Ενδιαφέροντα στοιχεία αποτυπώνονται σε έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών για τις πασχαλινές καταναλωτικές και διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων.
Βασικά συμπεράσματα της έρευνας
Σύμφωνα με την έρευνα που έγινε τον Μάρτιο σε δείγμα 800 ατόμων, ένα στα τέσσερα νοικοκυριά θα ταξιδέψει εκτός αστικών κέντρων για το Πάσχα, τα οικογενειακά τραπέζια θα είναι μικρότερα με περισσότερες παρασκευές στο σπίτι ενώ παραμένει σταθερή η δαπάνη για αγορές , στα 190 ευρώ ανά νοικοκυριό.
Πότε θα ψωνίσουμε
Αναλυτικότερα, από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ προκύπτει ότι η πλειοψηφία των αγορών του Πάσχα θα γίνει τη Μεγάλη Εβδομάδα.
Συγκεκριμένα μόλις το 35% θα κάνει τις αγορές πριν την Μεγάλη Εβδομάδα
Το 4% θα κάνει τις αγορές του το ερχόμενο Σαββατοκύριακο
το 53% την Μεγάλη εβδομάδα
το 9% τελευταία στιγμή.
Πόσα θα ξοδέψουμε
Η συνολική δαπάνη για αγορές το Πάσχα αναμένεται να παραμείνει σταθερή με μία τάση μείωσης.
Το 40% εκτιμά ότι θα μειώσει τις αγορές του, ενώ το 34% ότι θα τις αυξήσει.
Το 26% θεωρεί ότι θα μείνει αμετάβλητη.
Μεσοσταθμικά εκτιμάται ότι η φετινή δαπάνη για το Πάσχα ανά νοικοκυριό θα ανέρχεται σε 190 ευρώ, 120 ευρώ για είδη παντοπωλείου και 70 ευρώ για άλλα είδη, όπως π.χ. δώρα.
Πασχαλιάτικη έξοδος
Ένα στα τέσσερα 4 νοικοκυριά (26%) δηλώνει ότι θα ταξιδέψει το Πάσχα εκτός των αστικών κέντρων σε χωριό ή νησί. (Το ποσοστό αυτό την προηγούμενη δεκαετία έφτανε ακόμα και το 53%.)
Μεγαλύτερα οικογενειακά τραπέζια σε σχέση με πέρσι
Σε σχέση με το 2019 όταν το 67% προτιμούσε τα μεγάλα οικογενειακά τραπέζια για το Πάσχα, το ποσοστό είναι μικρότερο αλλά αυξημένο σε σχέση με πέρσι καθώς φέτος το 43% δηλώνει ότι θα συμμετέχει σε μεγάλα οικογενειακά τραπέζια άνω των 10 ατόμων. (40% το 2023).
Σπιτικά γλυκά και πιάτα
Την ίδια ώρα, αυξάνεται η τάση Do-It-Yourself (DIY) όσον αφορά τη μαγειρική και τη ζαχαροπλαστική. Δηλαδή οι καταναλωτές επιλέγουν να φτιάξουν μόνοι τους γλυκά και άλλα πασχαλινά είδη σε μεγαλύτερα ποσοστά σε σχέση με το παρελθόν.
Το ποσοστό που θα φτιάξει γλυκά στο σπίτι ανεβαίνει από το 43% στο 50% και το βάψιμο αυγών ανεβαίνει από το 62% στο 79%.
Πόσοι θα σουβλίσουν φέτος
Όσον αφορά το αρνί και το κατσίκι, το σούβλισμα του αρνιού αν και καταγράφεται μία αύξηση σε σχέση με το 2023, σε σχέση με το παρελθόν, τα ποσοστά είναι χαμηλά.
Συγκεκριμένα, 33% δηλώνει ότι θα σουβλίσει αρνί έναντι 32% το 2023, όταν το ποσοστό 2019 ήταν στο 67%.
Το ψήσιμο στο φούρνο καταγράφεται αυξημένο από 40% σε 46%.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, αυτή η εξέλιξη σε συνδυασμό με τον μειωμένο αριθμό ατόμων στα οικογενειακά τραπέζια μεταφράζεται σε εκτιμήσεις για αγορές μικρότερες ποσοτήτων, αλλά και την επιλογή διαφορετικών «κοπών» για τα είδη κρέατος από τους καταναλωτές.
Εμπιστοσύνη στον κρεοπώλη
Το 42% δηλώνει ότι θα αγοράσει αρνί ή κατσίκι από το κρεοπωλείο, ενώ το 31% από το σούπερ μάρκετ.
Μόλις ένα 9% (έναντι 12% το 2023) δηλώνει ότι θα κάνει πασχαλινό γεύμα σε κάποιο εστιατόριο.