Δημοσιεύτηκε στην έντυπη εφημερίδα Today Press
του Κωνσταντίνου Μπούρα
Πανηγυρική καταληκτήρια εκδήλωση ανοικτού διαδραστικού ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΤΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ ΠΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΕΙ Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ την Τρίτη 17/6/2025, 6μμ στην Κεντρική Αίθουσα τού Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός, Πλατεία Καρύτση 8.
Στο πλαίσιο τής διαρκούς δια βίου θεατρικής παιδείας συνεχίζεται για δεύτερη ακαδημαϊκή χρονιά φέτος με την ελεύθερη συμμετοχή όλων των ενδιαφερομένων το ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΤΟΥ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ ΠΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΕΙ Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ με την «Ανδρομάχη» Ευριπίδη και Ρακίνα (σε ερμηνεία, ελεύθερη σύνθεση και αναδημιουργική διασκευή από τον Διδάκτορα Κωνσταντίνο Μπούρα).
Συμπεριλαμβάνεται στον τόμο «Αρχαιόθεμο Επτάγωνο» που μόλις κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις ΟΤΑΝ.
Μετά τον «Ίωνα» τού Ευριπίδη, την Τρίτη 17/6/2025, στις 7μμ στην Κεντρική Αίθουσα τού Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός θα συνομιλήσουμε διαδραστικά για το δραματικό πρόσωπο τής Ανδρομάχης έτσι όπως διασώθηκε κι εξελίχθηκε στο μύθο.
Εκτιμώμενη διάρκεια: δύο ώρες.
Πρόκειται για μία σύγχρονη διασκευή τής «Ανδρομάχης» τού Ευριπίδη και τού Ρακίνα από την ταπεινότητά μου και εντάσσεται στο πλαίσιο τής κοινωφελούς ανιδιοτελούς δράσεως ως εμψυχωτή και συντονιστή τού Εργαστηρίου Κριτικής Θεατρικής Σκέψης, που λειτουργεί ήδη από το 2022.
Μελετώντας συγκριτικά τρία έργα από ισάριθμες ιστορικές περιόδου ανιχνεύουμε τρόπους και μορφές που προέκυψαν από άλλα, διαφορετικά, αν και παρεμφερή πολιτισμικά χωροχρονικά συμφραζόμενα.
Η διαχείριση τού ίδιου μύθου, ξεκινώντας «με ψίχουλα από το τραπέζι τού Ομήρου» με τα οποία τράφηκαν οι αρχαίοι δραματικοί ποιητές, έως την Ευρωπαϊκή Αναγέννηση και περνώντας από την ακμή τής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας δημιουργούν νοητικές γέφυρες κι επαυξάνουν τους νευρώνες τού ατομικού τε και Συλλογικού Εγκεφάλου μας συμβάλλοντας στον αέναο διάλογο για τα πάγια προβλήματα που αντιμετωπίζει ακόμα η Ανθρωπότητα.
Ξαναγυρνώντας διαρκώς τε και αδιαλείπτως στους τρεις δραματικούς ποιητές που εμπνεύστηκαν από τον ίδιο μύθο και κατέστησαν την Ανδρομάχη ως κεντρικό δραματικό πρόσωπο σε δύο ομώνυμες τραγωδίες (Ευριπίδης, Ρακίνας) και σε μία ετεροβαρή («Τρωάδες» τού Σενέκα, που δεν εμπνέονται μόνον από την αντίστοιχη ευριπίδεια τραγωδία) θα σημειώσουμε πολλές ομοιότητες αλλά και διαφορές. Με αυτήν ακριβώς την προοπτική ασχοληθήκαμε στο φετινό δεύτερο Θεατρικό Εργαστήριο που συντελείται στο πλαίσιο τού Ελεύθερου Πανεπιστήμιου τού Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός.
Αυτό το άκρως παραγωγικό και επιδραστικό Ελεύθερο Πανεπιστήμιο διευθύνει ο Καθηγητής Φίλιππος Νικολόπουλος.
Με εκλεκτούς καλεσμένους, λογοτέχνες, καλλιτέχνες, κριτικούς, πνευματικούς ανθρώπους, ερευνητές, μελετητές όλων των πολιτιστικών φαινομένων, καλούμε όλους τους θεατρόφιλους, όλους τους ανήσυχους συνειδητούς ανθρώπους τής εποχής μας να συμμετέχουν ενεργά προκειμένου να συνδημιουργήσουμε έναν διάλογο με σταθερή ανατροφοδότηση από και προς την περιρρέουσα ατμόσφαιρα.
Η εκδήλωση θα έχει μορφή ανοικτού διαδραστικού εργαστηρίου με την ελεύθερη συμμετοχή τού κοινού, όπου οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες θα παρουσιάσουν την μέχρι τώρα εργασία τους διαβάζοντας αποσπάσματα από την «Ανδρομάχη» μου, με εμένα να παρεμβαίνω και να προβαίνω σε προλογική εισήγηση και επιλογική συμπερασματική ανακεφαλαίωση.
Μουσική συνοδεία από την Μαριέττα Πεπελάση στο πιάνο τής εμβληματικής εντυπωσιακής μεγάλης ανακαινισμένης κεντρικής αίθουσας τού ιστορικού και αείποτε επιδραστικού Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός.
Τέχνη και Τεχνητή Νοημοσύνη: Συμπόσιο και Παράλληλες Δράσεις στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.
Μια σειρά από πρωτοποριακές δράσεις, με θέμα «Διαφωτισμός, Τεχνολογικές Προκλήσεις στον 21ο αιώνα και η Επίδρασή τους στον Σύγχρονο Πολιτισμό και ειδικά στη Νεοελληνική Δραματουργία» παρουσιάστηκαν στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης από τις 4 έως τις 7 Ιουνίου, επιχειρώντας να συνδυάσουν την ψηφιακή τέχνη και την τεχνητή νοημοσύνη με τη μουσική, το θέατρο και τα οπτικοακουστικά μέσα.
