Διασυνδετήριος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας: Ένα έργο-πρόκληση για την ενεργειακή επάρκεια της Ευρώπης
30 °c
Athens
Today Press
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
  • ΕΚΤΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ
  • ΔΙΑΦΟΡΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
    • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • SPORTS
    • LIFESTYLE
      • MEDIA
    • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
No Result
View All Result
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
  • ΕΚΤΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ
  • ΔΙΑΦΟΡΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
    • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • SPORTS
    • LIFESTYLE
      • MEDIA
    • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
No Result
View All Result
Today Press
Home ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Διασυνδετήριος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας: Ένα έργο-πρόκληση για την ενεργειακή επάρκεια της Ευρώπης

by todaypress
29/11/2022 16:05
in ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΠΡΩΤΟ ΠΛΑΝΟ,
Διασυνδετήριος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας: Ένα έργο-πρόκληση για την ενεργειακή επάρκεια της Ευρώπης
Share on FacebookShare on Twitter

Στις αρχές του προηγούμενου μήνα ξεκίνησε η εμπορική λειτουργία του Διασυνδετήριου Αγωγού Φυσικού Αερίου Ελλάδας Βουλγαρίας (IGB).

Αφενός πρόκειται ένα πολύ σημαντικό βήμα της Ευρώπης στην πορεία της για ενεργειακή απεξάρτηση και αφετέρου αναδεικνύει τον στρατηγικό γεωπολιτικό ρόλο της Ελλάδας. Η χώρα μας έχει έναν νέο και ισχυρό ενεργειακό κόμβο.

Σε αυτή την πορεία η συνεισφορά του Ομίλου ΑΒΑΞ ήταν καθοριστική, καθώς ολοκλήρωσε εντός χρονοδιαγράμματος ένα απαιτητικό έργο, εξασφαλίζοντας απόλυτη ασφάλεια και ποιότητα σε όλα τα στάδια της κατασκευής του.

Η ταυτότητα του IGB

Ο IGB είναι ο τελευταίος αγωγός του Κάθετου Διαδρόμου, ενός συστήματος αγωγών που διασυνδέει τη Ρουμανία, την Ουγγαρία και τη Βουλγαρία με την Ελλάδα και συγκεκριμένα με τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP), που μέσω του Νότιου Διαδρόμου επιτρέπει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν προς την Ιταλία και την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Υπάρχει δε πρόβλεψη, μόλις ολοκληρωθεί ο πλωτός τερματικός σταθμός επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης, ο IGB να συνδεθεί και σε αυτόν.

Πρόκειται για ένα έργο το οποίο αφορά σε μια ολοκληρωμένη λύση (turnkey) η οποία αποτελείται από έναν αγωγό μήκους περίπου 182 χλμ. -εκ των οποίων περίπου 31 χλμ. εντός της ελληνικής επικράτειας-, καθώς και από το σύνολο των υποδομών, τεχνολογιών, εκπαιδεύσεων και υποστηρικτικών εγκαταστάσεων για τη λειτουργία του (μετρητικοί σταθμοί, βανοστάσια και κέντρα λειτουργίας).

Ο αγωγός έχει διάμετρο 32 ιντσών και πάχος που κυμαίνεται από 11 έως και 20 χιλιοστά, ενώ, όσον αφορά στην ετήσια δυναμικότητά του, αυτή είναι 3 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου με δυνατότητα αντίστροφης ροής (reverse flow) και μπορεί με την κατασκευή σταθμού συμπίεσης να αυξηθεί σε 5 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως.

Στην Κομοτηνή ο αγωγός συνδέεται με το σύστημα του ΔΕΣΦΑ και τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP), που επίσης κατασκεύασε η ΑΒΑΞ, ενώ στην κατάληξή του στην πόλη Στάρα Ζαγόρα της Βουλγαρίας συνδέεται με το σύστημα του Bulgartransgaz, του διαχειριστή φυσικού αερίου της Βουλγαρίας.

Για την κατασκευή του έργου απασχολήθηκαν περίπου 450 εργαζόμενοι για περισσότερες από 4.000.000 ώρες εργασίας, κατά τη διάρκεια των οποίων εγκαταστάθηκε σύστημα SCADA & τηλεπικοινωνιών, ανεξάρτητο κέντρο παρακολούθησης & διανομής πληροφοριών στο Χάσκοβο για την εξυπηρέτηση των σκοπών SCADA και αποθήκευσης υλικών, εκπαιδεύτηκε το σύνολο του τεχνικού προσωπικού του πελάτη για τη λειτουργία του νέου συστήματος και πραγματοποιήθηκε αεριοδότηση/ενεργοποίηση του συστήματος πριν την εμπορική του λειτουργία με προσωπικό και τεχνικά μέσα αποκλειστικά της ΑΒΑΞ.

