Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press
του Πάνου Μπαίλη
Αν και τα τελευταία χρόνια δεν υπάρχουν μελέτες για το πώς ο Έλληνας συμμετέχει στην γιορτή του Πάσχα, κάποιες παλαιότερες μελέτες δείχνουν ότι -αυτή η συμμετοχή- έχει σχέση με τη νηστεία αλλά και την συμμετοχή στην περιφορά του Επιταφίου και την Ανάσταση.
Η τελευταία έρευνα έδειξε ότι το 61,2% νηστεύει όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα και το 81,5% πηγαίνει στην Εκκλησία την Ανάσταση.
Γενικά, το 70% πιστεύει στον Θεό και για την πλειοψηφία (36,5) η θρησκευτική πίστη παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη ζωή τους.|
Όπως προκύπτει από τα ευρήματα, δύο στους τρεις ερωτώμενους (64,2%) απαντούν ότι η θρησκευτική πίστη παίζει πολύ και σημαντικό ρόλο στη ζωή τους.
Μεγαλύτερα ποσοστά εντοπίζονται στις γυναίκες, στις μεγάλες ηλικίες και στους κατοίκους εκτός Αττικής.
Τα Χριστούγεννα είναι η αγαπημένη γιορτή για το 27% και το Πάσχα για το 23,4%.
Το 42,2% των πολιτών απάντησε «και οι δύο γιορτές εξίσου». Το 81,5% πηγαίνει στην εκκλησία την Ανάσταση, το 75,9% στον Επιτάφιο και το 32,1% όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα. Το 61,2%, πάντα σύμφωνα με την ίδια έρευνα νηστεύει όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα και το 14,9% όλη τη Σαρακοστή.
Το 63,1% κάνει Πάσχα στον τόπο διαμονής τους, το 18,7% στον τόπο καταγωγής του και το 16% κάπου αλλού.
Οι κάτοικοι Αττικής θα μετακινηθούν σε μεγαλύτερο ποσοστό από τους κατοίκους της υπόλοιπης Ελλάδας.
Σύμφωνα με την έρευνα αυτή το 76,9% των ερωτώμενων πιστεύει στον Θεό.
Το 28,8% πιστεύει στο πεπρωμένο (ότι όλα στη ζωή είναι γραμμένα), το 33,6 θεωρεί ότι κάποια πράγματα είναι γραμμένα και κάποια όχι, ενώ διαφωνεί το 33,8%.
Το 38,2% πιστεύει στην ύπαρξη παράδεισου και κόλασης, το 12,2% πιστεύει στη μετενσάρκωση, το 31,2% δεν πιστεύει στη μετά θάνατο ζωή, ενώ το 18,2% δεν απαντά σε αυτή την ερώτηση.
Τρείς στους 10 ερωτώμενους θέλουν περισσότερη επιρροή της Εκκλησίας, το 43,5% λιγότερη και το 21,4% ίδια με τώρα. Τέλος, το 63% των ερωτώμενων είναι υπέρ του διαχωρισμού κράτους-εκκλησίας.
Πέραν της συμμετοχής του ‘Έλληνα στα εκκλησιαστική δρώμενα από τις τελευταίες έρευνες προκύπτει ότι χάνει σημαντικό έδαφος στην κοινωνία σε επιρροή η Εκκλησία η οποία σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας πανελλαδικής έρευνας της Kappa Research για το Ίδρυμα «Φρίντριχ Νάουμαν», βρίσκεται στη 16η θέση σε σχέση με τους άλλους «πυλώνες της κοινωνίας».
Σύμφωνα με την έρευνα την εμπιστεύεται μόνο το 25%.
Οι μόνοι θεσμοί, που εμπνέουν και παρέχουν σιγουριά και ασφάλεια στους Έλληνες είναι ο Στρατός, ο οποίος σκαρφαλώνει στην κορυφή των προτιμήσεων τους, το ΕΣΥ λόγω της ηρωικής ανταπόκρισής του στην πρόκληση της πανδημίας, η κυβέρνηση λόγω της επιτυχίας της στο πρώτο κύμα της πανδημίας και η ΕΛΑΣ. Παρά τις μεγάλες απώλειες στην δημοτικότητα της στο δεύτερο κύμα.
Η πτωτική τάση της επιρροής της Εκκλησίας είχε φανεί και σε έρευνα της Metron Analysis σύμφωνα με την οποία ήταν 12η μεταξύ των φορέων και των θεσμών που εμπιστεύονται οι Έλληνες.
Εχει φτάσει στο σημείο οι πολίτες να εμπιστεύονται περισσότερο από την Εκκλησία το ραδιόφωνο.
Η εμπιστοσύνη προς την Οικογένεια φτάνει το 97,2 , στις ένοπλες δυνάμεις 87,1 , 85 στους επιστήμονες και μόλις το 54,9% εμπιστεύεται την Εκκλησία.
H πτώση της επιρροής της Εκκλησίας δεν είναι νέο φαiνόμενο.
Σε αντίστοιχη δημοσκόπηση, το 2015, το 74,5 τάσσονταν υπέρ του διαχωρισμού Κράτους -Εκκλησίας. Το δε 63,9% δήλωνε ότι δεν είναι ευχαριστημένο από τις δράσεις της Εκκλησίας. Είναι η πρώτη φορά που η επιρροή της καταγράφει τέτοια πτώση όταν παλαιότερα ήταν από τους πλέον δημοφιλείς θεσμούς μαζί με τον στρατό και την οικογένεια. Το κακό είναι ότι η Ιεραρχία αν και βλέπει πως μειώνεται η επιρροή δεν κάνει κάτι να ανατρέψει τα σημερινά δεδομένα και αναλώνεται σε μη θεολογικές προσεγγίσεις των προβλημάτων της κοινωνίας. Πλέον μπορούμε να μιλάμε για στρατηγική ήττα της Εκκλησίας της οποίας ο ρόλος μειώνεται συνεχώς .
Σε ότι αφορά την εμπιστοσύνη που δείχνουν οι πολίτες στους θεσμούς προκύπτουν τα ακόλουθα ευρήματα:
Οικογένεια, 97,2%, Ένοπλες Δυνάμεις : 87,1%, Επιστήμονες -Τεχνοκράτες 85%, Αστυνομία 77,1%.