Δημοσιεύτηκε στη εφημερίδα Today Press του Σαββάτου
Μιλάει στην «ΤΡ» ο επικεφαλής της παράταξης «Περιφερειακή Σύνθεση» της ΑΜΘ Χριστόδουλος Τοψίδης, επισημαίνοντας ότι πέρα από την ιδιωτική πρωτοβουλία χρειάζονται και κρατικές παρεμβάσεις ώστε η τουριστική μας βιομηχανία να αποδώσει τα μέγιστα
Η απάντηση στο ερώτημα αν είναι τουριστικός προορισμός η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, είναι «ναι, είναι». Κι αυτό αποδεικνύεται εύκολα από τις κρατήσεις και τα στοιχεία που συλλέγουν κάθε χρόνο (όπως και φέτος) οι επαγγελματίες και οι εν γένει φορείς που ασχολούνται με τον τουρισμό στην περιοχή.
Η ακριτικότερη Περιφέρεια της Ελλάδας προσελκύει τουρίστες κυρίως από τις όμορες χώρες (Τουρκία και Βουλγαρία) αλλά και τις γειτονικές βαλκανικές όπως για παράδειγμα η Ρουμανία, ενώ είναι κοινώς αποδεκτό ότι για πολλούς από αυτούς ορισμένα σημεία της Περιφέρειας ΑΜΘ είναι πλέον «αγαπημένοι» τόποι απόδρασης και οι επισκέψεις τους είναι τακτικές και περιοδικές.
Από την άλλη πλευρά, η λεγόμενη «τουριστική βιομηχανία» αποτελεί τη «βαριά» βιομηχανία της Ελλάδας και είναι αυτή που ενισχύει σημαντικά τις τοπικές οικονομίες και εν τέλει τον κρατικό κορβανά. Γι’ αυτό και τίθεται το ερώτημα: μπορεί η τουριστική βιομηχανία να λειτουργεί «στον αυτόματο»; Κι αν όχι, πού αρχίζουν και πώς οριοθετούνται οι ευθύνες;
«Πρωτίστως η τουριστική βιομηχανία στηρίζεται και υποστηρίζεται από τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτήν», λέει στην «TP» ο επικεφαλής της παράταξης «Περιφερειακή Σύνθεση» της ΑΜΘ Χριστόδουλος Τοψίδης και εξηγεί: «και σε αυτό το κομμάτι, η περιοχή μας μπορώ να πω ότι παίρνει άριστα, καθώς γνωρίζω ότι σε όλη την Περιφέρεια δραστηριοποιούνται υπεύθυνοι/ες επαγγελματίες με προσεγμένες επιχειρήσεις που σέβονται και τους επισκέπτες αλλά και τους/τις εργαζόμενους/ες τους».
Άλλωστε, ο κ. Τοψίδης προεδρεύει και στο Επιμελητήριο Έβρου, το οποίο είναι ένα από τα λίγα Επιμελητήρια της χώρας μας που διαθέτουν Τουριστικό Τμήμα, συνεπώς οι δηλώσεις του αποκτούν «διπλή» βαρύτητα.
«Πέρα από την ιδιωτική πρωτοβουλία όμως, χρειάζονται οπωσδήποτε και κρατικές παρεμβάσεις ώστε η τουριστική μας βιομηχανία να αποδώσει τα μέγιστα» λέει ο κ. Τοψίδης. «Όπως έχουμε επισημάνει πολλές φορές, είναι επιτακτική ανάγκη να βελτιωθούν οι υποδομές στις πύλες εισόδου της περιοχής μας, που είναι και πύλες εισόδου της χώρας μας. Δεν τιμούν κανέναν οι ατελείωτες ουρές στο τελωνείο των Κήπων για παράδειγμα, ούτε οι πολύωρες αναμονές στις οποίες υποβάλλονται οι τουρίστες που φεύγουν από την περιοχή μας, έχοντας ολοκληρώσει τις επισκέψεις τους. Αντίστοιχη είναι η εικόνα στις περισσότερες πύλες εισόδου της Περιφέρειας μας, ωστόσο υπέδειξα το τελωνείο των Κήπων καθώς καταγράφει πολύ μεγάλη επισκεψιμότητα και ταυτόχρονα εμπορική κίνηση».