Σε ό,τι αφορά το τεχνικό αντικείμενο του έργου, θα πρέπει να τονιστεί πως για το σύστημα SCADA και τις τηλεπικοινωνίες εγκαταστάθηκαν οπτικές ίνες συνολικού μήκους 360 χλμ., περίπου 100 χλμ. του αγωγού συγκολλήθηκαν με αυτόματες μηχανές συγκόλλησης, ενώ για τη διέλευσή του πραγματοποιήθηκαν δύο διατρήσεις οριζόντιας κατεύθυνσης στον ποταμό Μαρίτσα μήκους 500 μέτρων και στο Φράγμα Studen Kladenec μήκους 1.500 μέτρων μια διάτρηση που θεωρείται η 3η μεγαλύτερη στην Ευρώπη. Στο Φράγμα Studen Kladenec μάλιστα ο αγωγός έφτασε στο χαμηλότερό του σημείο περίπου 50 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, ενώ στην οροσειρά της Ροδόπης έφτασε στο υψηλότερο σημείο σε υψόμετρο 800 περίπου μέτρων.

Έργο υψηλών απαιτήσεων αλλά και προκλήσεων

Οι προκλήσεις στην κατασκευή του έργου υπήρξαν πολλές, καθώς, εκτός από τον βαρύ χειμώνα και τις ενίοτε ακραίες καιρικές συνθήκες, η ΑΒΑΞ έπρεπε να αντιμετωπίσει ταυτόχρονα μια σειρά αστάθμητων και μη παραγόντων, που ποτέ άλλοτε δεν είχαν συνυπάρξει και δη σε ένα διασυνοριακό έργο.

Η πανδημία της Covid-19 είχε τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στην απρόσκοπτη εκτέλεση του έργου, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς πως το έργο ήταν διασυνοριακό. Ενδεικτικά, αναφέρεται πως κατά το πρώτο lockdown, κάθε ένας από τους εργαζομένους που έπρεπε να μετακινηθεί μεταξύ των δύο χωρών, έπρεπε να παραμείνει σε υποχρεωτική καραντίνα 15 ημερών τόσο κατά την είσοδο όσο και την έξοδό του από τη χώρα και η ΑΒΑΞ ήταν αυτή που εξασφάλιζε κάθε φορά τη διαμονή και διατροφή των εργαζομένων σε κάθε χώρα. Αντίστοιχα, και σε περιστατικά που οι εργαζόμενοι έβγαιναν θετικοί στον κορωνοϊό, η ΑΒΑΞ αναλάμβανε πλήρως τις διαδικασίες περίθαλψης και επαναπατρισμού και προφανώς τις δαπάνες που τις συνόδευαν.

Σε επίπεδο εργασίας του προσωπικού, η ΑΒΑΞ έπρεπε να επανασχεδιάσει τη λειτουργία των ομάδων για να μη δημιουργείται συγχρωτισμός, να εξασφαλίσει -εν μέσω πρωτοφανούς έλλειψης- όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό ατομικής προστασίας από τον κορωνοϊό (ο οποίος έπρεπε να συγκεντρώνεται καθημερινά και να απορρίπτεται βάσει συγκεκριμένου πρωτοκόλλου) και να προμηθευτεί νέο στόλο περισσότερων αλλά μικρότερων οχημάτων προκειμένου να μετακινείται με αυτά ένα άτομο κάθε φορά.

Σε ένα τέτοιο αχαρτογράφητο περιβάλλον που ο ιός ήταν αόρατος και εξαιρετικά απειλητικός για την υγεία, ήρθαν να προστεθούν η κατάρρευση της παγκόσμιας αλυσίδας logistics με καθυστερήσεις στην παράδοση υλικών που έφταναν τους 6 μήνες, η έλλειψη σημαντικών εξαρτημάτων και υλικών τα οποία εξαντλούνταν και δεν μπορούσαν να παραχθούν άμεσα, η ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη και φυσικά οι γεωπολιτικές εξελίξεις λόγω της εμπόλεμης κατάστασης στην Ουκρανία.

