Η «Ορέστεια» του Αισχύλου στην Επίδαυρο από το Εθνικό Θέατρο
26 °c
Athens
Today Press
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
  • ΕΚΤΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ
  • ΔΙΑΦΟΡΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
    • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • SPORTS
    • LIFESTYLE
      • MEDIA
    • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
No Result
View All Result
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
  • ΕΚΤΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ
  • ΔΙΑΦΟΡΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
    • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • SPORTS
    • LIFESTYLE
      • MEDIA
    • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
No Result
View All Result
Today Press
Home ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η «Ορέστεια» του Αισχύλου στην Επίδαυρο από το Εθνικό Θέατρο

by todaypress
27/05/2024 14:22
in ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ,
Η «Ορέστεια» του Αισχύλου στην Επίδαυρο από το Εθνικό Θέατρο
Share on FacebookShare on Twitter

Το Εθνικό Θέατρο συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον διεθνώς καταξιωμένο Έλληνα σκηνοθέτη και δάσκαλο Θεόδωρο Τερζόπουλο και παρουσιάζει την Παρασκευή 12 και το Σάββατο 13 Ιουλίου στο Αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, την τριλογία «Ορέστεια», στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου. Ένα ανεπανάληπτο πολιτιστικό γεγονός, μια εμβληματική παράσταση διανοητικού και φιλοσοφικού βάθους, που έρχεται να διευρύνει τα όρια της τέχνης.

«Γιατί η Ορέστεια συνεχίζει να ασκεί τρομακτική έλξη; Μια πιθανή απάντηση θα μπορούσε να είναι επειδή στον άνθρωπο υπάρχει η ανάγκη για μια βαθύτερη σχέση με τον Μύθο. Ο μύθος της Ορέστειας είναι επικίνδυνος, ανήκει στον κόσμο του ανοίκειου και του παράξενου, προκαλεί τον τρόμο, επειδή αποκαλύπτει το ατίθασο, το βίαιο και τους νόμους του βάθους που δεν μπορούν να δαμαστούν. Η Κλυταιμνήστρα μας καλεί να σπάσουμε μαζί τον καθρέφτη, για να γεννηθεί από τα θραύσματά του μια νέα εφιαλτική εικόνα, που ωστόσο θα διατηρεί τις σκοτεινές ρίζες του μύθου» αναφέρει στο σκηνοθετικό του σημείωμα ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ο οποίος εκτός από τη σκηνοθεσία υπογράφει και τα σκηνικά, τα κοστούμια και τους φωτισμούς της παράστασης.

Σχετικά με την προσέγγισή του, ο διεθνής σκηνοθέτης επισημαίνει: «Πρόθεσή μας είναι η μελέτη του βάθους του μύθου της Ορέστειας και η αναζήτηση του απρόβλεπτου, του ασυνήθιστου, του παράδοξου. Τα πρόσωπα προσφέρουν τα σώματά τους στο θυσιαστήριο του ανοίκειου, θέτουν διαρκή ερωτήματα και διλήμματα. Η αισθητική της παράστασης προκύπτει από τη δυναμική σχέση του Σώματος με τον Μύθο, τον Χρόνο και τη Μνήμη. Θέτουμε ξανά το θεμελιώδες οντολογικό ερώτημα “περί τίνος πρόκειται”, ένα ερώτημα που δεν επιδέχεται οριστικές απαντήσεις, αλλά διαρκώς μας ενεργοποιεί προς την κατεύθυνση της ολοένα βαθύτερης έρευνας της ρίζας του ήχου, της λέξης, των πολλαπλών διαστάσεων του ανθρώπινου αινίγματος και της ανακατασκευής ενός νέου Μύθου».

Η «Ορέστεια» έχει παρουσιαστεί από το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο πέντε φορές μέχρι σήμερα: Το 1954 και το 1959 σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη, το 1972 σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη, το 2001 σε σκηνοθεσία Γιάννη Κόκκου και το 2019 με την Ιώ Βουλγαράκη, τη Λίλλυ Μελεμέ και τη Γεωργία Μαυραγάνη, που σκηνοθέτησαν τα έργα «Αγαμέμνων», «Χοηφόροι» και «Ευμενίδες» αντίστοιχα, στην πρώτη τους σκηνοθετική παρουσία στην Επίδαυρο.

Η μετάφραση είναι της Ελένης Βαροπούλου. Την πρωτότυπη μουσική σύνθεση υπογράφει ο Παναγιώτης Βελιανίτης και τα βίντεο ο Νίκος Πάστρας. Η παράσταση θα έχει ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.

