Για το ζήτημα της διάνοιξης μη εγκεκριμένης σήραγγας μήκους 150 μέτρων στο πλαίσιο της κατασκευής της γραμμής 4 του Μετρό, στην περιοχή της Κατεχάκη, κλήθηκε να απαντήσει στη Βουλή ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση του ΚΚΕ, ο υφυπουργός ανέφερε ότι, μόλις διαπιστώθηκε η εκσκαφή εκτός των προβλεπόμενων ορίων της μελέτης, δόθηκε εντολή στην κοινοπραξία για αποκατάσταση της κατάστασης.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης, έθεσε ερώτημα στη Βουλή με θέμα «Τα προβλήματα ασφάλειας στην κατασκευή της σήραγγας της γραμμής 4 του Μετρό».
Ο βουλευτής κάλεσε τον αρμόδιο υφυπουργό να απαντήσει στα εξής ερωτήματα:
- Ποιοι συγκεκριμένοι κίνδυνοι προκύπτουν από την απόκλιση από τη μελέτη εφαρμογής για την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων στο εργοτάξιο του ΓΝΑ, καθώς και για όσους κινούνται στις οδικές αρτηρίες και στις κτιριακές εγκαταστάσεις που επηρεάζονται από την εκσκαφή; Έχουν καταγραφεί αυτοί οι κίνδυνοι από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές;
- Ποιες άμεσες ενέργειες θα αναλάβει η κυβέρνηση ώστε να υποχρεώσει τον ανάδοχο να προχωρήσει σε όλες τις απαιτούμενες διορθωτικές παρεμβάσεις, διασφαλίζοντας την ασφάλεια των εργαζομένων και των πολιτών, χωρίς να υπάρξει επιδείνωση των συνθηκών εργασίας;
Η απάντηση Ταχιάου για το Μετρό
«Όντως διανοίχθηκε μια ημικυκλική σήραγγα σε ένα μήκος 160 μέτρων», απάντησε ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος .
Ωστόσο, σημε’ωσε πως «όταν αυτό περιέπεσε στην αντίληψη της διευθύνουσας υπηρεσίας, αμέσως εδόθη εντολή να επανέλθουν στην προηγούμενη μελέτη που οι ίδιοι είχαν υποβάλει. Αυτό δεν αφορά μόνο λόγους ασφαλείας των εργαζομένων, που κατά την άποψή μου, θα ήταν υπερβολικό να πιστέψουμε ότι υπάρχουν τέτοια προβλήματα. Αφορά κυρίως τις καθιζήσεις, μικρές καθιζήσεις που μπορούν να υπάρξουν στο οδόστρωμα της οδού Κατεχάκη, γιατί αυτή είναι μια σήραγγα κάτω από την οδό Κατεχάκη, και εδόθη εντολή αποκατάστασης του τρόπου εκτέλεσης της σύμβασης».
Στη συνέχεια, τ’ονισε πως «ήδη η κοινοπραξία έχει ξαναξεκινήσει εργασίες, με τον δέοντα τρόπο, έχει υποβάλει και τη μελέτη η οποία δείχνει πώς θα αποκαταστήσει αυτές στο μήκος των 160 μέτρων. Η υπηρεσία προφανώς δεν κάνει αποδεκτές τις όποιες δικαιολογίες της κοινοπραξίας. Θεωρούμε ότι ήταν ένα λάθος εφαρμογής μιας μελέτης που η ίδια είχε υποβάλει», υπογράμμισε ο Νίκος Ταχιάος.
Από την πλευρά του ο βουλευτής του ΚΚΕ είπε πως «δεν δίνετε απαντήσεις σε πιθανά ζητήματα ασφάλειας που δημιουργούνται για τους εργαζόμενους στην κατασκευή της σήραγγας του ΓΝΑ, αλλά και για τις υποδομές και κτιριακές εγκαταστάσεις που βρίσκονται εντός της ζώνης επιρροής της εκσκαφής».
Αναρωτήθηκε επίσης πώς είναι δυνατό η Ελληνικό Μετρό ΑΕ, ενώ ισχυρίζεται ότι επιβλέπει καθημερινά τις εκτελούμενες εργασίες, επί 24ωρου και 7ημέρου βάσεως, να μην αντιλήφθηκε ότι έχει γίνει διάνοιξη της σήραγγας, για 150 μέτρα, με εργασίες διάρκειας 6 μηνών.
«Το ζήτημα που συζητάμε είναι ότι όντως εκτελείτο ένα έργο με μια παρέκκλιση από τη μελέτη» απάντησε ο Νίκος Ταχιάος.
Πρόσθεσε ακόμα πως «όχι ότι δεν υπάρχει κάποιου είδους πρόβλημα, εφόσον δεν ακολουθείται η μελέτη. Αυτό όμως δεν σημαίνει ούτε ότι η σήραγγα θα πέσει, δεν σημαίνει ούτε ότι θα υπάρξουν καθιζήσεις, γιατί αυτό το μετράνε καθημερινά. Υπάρχουν συγκεκριμένα σημεία τα οποία μετριούνται διαρκώς ώστε να είναι σίγουρο ότι δεν υπάρχουν μετακινήσεις και όποιες μετακινήσεις υπάρχουν, πρέπει να είναι σε ανεκτά πλαίσια».
Τόνισε ότι η εταιρεία δεν ακολούθησε τη μεθοδολογία που η ίδια πρότεινε. «Το εντόπισε η Ελληνικό Μετρό. Έχω ζητήσει να γίνει έλεγχος, γιατί αυτό έγινε με καθυστέρηση. Προφανώς δεν αποτελεί σφάλμα της διοίκησης. Μόλις υπέπεσε στην αντίληψη της διοίκησης, κάλεσε την εταιρεία να επανέλθει στη μελέτη και να αποκαταστήσει την κατασκευή, με τον τρόπο που έπρεπε κανονικά να προχωρήσει».
Ο Νίκος Ταχιάος επισήμανε πως τα έργα δεν τα διοικεί το υπουργείο, αλλά ένας εποπτευόμενος φορέας.
«Βεβαίως υπάρχουν σύμβουλοι, υπάρχουν σύμβουλοι οι οποίοι παρακολουθούν το έργο, υπάρχουν σύμβουλοι οι οποίοι συμβάλλουν στην επίβλεψη του έργου, αυτοί βέβαια δεν υπογράφουν, υπογράφουν οι δημόσιοι υπάλληλοι, αλλά αυτό ακριβώς συμβαίνει», είπε ο υφυπουργός Υποδομών και τόνισε ότι «τα θέματα ασφαλείας είναι ύψιστης προτεραιότητας» τόνισε μεταξύ άλλων.
Υπογράμμισε ακόμα πως η τήρηση των προδιαγραφών από τις κατασκευαστικές εταιρείες που κατασκευάζουν δημόσια έργα, είναι προϋπόθεση για την ομαλή εξέλιξη της κάθε σύμβασης, ιδίως όταν είναι πολύ σημαντική και σε ό,τι αφορά στη φήμη της σύμβασης και τη φήμη της εταιρείας.
Διαβεβαίωσε επίσης πως «οι κοινοπραξίες, όπως αυτή στην οποία αναφέρεστε, έχουν κάθε λόγο να είναι απολύτως συνεπείς σε θέματα ασφαλείας, γιατί άλλως και τα κέρδη τους, στα οποία αναφέρεται το ΚΚΕ, κινδυνεύουν. Η ίδια η φήμη της εταιρείας είναι αυτή που διαμορφώνει και την αξία της, η οποία καταγράφεται σε ένα ταμπλό».