Στο πλαίσιο των δράσεων αυτών διοργανώθηκε συμπόσιο με τη συμμετοχή διακεκριμένων ειδικών επιστημόνων και καλλιτεχνών, την Τετάρτη 4 Ιουνίου 2025, 10πμ-4μμ.
Αμέσως μετά το συμπόσιο ακολούθησαν προβολές βίντεο και διαδραστικές ξεναγήσεις στον κόσμο της Digital Art και των ψηφιακών οπτικοακουστικών μέσων και παρουσίαση μουσικών συνθέσεων με θέμα Μουσική και Τεχνητή Νοημοσύνη, καθημερινά από τις 4 έως και τις 7 Ιουνίου.
Οι τεχνολογικές προκλήσεις στον αιώνα που μόλις συμπληρώνει το πρώτο του τέταρτο φαντάζουν δυσθεώρητες και φαίνεται να δυστροπούν μπροστά στις αξίες της τέχνης. Αποτελούν όμως γεγονός αδιαμφισβήτητο και γι’ αυτό εγείρουν συζητήσεις και προβληματισμούς που δεν μπορούν να αγνοηθούν. Όπως δήλωσα, ως συντονιστής του συμποσίου, «λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη όσα συμβαίνουν γύρω μας προσπαθούμε να εξελισσόμαστε συνεχώς, με τελικό στόχο να εξασφαλιστεί το θεμελιώδες δικαίωμα όλων στον πολιτισμό και στη σύγχρονη τέχνη, με λογική συμπεριληπτική και με στόχο τη συνεχή εκπαίδευση και επιμόρφωση του κοινού.»
Έλαβαν μέρος (σε αλφαβητική σειρά επωνύμου) οι:
Ανδρέας Αθηναίος, Δρ Οικονομικών Επιστημών και Φιλοσοφίας, Β.Α.,Μ.Α.,M.C.P., Ph.d., Post Doc, Μέλος της ενώσεως Αμερικανών Καθηγητών Πανεπιστημίου (AAUP).
Ελένη Ανδρέου-Σιγαλού, Νομικός (συμβολαιογράφος), πτυχιούχος στη Γαλλική Φιλολογία και Γλώσσα, συγγραφέας.
Πόπη Αρωνιάδα, λογοτέχνης – κριτικός.
Δρ Δημήτρης Βασιλάκης, σαξοφωνίστας – καθηγητής και ερευνητής του τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ.
Χλόη Βερίτη, συγγραφέας – μεταφράστρια.
Γιώργος Βούρος, ζωγράφος.
Δρ Φιλολογίας Ανθούλα Δανιήλ, συγγραφέας – κριτικός.
Χαράλαμπος Δερμάτης, Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης – εικαστικός – επιμελητής εκθέσεων & εκδόσεων.
Δρ Κατερίνα Ζαχαριάδου, συγγραφέας – Καθηγήτρια ΠΑΔΑ.
Ανδρέας Χ. Ζούλας, μεταφραστής-συγγραφέας.
Σάρα Θηλυκού, ποιήτρια.
Αντώνης Καβούρης, φωτογράφος – εικαστικός – συγγραφέας.
Άγγελος Καλογερόπουλος, ποιητής – διακονητής συντάξεως του περιοδικού ΤΟ ΚΟΙΝΟΝ τῶν Ὡραίων Τεχνῶν.
Χρήστος Κάσσος, Ειδικός Υποστήριξης Πληροφορικής.
Άννα Κοντονή, Δρ Πολιτικών Επιστημών – Σύμβουλος Α.Σ.Ε.Π., συγγραφέας.
Μαρία Κουρούνη, σύμβουλος πληροφοριακών συστημάτων – εκπαιδεύτρια ενηλίκων – φωτογράφος.
Βαλεντίνη Λουρμπά, σκηνοθέτης.
Βασιλική Μακρή, συγγραφέας – φιλόλογος – εκπαιδεύτρια ενηλίκων.
Ηλίας Μαλανδρής, θεατρολόγος-σκηνοθέτης-ερευνητής.
Δρ Χάρης Μελιτάς, ποιητής – Καθηγητής ΠΑΔΑ, βραβευμένος από την Ακαδημία Αθηνών.
Γιώργος Μελίτος, πεζογράφος.
Γιάννης Μετζικώφ, ζωγράφος – σκηνογράφος, Επίτιμος Διδάκτωρ Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, βραβευμένος από την Ακαδημία Αθηνών.
Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, ποιητής – θεατρολόγος – μεταφρασεολόγος – κριτικός.
Χρήστος Προσύλης, σκηνοθέτης θεάτρου και κινηματογράφου, θεατρολόγος, εικαστικός, συγγραφέας Καθηγητής Ανωτέρων Σχολών Δραματικής Τέχνης.
Δρ Παναγιώτα Σαράφη, καθηγήτρια – μεταφράστρια – εκδότρια – μεταδιδακτορική ερευνήτρια Ιονίου Πανεπιστημίου (Τμήμα Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών).
Δρ Δημήτρης Σκλείδης, φωτογράφος – ζωγράφος – καθηγητής – οφθαλμίατρος.
Δρ Αναστασία Ζωή Σουλιώτου, εικαστικός – θεατρολόγος – Επίκουρη Καθηγήτρια στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Γεώργιος Τάντος, σκηνοθέτης.
Χρύσα Φάντη, συγγραφέας-κριτικός.
Ηλίας Φραγκάκης, σκηνοθέτης-συγγραφέας.