Παίζουν: Έβελυν Ασουάντ (Κασσάνδρα), Τάσος Δήμας (Φύλακας/Προπομπός), Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Πυλάδης), Έλλη Ιγγλίζ (Τροφός), Κώστας Κοντογεωργόπουλος (Ορέστης), Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), ‘Αννα Μαρκά Μπονισέλ (Προφήτις), Νίκος Ντάσης (Απόλλων), Ντίνος Παπαγεωργίου (Κήρυκας), Αγλαΐα Παππά (Αθηνά), Σάββας Στρούμπος (Αγαμέμνων), Αλέξανδρος Τούντας (Οικέτης), Νιόβη Χαραλάμπους (Ηλέκτρα), Σοφία Χιλλ (Κλυταιμνήστρα/Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας) κ.α.

Για την Ορέστεια

Tο 458 π.Χ., σε μια εποχή βίαιων κοινωνικών και πολιτικών ανατροπών, o Αισχύλος παρουσιάζει στη γιορτή των Διονυσίων την «Ορέστεια» (Αγαμέμνων, Χοηφόροι, Ευμενίδες), τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος και το τελευταίο σωζόμενο έργο του, που συνέταξε δύο μόλις χρόνια πριν από τον θάνατό του, αντανακλώντας πολλές από τις ραγδαίες μεταβολές της εποχής του.

Κεντρικός άξονας της τριλογίας είναι το τραγικό βραχυκύκλωμα του Ορέστη που διαχέεται σε όλα τα πρόσωπα του δράματος και στον χορό μέσα από διαδοχικά στάδια: Από την αποσταθεροποίηση στο αδιέξοδο, στην τρέλα. Την κατάσταση αυτή εκμεταλλεύεται η Αθηνά στο τρίτο μέρος της τριλογίας, για να θεσμοθετήσει τη δημοκρατία με τη βία, μέσω μιας αμφιλεγόμενης σύναψης ειρήνης.

Στα δύο πρώτα μέρη της τριλογίας, στον «Αγαμέμνονα» και τις «Χοηφόρους», οι δολοφονίες που βάζουν τέλος στις τυραννικές εξουσίες του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας αποτελούν την κορύφωση μιας νέας περιόδου κρίσης και αποσταθεροποίησης που αντανακλάται στις Ευμενίδες. Οι Ερινύες, οι χθόνιες θεότητες, εκπροσωπώντας τα ένστικτα και τις παρορμήσεις διαφυλάσσουν τη μνήμη. Γνωρίζοντας ότι κάθε διαμάχη με τους θεούς είναι προδιαγεγραμμένη ήττα, εξεγείρονται και απειλούν την ευταξία της πόλης. Ο Ορέστης πρέπει να πληρώσει για να τιμωρηθεί όχι μόνο το έγκλημα, αλλά και η επανάληψή του, και να διατηρηθεί ζωντανή η μνήμη της σύγκρουσης.

Η Αθηνά προσπαθεί με κάθε τίμημα να συνάψει «σύμφωνο ειρήνης» ανάμεσα στους θεούς και τις Ερινύες, προσφέροντας ανταλλάγματα και προνόμια. Για να πετύχει τη συνθηκολόγηση, μεταφέρει τη βία στο πεδίο της γλώσσας. Ο λόγος της εισάγει τη δόλια πειθώ, το ψέμα και την παραπλάνηση στην πολιτική σφαίρα. Οι Ερινύες υποκύπτουν με τη θέλησή τους. Φορώντας τα χαρακτηριστικά πορφυρά ενδύματα των μετοίκων, ανακηρύσσονται σε Ευμενίδες και απομακρύνονται από τον πυρήνα της πόλης. Οδηγούνται στην αφάνεια, στη λήθη, στα έγκατα της γης. Το δημοκρατικό πολίτευμα έχει εγκαθιδρυθεί. Όχι όμως ανώδυνα. Ό,τι είναι ασύμβατο με το νέο καθεστώς -το μέρος του ζωντανού σώματος που συνδέεται με τη μνήμη, τα ένστικτα, τη ζωική ορμή- έχει εξοριστεί. Η νέα τάξη πραγμάτων επιβάλλεται από τους εξουσιαστικούς μηχανισμούς με τρόπο τέτοιο, ώστε αυτές οι ζωτικές δυνάμεις μοιάζει σαν να μην υπήρξαν ποτέ.

