Ο Κυριάκος Μητσοτάκης κάνει την πρώτη τηλεοπτική εμφάνισή του μετά τα Τέμπη, στην εκπομπή «Πρωταγωνιστές» τού Σταύρου Θεοδωράκη.
O πρωθυπουργός στην διάρκεια της συνέντευξης αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στις εκλογές, τις οποίες προσδιόρισε για τον Μάιο (21 ή 28/5) αλλά και την επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης της αγοράς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία είχε γίνει επί ΣΥΡΙΖΑ.
«Μπορώ να σας πω μετά βεβαιότητος ότι οι εκλογές θα γίνουν το Μάιο. Δεν θα γίνουν τον Ιούλιο. Και δεν θα γίνουν -θα ήταν και αδιανόητο να λέγαμε ότι οι εκλογές θα γίνουν τον Ιούλιο- διότι μπορεί να χρειαστεί δεύτερη κάλπη. Πολύ πιθανό. Και δεν θα πάμε να κάνουμε εκλογές τον Αύγουστο. Και φυσικά έχουμε και την περίοδο των Πανελληνίων, την οποία πρέπει να προστατεύσουμε ως «κόρη οφθαλμού» είπε χαρακτηριστικά.
Για να προσθέσει πως «Η πρώτη κάλπη πρέπει να μας πει «ποιος» πρέπει να κυβερνήσει τη χώρα. Η δεύτερη, εφόσον χρειαστεί, -που το θεωρώ πάρα πολύ πιθανό να χρειαστεί- θα μας υποδείξει και «πώς» θα κυβερνηθεί η χώρα. Από ποια κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Κι εκεί πέρα προφανώς και θα σεβαστώ και θα σεβαστούμε την ετυμηγορία του Ελληνικού λαού».
«Ήταν η στιγμή που η χώρα ήρθε αντιμέτωπη, με διαχρονικές αμαρτίες. Μια τραγωδία, η οποία δε θα έπρεπε ποτέ να είχε συμβεί. Είναι αδιανόητο να σκεφτόμαστε ότι στην Ελλάδα του 2023 μπορεί να βρίσκονται δύο τρένα στην ίδια γραμμή, σε αντίθετη φορά και κανείς να μην το έχει αντιληφθεί. Και πιστεύω ότι όλοι οι πολίτες έχουν -μέσα στον θυμό και στην οργή τους- αντιληφθεί ότι στο ατύχημα αυτό συμπυκνώνονται παθογένειες πολλών δεκαετιών τις οποίες όμως έχουμε μία υποχρέωση πια, δραστικά, να αντιμετωπίσουμε» είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην πρώτη του συνέντευξη μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, στην εκπομπή «Πρωταγωνιστές» του Σταύρου Θεοδωράκη, για την τηλεόραση του Alpha.
Απαντώντας στον φοιτητή που μετέχει στις διαμαρτυρίες και αναρωτιέται ποιος ακούει τα συνθήματα τους εκτός από την αστυνομία είπε «πάντως εγώ τα άκουσα και μάλιστα θυμάμαι ότι ο Άγγελος είπε κιόλας ότι διαδηλώνει ως «περήφανος Έλληνας». Και είπε και κάτι ακόμα ο Άγγελος -το οποίο το βρήκα εξαιρετικά ώριμο για ένα παιδί 20 ετών- ότι πρέπει να αλλάξουν όλα στη χώρα, αλλά πρέπει πρώτα να αλλάξουμε εμείς. Όλοι μαζί πρέπει να αλλάξουμε, δεν είναι μόνο θέμα ηγεσίας, η οποία προφανώς έχει την πρώτιστη ευθύνη να διασφαλίσει την ασφάλεια των Ελλήνων πολιτών. Μπορώ να διαβεβαιώσω τον Άγγελο ότι τα συνθήματα των νέων παιδιών που βγήκαν και διαδήλωσαν ειρηνικά, πάντως εγώ τα άκουσα και πιστεύω τα άκουσαν και πολλοί άλλοι».
Ερωτηθείς για το τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία είπε πως δεν έχει καμία σχέση με την πυρκαγιά που εκδηλώθηκε ή με εύφλεκτα υλικά. «Επειδή ευδοκιμούν θεωρίες συνωμοσίας, θέλω να διαβεβαιώσω κατηγορηματικά ότι δεν μετέφερε τίποτε ύποπτο» είπε χαρακτηριστικά.
