Με το τέλος της πανδημίας, οι επιβάτες ξεκίνησαν σταδιακά τα τελευταία 2 χρόνια να επιστρέφουν στο Μετρό. Τον περασμένο μήνα ωστόσο, η επιβατική κίνηση ξεπέρασε την αντίστοιχη του 2019, που θεωρείται έτος ορόσημο για τις αστικές μετακινήσεις της πρωτεύουσας.
Πιο συγκεκριμένα, τον Οκτώβριο του 2024, μετακινήθηκαν στις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό 16.400.000 επιβάτες, αριθμός αυξημένος κατά 100.000 συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Η συνολική δε αύξηση της επιβατικής κίνησης σε Μετρό και Τραμ το 10μηνο του 2024 διαμορφώθηκε στο 8,1% σε σύγκριση με το 10μηνο του 2023.
ΡΕΚΟΡ ΕΣΟΔΩΝ ΚΑΙ ΑΥΞΗΣΗ ΕΛΕΓΧΩΝ
Με ρεκόρ στα έσοδα από πωλήσεις κομίστρου, αλλά και αυξημένους ελέγχους έκλεισε για τη ΣΤΑ.ΣΥ ο Οκτώβριος, επιβεβαιώνοντας τη σταθερά ανοδική εταιρική πορεία και στους δυο αυτούς τομείς.
Τα έσοδα από τις πωλήσεις προϊόντων κομίστρου σημείωσαν τον Οκτώβριο του 2024 ρεκόρ 6ετίας και εκτινάχτηκαν στα 15,6 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 10,2%. Την ίδια ώρα, εντατικοποιείται η προσπάθεια της ΣΤΑ.ΣΥ και στον τομέα της εισιτηριοδιαφυγής, γεγονός που αποτυπώνεται στον αριθμό των ελέγχων που διενεργήθηκαν τον περασμένο Οκτώβριο. Οι 526.000 έλεγχοι τον Οκτώβριο συνεχίζουν την αυξητική πορεία των προηγούμενων μηνών και ανεβάζουν το συνολικό ποσοστό ελέγχων το 10μηνο του 2024 στο +48%. Ανοδικά κινήθηκαν και τα βεβαιωμένα πρόστιμα το 10μηνο κατά 64%.
ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΗΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΔΙΑΦΥΓΗΣ
Μετά από χρόνια αδράνειας στο κομμάτι της εισιτηριοδιαφυγής, η ΣΤΑ.ΣΥ άγγιξε μια μεγάλη πληγή συνολικά για τα ΜΜΜ. Το 2023 τέθηκε σε εφαρμογή ένα συνολικό σχέδιο αντιμετώπισης και καταπολέμησης της εισιτηριοδιαφυγής. Στηρίχθηκε στην ανασυγκροτήθηκε του Σώματος Ελεγκτών Κομίστρου, με την αριθμητική ενίσχυσή του – οι 45 εργαζόμενοι έγιναν 117 – που θα συνεχιστεί το 2025, τη διεύρυνση των ελέγχων σε όλο το δίκτυο Μετρό και Τραμ και τη δημιουργία ομάδων αποτροπής παράνομης διέλευσης από τις πύλες σε κεντρικούς σταθμούς.
Στο πλαίσιο αυτής της συνεχιζόμενης προσπάθειας, από τις αρχές Οκτωβρίου το Σώμα Ελεγκτών Κομίστρου επιχειρεί με υπηρεσιακή ενδυμασία, κάνοντας εμφανή την παρουσία του στο δίκτυο του Μετρό και του Τραμ, ενώ η ΣΤΑ.ΣΥ έχει πλέον στη διάθεσή της και αξιοποιεί σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία καταγραφής της παραβατικότητας, αξιοποιώντας τα δεδομένα αυτά για πιο στοχευμένους ελέγχους.
ΛΙΦΤΙΝΓΚ ΣΕ 14 ΣΥΡΜΟΥΣ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΚΗΦΙΣΙΑ – ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Αυτήν την περίοδο είναι σε εξέλιξη ένα σημαντικό έργο, που θα αλλάξει την εικόνα συνολικά της Γραμμής 1, θα αναβαθμίσει αισθητά το παραγόμενο μεταφορικό έργο και θα αυξήσει τη συχνότητα των δρομολογίων. Το έργο αφορά στην ολική – μηχανολογική και αισθητική – ανακαίνιση 14 συρμών της Γραμμής 1 του Μετρό, που θα δώσει λύσεις στα διαχρονικά και συσσωρευμένα προβλήματα, που αντιμετωπίζει ο στόλος, λόγω παλαιότητας. Μέχρι το τέλος του 2024 αναμένεται να έχει παραδοθεί από τον ανάδοχο το πρότυπο όχημα συρμού και εντός του 2025 να ξεκινήσει η τμηματική παράδοση των ανακαινισμένων συρμών.