Οι παραπάνω παράγοντες ήταν οι αστάθμητοι, γι’ αυτό και αναπάντεχοι. Ωστόσο, υπήρχαν και παράγοντες που ήταν γνώριμοι και αναμενόμενοι για ένα τέτοιο έργο. Ένας από αυτούς ήταν ότι ο αγωγός κατασκευάστηκε σε δύο διαφορετικές χώρες και συνεπώς κατά την εκτέλεση έπρεπε να ληφθούν υπόψη οι διαφορές στη νομοθεσία και στις υπηρεσίες αναφορικά με θέματα φορολογικά, ασφαλιστικά, αδειοδότησης, διαμονής, προσβασιμότητας, μετακινήσεων, μετάφρασης και επικοινωνίας κ.λπ.

Επιπλέον, κατά την εκπόνηση της μελέτης και της φάσης της κατασκευής έπρεπε να ληφθούν υπόψη τεχνικές απαιτήσεις από δύο διαφορετικές εθνικές νομοθεσίες (Ελλάδας & Βουλγαρίας) καθώς και από τέσσερις διαφορετικούς οικονομικούς φορείς (ΙCGB, BULGARTRANSGAZ, ΔΕΣΦΑ και ΤΑΡ).

Σε τεχνικό επίπεδο οι προκλήσεις ήταν ακόμη περισσότερες. Οι διαδικασίες, οι απαιτήσεις και οι φορείς για την επίβλεψη και την επιθεώρηση του έργου ήταν διαφορετικές σε Ελλάδα και Βουλγαρία μια από τις δυο χώρες, ενώ διαφορετικό ήταν το επίπεδο προμελέτης και τα κριτήρια μελέτης που δόθηκαν από τον IGB για κάθε την Ελλάδα και τη Βουλγαρία.

Επίσης, θα πρέπει να τονιστεί ότι ο αγωγός όδευσης διήλθε για μεγάλο μήκος σε ορεινές περιοχές με μεγάλες κλίσεις, ενώ πολλές εργασίες εκτελέστηκαν σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες (έντονες χιονοπτώσεις, έντονες βροχοπτώσεις, χαμηλές θερμοκρασίες κ.λπ.). Στην Ελλάδα 16 χλμ. από τα συνολικά 31 χλμ. αφορούσαν πολύ δύσκολα εδάφη με μεγάλες και απότομες κλίσεις, ενώ στη Βουλγαρία ο αριθμός αυτός έφτασε τα 45 χλμ. από τα συνολικά 151 χλμ.

Τέλος, η πλήρωση με φυσικό αέριο και η ενεργοποίηση του συστήματος του IGB -πριν την εμπορική του λειτουργία- αποκλειστικά από ανθρώπινο δυναμικό και εξοπλισμό της ΑΒΑΞ, καθώς και η εκπαίδευση προσωπικού του IGB στη λειτουργία του συστήματος μετά την παράδοση, είναι ορισμένες μόνο ακόμη από τις προκλήσεις που έπρεπε να αντιμετωπιστούν επιτυχώς.

Το στοίχημα της ολοκλήρωσης του έργου

Για την ΑΒΑΞ η ολοκλήρωσή του έργου με απόλυτη ασφάλεια και μέγιστη δυνατή ποιότητα ήταν από την αρχή ένα μεγάλο στοίχημα, που έγινε ακόμη μεγαλύτερο λόγω των συνθηκών ανωτέρας βίας.

Και το κέρδισε!

Οι εργασίες εκτελέστηκαν σε απόλυτη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της ποιότητας της σύμβασης, επετεύχθη Safety Milestone Achievement 1.000.000 ανθρωποωρών χωρίς χαμένο χρόνο λόγω τραυματισμού, γεγονός που εξασφάλισε βραβείο Ασφάλειας, ενώ πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 20.000 τμχ. συγκολλήσεων με παγκόσμιας κλάσης ποσοστό επισκευής μικρότερο του <5%, κάτι που εξασφάλισε και το βραβείο Ποιότητας.

Μια διάκριση που οφείλεται στη μακροχρόνια τεχνογνωσία και υψηλή κατάρτιση του Ομίλου ΑΒΑΞ, καθώς, όχι τυχαία, έχει βάλει την υπογραφή του στον TAP και στις υποδομές της Ρεβυθούσας, που αποτελούν τα επιπλέον εχέγγυα ενεργειακής αυτονομίας όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά για ολόκληρη τη ΝΑ Ευρώπη.