Δεν μπορούμε να τα περιμένουμε όλα από τους άλλους
Την ίδια ώρα, ο κ. Τοψίδης αναλύει το σκεπτικό του πέρα από την υποδοχή των τουριστών, φτάνοντας μέχρι τη διαχείρισή τους. Στο σημείο αυτό εντοπίζει σημαντικές ελλείψεις κυρίως στην τουριστική προβολή που γίνεται για την Περιφέρεια ΑΜΘ, από την διοίκηση της.
«Κατανοώ ότι κάποιες παρεμβάσεις, όπως για παράδειγμα η βελτίωση των υποδομών προϋποθέτουν συνέργεια και της κεντρικής πολιτικής σκηνής και ίσως αυτό να είναι δύσκολο να επιτευχθεί. Βέβαια, κατά την εκτίμησή μου, τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο αν υπάρχει σωστή και οργανωμένη διεκδίκηση, την οποία δυστυχώς δεν βλέπω από την διοίκηση της Περιφέρειας ΑΜΘ.
Όπως δεν βλέπω και οργανωμένες δράσεις τουριστικής προβολής, οι οποίες προϋποθέτουν απλά όρεξη και όραμα από τους διοικούντες. Ως Περιφερειακή Σύνθεση έχουμε συγκεκριμένο σχεδιασμό για την τουριστική προβολή του τόπου μας, που βασίζεται σε μια ολιστική προσέγγιση των δυνατοτήτων που έχει η περιοχή μας. Σήμερα, τα εργαλεία που μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς για να προβάλλει τις ομορφιές ενός τόπου είναι πολλά και πολύ εύκολα προσβάσιμα, αρκεί να υπάρχει διάθεση και γνώση για τη χρησιμοποίηση τους. Στόχος μας είναι η κατανομή του τουριστικού ρεύματος σε ολόκληρη την Περιφέρεια μας, η προβολή των “αθέατων” σημείων της και ο απώτερος στόχος μας να επωφελούνται όσο γίνεται περισσότερες περιοχές της Περιφέρειας μας από το τουριστικό εισόδημα».
Ερωτώμενος σχετικά με την παρουσία της ΠΑΜΘ σε τουριστικές εκθέσεις ανά την Ελλάδα και το εξωτερικό, ο κ. Τοψίδης σχολιάζει:
«Δεν ακυρώνω καμία προσπάθεια, όμως πιστεύω ότι οι παραδοσιακές μέθοδοι – όπως είναι οι Εκθέσεις- δεν είναι από μόνες τους αρκετές. Δηλαδή, το ότι πάμε σε μία Έκθεση, δεν σημαίνει αυτόματα ότι θα έρθουν τουρίστες. Για ποιο λόγο επιλέγουμε κάθε Έκθεση; Ποιος είναι ο στόχος της συμμετοχής μας; Πόσο ελκυστική είναι η Περιφέρεια μας για το κοινό της κάθε Έκθεσης; Όλα αυτά είναι ερωτήματα που πρέπει να απαντώνται υπεύθυνα πριν και μετά από κάθε συμμετοχή, αλλά πέρα από αυτό από την αρχή αυτής της κουβέντας μιλάμε για ‘τουριστική βιομηχανία’. Η βιομηχανία, ξέρετε, κρίνεται από το αποτέλεσμα. Κι αυτή είναι η σημαντικότερη δέσμευσή μας: η αποτίμηση κάθε τουριστικής περιόδου, ώστε ενόψει της επόμενης να διορθώνουμε τυχόν λάθη, να βελτιώνουμε τις παροχές, να απαντούμε καλύτερα στις ανάγκες των επισκεπτών και τελικά να αυξάνουμε την επισκεψιμότητα χρόνο με το χρόνο».