digital Nomads και Remote Workers.
Ποια τα οφέλη για την Ελλάδα, από την εγκατάσταση των ψηφιακών νομάδων;
Δεδομένου ότι το αποτύπωμα των Digital Nomads έχει τη δυνατότητα να είναι πολλαπλό για την Ελλάδα, προκύπτει για τους προορισμούς μια ευκαιρία. Να συμβάλει το κοινό αυτό στη διαμόρφωση μοντέλων βιώσιμου τουρισμού, συνεισφέροντας στην ενίσχυση των εσόδων, στην άμβλυνση της εποχικότητας, στην ανταλλαγή τεχνογνωσίας, στη δημιουργία προϊόντων και υπηρεσιών που ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους και επομένως στη συνολική αναβάθμιση των υποδομών των επιμέρους προορισμών. Ταυτόχρονα δημιουργούν μια κοινότητα ambassadors για τη χώρα καθώς επιδιώκουν να γνωρίζουν τους προορισμούς σε βάθος, να ενσωματώνονται στις τοπικές κοινωνίες και να επικοινωνούν στα δίκτυα επαφών τους, τις εμπειρίες τους.
Τι διαφορετικό ζητά ο ψηφιακός νομάς σε σχέση με έναν τυπικό τουρίστα;
Η καθημερινότητα των ψηφιακών νομάδων είναι πολύπλευρη. Με διάρκεια παραμονής σε έναν προορισμό μεγαλύτερη από ότι ενός ταξιδιώτη, ο digital nomad συνδυάζει την εξ αποστάσεως εργασία με την εξερεύνηση. Επιδιώκει να γνωρίσει την τοπική κουλτούρα, να βιώσει εμπειρίες που θα τον φέρουν πιο κοντά στην ταυτότητα του προορισμού αλλά και να αναπτύξει σχέσεις με τους κατοίκους.
Ποιες ελληνικές πόλεις ξεχωρίζουν ως παραδείγματα καλής πρακτικής; Πώς τις στηρίζετε;
Αρκετοί ελληνικοί προορισμοί έχουν κάνει σημαντικά βήματα για την ανάπτυξη digital nomad communities, όπως η Αθήνα, τα Χανιά, η Καλαμάτα, τα Ιωάννινα, η Θεσσαλονίκη και η Σύρος. Ειδικά η Σύρος είναι ένας προορισμός που μπορούν οι nomads να ταξιδέψουν οικογενειακώς και να έχουν πρόσβαση σε ειδικά προγράμματα παροχής φιλοξενίας, εκπαίδευσης αλλά και χώρου εργασίας.
Η Marketing Greece υλοποιεί δράσεις με στόχο να ενισχυθούν τα τοπικά οικοσυστήματα των ψηφιακών νομάδων, όπως το WORKFROMGREECE.GR Summit και τα Nomad Village Activations: Πρόκειται για τη δημιουργία προσωρινών digital nomad hubs σε λιγότερο γνωστούς προορισμούς, οι οποίοι φιλοξενούν digital nomads και μέσα από activities, τους συστήνουν την παράδοση, την γαστρονομία και τα outdoor activities που μπορούν να βιώσουν στον εκάστοτε τόπο.