Οι Ερινύες συμβιβάζονται και αποδέχονται την κοινωνική θέση των μετοίκων, ωστόσο η εσωτερική δομή τους δεν αλλοιώνεται. Όπως τα φυσικά φαινόμενα που δεν εξαφανίζονται από τη γη, αλλά ακολουθούν μια σπειροειδή πορεία μετουσίωσης, κλιμάκωσης και αποκλιμάκωσης, έτσι μπορούμε να φανταζόμαστε και τις χθόνιες θεότητες να οπισθοχωρούν και να αποσύρονται, για να αναδυθούν εκ νέου, παίρνοντας συνεχώς νέες, απροσδόκητες μορφές.

  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram
  Ακολούθησε μας στο X
  Κάνε λήψη της εφαρμογής του Todaypress.gr στο App Store
  Κάνε λήψη της εφαρμογής του Todaypress.gr στο Google Play

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Πανσέληνος του Αυγούστου…
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

16 χρόνια Μουσείο Ακρόπολης: Γενέθλια με μουσική, τέχνη και μαγευτικές ξεναγήσεις

11/06/2025 09:42
Κυρ. Μητσοτάκης στη συζήτηση Άμντ Σουντ στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Greek Art Now»: Η Ελλάδα δεν έχει μόνο σπουδαίο παρελθόν αλλά και λαμπρό παρόν και μέλλον
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Κυρ. Μητσοτάκης στη συζήτηση Άμντ Σουντ στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Greek Art Now»: Η Ελλάδα δεν έχει μόνο σπουδαίο παρελθόν αλλά και λαμπρό παρόν και μέλλον

10/06/2025 13:03
“Η ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ” Ευριπίδη, Σενέκα και Ρακίνα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

“Η ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ” Ευριπίδη, Σενέκα και Ρακίνα

07/06/2025 20:31
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ποιο μουσείο υπέγραψε συμφωνία με την ΕΥΔΑΠ και γιατί

06/06/2025 12:55
Υπουργείο Πολιτισμού:  26 νέα και ανακαινισμένα Μουσεία που παραδόθηκαν στο κοινό
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Υπουργείο Πολιτισμού: 26 νέα και ανακαινισμένα Μουσεία που παραδόθηκαν στο κοινό

30/05/2025 11:15
Αιχμάλωτοι των σπηλαίων
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΣΟΚ – Κλείνει ιστορικό βιβλιοπωλείο της Ακαδημίας

28/05/2025 22:20
Οι Metallica ετοιμάζουν ντοκιμαντέρ για τους θαυμαστές τους
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Metallica: Ανακοινώθηκαν οι τιμές των εισιτηρίων για τη μεγάλη συναυλία στην Ελλάδα-

27/05/2025 11:57
Τριλογία: Μελωδίες του Κινηματογράφου- Μουσική Βραδιά στη Βάρη
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τριλογία: Μελωδίες του Κινηματογράφου- Μουσική Βραδιά στη Βάρη

26/05/2025 12:57
LIVE: Δείτε ζωντανά από τη Βοστώνη την πρώτη μέρα του 11ου Διεθνούς Θερινού Πανεπιστημίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

LIVE: Δείτε ζωντανά από τη Βοστώνη την πρώτη μέρα του 11ου Διεθνούς Θερινού Πανεπιστημίου

25/05/2025 15:30

ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΚΟΡΜΠΕ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ TP ONLINE

Aρ.Φύλλου #160


ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης: Δωρεάν σεμινάρια «Γνωριμία με τη Ναυαγοσωστική» και «Α΄ Βοήθειες – ΚΑΡΠΑ»
Τοπική Αυτοδιοίκηση

Δήμος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης: Δωρεάν σεμινάρια «Γνωριμία με τη Ναυαγοσωστική» και «Α΄ Βοήθειες – ΚΑΡΠΑ»

12 Ιουνίου 2025

...

Read moreDetails

“Κλείδωσε” η μεταγραφή Κωστούλα

Κυρ. Μητσοτάκης από Στοκχόλμη: “Χρειάζεται επιπλέον χρηματοδότηση για την υλοποίηση πρωτοβουλιών κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος”

Today Press

Χρήσιμα

  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Πολιτική Cookies
  • Δήλωση συμμόρφωσης με τη σύσταση (ΕΕ) 2018/334 L63
  • Επικοινωνία

Social Media

Newsletter

Newsletter

Copyright © Todaypress.gr 2024
All Rights Reserved

No Result
View All Result
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
  • ΕΚΤΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ
  • ΔΙΑΦΟΡΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
    • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • SPORTS
    • LIFESTYLE
      • MEDIA
    • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Copyright © Todaypress.gr 2024
All Rights Reserved