Tags: IGBΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΔΙΑΣΥΝΔΕΤΗΡΙΟΣ ΑΓΩΓΟΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΕΛΛΑΔΑΣ-ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΕΠΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣΝΔΟΜΙΛΟΣ ΑΒΑΞΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ
  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram
  Ακολούθησε μας στο X
  Κάνε λήψη της εφαρμογής του Todaypress.gr στο App Store
  Κάνε λήψη της εφαρμογής του Todaypress.gr στο Google Play

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αξιολόγηση πολιτών: Κάτω από τη βάση οι 10 μεγαλύτεροι δήμοι της χώρας
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Αξιολόγηση πολιτών: Κάτω από τη βάση οι 10 μεγαλύτεροι δήμοι της χώρας

07/06/2025 09:36
Γιάννης Καντέλης: Ο πονοκέφαλος και τα τηλέφωνα πριν από την κάλπη για τον Καραμανλή
ΑΠΟΨΕΙΣ

Γιάννης Καντέλης: Ο πονοκέφαλος και τα τηλέφωνα πριν από την κάλπη για τον Καραμανλή

07/06/2025 08:02
Τρίτωσε το κακό
ΑΠΟΨΕΙΣ

Τρίτωσε το κακό

07/06/2025 00:05
Συνάντηση στα γραφεία της ΝΔ την Τετάρτη για τις αλλαγές στον εκλογικό νόμο της Τ.Α.
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Παραιτήθηκε η Συρεγγέλα από γραμματέας της Νέας Δημοκρατίας – Προσωπικοί οι λόγοι- Ο επικρατέστερος για τη θέση

06/06/2025 22:55
Χ. Δήμας στο Λουξεμβούργο: Η Ελλάδα πρωταγωνιστεί στη συζήτηση για την ενίσχυση των δικαιωμάτων των επιβατών στις αεροπορικές μεταφορές
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χ. Δήμας στο Λουξεμβούργο: Η Ελλάδα πρωταγωνιστεί στη συζήτηση για την ενίσχυση των δικαιωμάτων των επιβατών στις αεροπορικές μεταφορές

06/06/2025 22:06
Β. Κικίλιας από Στυλίδα: «Η αναβάθμιση λιμένων στο κέντρο της χώρας αποτελεί στρατηγική μας προτεραιότητα»
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Β. Κικίλιας από Στυλίδα: «Η αναβάθμιση λιμένων στο κέντρο της χώρας αποτελεί στρατηγική μας προτεραιότητα»

06/06/2025 21:55
Κ. Κυρανάκης: “Δουλεύουμε για τις συγκοινωνίες που αξίζουν στον Έλληνα πολίτη” (vid)
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κ. Κυρανάκης: “Δουλεύουμε για τις συγκοινωνίες που αξίζουν στον Έλληνα πολίτη” (vid)

06/06/2025 19:43
Διαβάστε αυτό το Σάββατο 7 Ιουνίου στην Today Press
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Διαβάστε αυτό το Σάββατο 7 Ιουνίου στην Today Press

06/06/2025 19:41
Α. Γεωργιάδης: Ένας από τους στόχους της θητείας μου να σταματήσουν οι ουρές της ντροπής στον ΕΟΠΥΥ (vid)
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Α. Γεωργιάδης: Ένας από τους στόχους της θητείας μου να σταματήσουν οι ουρές της ντροπής στον ΕΟΠΥΥ (vid)

06/06/2025 19:20

ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΚΟΡΜΠΕ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ TP ONLINE

Aρ.Φύλλου #160


ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Καθαρισμός οικοπέδων: Σχεδόν 320.000 οι δηλώσεις
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Καθαρισμός οικοπέδων: Σχεδόν 320.000 οι δηλώσεις

7 Ιουνίου 2025

...

Read moreDetails

ΗΠΑ: Συνεχίζεται η διαμάχη Τραμπ – Μασκ

Αξιολόγηση πολιτών: Κάτω από τη βάση οι 10 μεγαλύτεροι δήμοι της χώρας

Today Press

Χρήσιμα

  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Πολιτική Cookies
  • Δήλωση συμμόρφωσης με τη σύσταση (ΕΕ) 2018/334 L63
  • Επικοινωνία

Social Media

Newsletter

Newsletter

Copyright © Todaypress.gr 2024
All Rights Reserved

No Result
View All Result
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
  • ΕΚΤΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ
  • ΔΙΑΦΟΡΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
    • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • SPORTS
    • LIFESTYLE
      • MEDIA
    • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Copyright © Todaypress.gr 2024
All Rights Reserved