ΠΩΣ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΓΙΝΕΤΑΙ ΠΙΟ ΠΡΑΣΙΝΟ
Μπορεί το Μετρό και το Τραμ να είναι δύο «πράσινα» Μέσα, ένα καινοτόμο ωστόσο για τον ελληνικό σιδηρόδρομο έργο έρχεται να αλλάξει τα δεδομένα. Πρόκειται για την εγκατάσταση συστήματος ανάκτησης ενέργειας από την ηλεκτροπέδηση των συρμών, που πέρασε το καλοκαίρι από τη φάση του σχεδιασμού στη φάση της υλοποίησης.
Η Γραμμή 1 του Μετρό γίνεται έτσι το πρώτο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας, που εγκαθιστά το συγκεκριμένο σύστημα, που στην πράξη θα επιτρέψει την εκμετάλλευση της ενέργειας που παράγεται από την επιβράδυνση των συρμών, μετατρέποντας την κινητική σε ηλεκτρική ενέργεια. Το έργο υπολογίζεται πως θα συμβάλλει στην ανάκτηση ποσοστού ενέργειας 12,5% επί της συνολικής ετήσιας κατανάλωσης στη Γραμμή 1 του Μετρό και μετά την αρχική του λειτουργία στη Γραμμή 1 και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του, θα προκριθεί και για τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό.
Αθανάσιος Κοτταράς, Διευθύνων Σύμβουλος ΣΤΑ.ΣΥ
«Σε εξέλιξη μια δύσκολη, επίπονη προσπάθεια ανασύνταξης της εταιρείας»
Οι Σταθερές Συγκοινωνίες της Αττικής, το Μετρό και το Τραμ, έχοντας δώσει τα διαπιστευτήριά τους επί σειρά δεκαετιών στο επιβατικό κοινό, βρίσκονται σε ένα κομβικό σημείο, που θα καθορίσει την μετέπειτα πορεία τους.
Οι Γραμμές 2 & 3 του Μετρό συμπληρώνουν 25 χρόνια λειτουργίας, το Τραμ 20 χρόνια και η ιστορική Γραμμή 1 του Μετρό διαγράφει μια πορεία 155 χρόνων. Το Μετρό και το Τραμ της Αθήνας είναι 2 καλά δίκτυα σταθερής τροχιάς, συγκρινόμενα με άλλα δίκτυα του εξωτερικού, αξιόπιστα και ασφαλή. Άντεξαν σε δύσκολες περιόδους και το οφείλουν στον χαρακτήρα που διαμόρφωσαν ως Μέσα στην πορεία των χρόνων, τις ισχυρές τους βάσεις, τους εργαζόμενους, αλλά και τους επιβάτες που τα στηρίζουν.
Οι Σταθερές Συγκοινωνίες υποστηρίζουν ένα κρίσιμο για την αστική κινητικότητα του λεκανοπεδίου, απαιτητικό μεταφορικό έργο, άμεσα συνδεδεμένο με την καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής του πολίτη. Μετακινούν αδιάλειπτα, 20 ώρες το 24ωρο, τον κύριο όγκο των επιβατών της Αττικής, έργο εξαιρετικά δύσκολο και απαιτητικό.
Ο πολύχρονος κύκλος αποεπένδυσης, συνέπεια των διαδοχικών κρίσεων που αντιμετώπισε η χώρα, άφησε το αποτύπωμά του στα αστικά Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αττικής. Όλα αυτά τα χρόνια τα δίκτυα μεγάλωσαν, μαζί τους μεγάλωσαν και οι ανάγκες σε προσωπικό και υποδομές.
Τα τελευταία 2 χρόνια, είναι σε εξέλιξη μια δύσκολη, επίπονη προσπάθεια ανασύνταξης της εταιρείας. Έχοντας επίγνωση της μεγάλης ευθύνης που φέρουμε απέναντι στους 800.000 και πλέον επιβάτες που μας εμπιστεύονται, προχωράμε στην εφαρμογή ενός συνολικού σχεδίου αναβάθμισης του Μετρό, με ορίζοντα σταδιακής υλοποίησης την επόμενη 5ετία. Είναι ένα πλέγμα παρεμβάσεων, στους τομείς των υποδομών, των συστημάτων λειτουργίας, του τροχαίου υλικού και του ανθρώπινου δυναμικού, που θα επιτρέψει στη ΣΤΑ.ΣΥ να συνεχίσει τη βιώσιμη λειτουργία της και να κάνει το απαραίτητο επόμενο βήμα.