«Θα πάρει καιρό για να αισθανθούμε ασφαλείς μπαίνοντας ξανά στο τρένο. Θα μπορούσε να συμβεί σε όλους μας, ο καθένας μπορούσε να δει τον εαυτό του μέσα στους επιβάτες» είπε. Δεν αρνήθηκε ότι οι πολιτικοί δεν μπαίνουν συχνά στο τρένο, σημειώνοντας ότι δυστυχώς το τρένο έμεινε πίσω και ήταν παραγκωνισμένο.
Μητσοτάκης: Θα πάρουμε έναν μεγάλο προβολέα για να ρίξουμε άπλετο φως στο τι έγινε στα Τέμπη
Ο κ. Μητσοτάκης δεσμεύτηκε ότι θα ρίξει έναν μεγάλο προβολέα για να φωτίσει τις αιτίες της τραγωδίας. «’Ολοι θέλουμε να μάθουμε την αλήθεια. Θα φροντίσω να πάρουμε ένα μεγάλο προβολέα και να ρίξουμε άπλετο φως, ακριβώς στο τι έγινε. Όχι μόνο το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου στο σταθμό της Λάρισας. Αυτό νομίζω ότι λίγο – πολύ το έχουμε καταλάβει, αλλά πώς φτάσαμε μέχρι εδώ. Ευθύνες λοιπόν. Τις ερευνά η Δικαιοσύνη, αλλά πρέπει να ψάξουμε κιόλας πώς φτάσαμε σε εκείνο το βράδυ. Διότι στο απλό ερώτημα το οποίο έχουν οι Έλληνες πολίτες, «Μα δε γίνεται να φταίει μόνο ένας σταθμάρχης», η απάντησή μου είναι κατηγορηματική: Προφανώς και έγιναν μια σειρά από ανθρώπινα λάθη, αλλά εάν τα πράγματα στα τρένα ήταν διαφορετικά, αν ενδεχομένως είχαμε διαφορετική εκπαίδευση, εάν είχαμε φροντίσει να ολοκληρώσουμε την περιβόητη σύμβαση 717, είναι πολύ πιθανό το ατύχημα αυτό να μην είχε συμβεί. Άρα, πρέπει να ψάξουμε σε δύο διαφορετικά πεδία ερευνών. Με ρωτήσατε όμως για τις διοικήσεις. Οι διοικήσεις ήδη έχουν απομακρυνθεί, όπως έφυγε και ο ίδιος ο υπουργός».
Ερωτηθείς για τους διορισμούς στον ΟΣΕ είπε ότι δεν του αρέσουν οι κομματικοί διορισμοί, σημειώνοντας πως κατεβλήθη μεγάλη προσπάθεια γι’ αυτό.
Μητσοτάκης: Επαναδιαπραγμάτευση με την Hellenice Train
Υπενθύμισε ότι η Hellenic Train πουλήθηκε το 2018 για 45 εκατ. ευρώ. «Ήθελαν να την πουλήσουν για 300 και τότε κατηγορούμασταν για ξεπούλημα. Πουλήθηκε για 45 εκατ. ευρώ και διεγράφησαν ταυτόχρονα χρέη, τα οποία ξεπερνούσαν τα 700 εκατ. ευρώ. Γιατί έγινε αυτό; Διότι τα τρένα μας ήταν βαθύτατα προβληματικά. Άρα, για ‘μένα το ζητούμενο, επειδή θέλω να είμαι δίκαιος, δεν ήταν τόσο το τίμημα, όσο τι θα έκανε η Hellenic Train από εδώ και στο εξής για να αποκτήσουμε σύγχρονα και ασφαλή τρένα» σημείωσε.
Ο πρωθυπουργός είπε ότι η ιταλική εταιρεία σίγουρα δεν το έκανε αυτό στο βαθμό που θα έπρεπε για να προσθέσει: «Αυτό το οποίο θα κάνουμε και έχω μία συζήτηση επ’ αυτού με την Ιταλίδα Πρωθυπουργό -η οποία είναι δρομολογημένη για τις επόμενες μέρες- είναι να ξαναμιλήσουμε ανοιχτά με την Hellenic Train και να βρούμε ένα νέο πλαίσιο όπου και τα δύο μέρη θα επενδύσουν στο σιδηρόδρομο αυτά που του αξίζουν. Εμείς λοιπόν πρέπει να κάνουμε για το τρένο, αυτά τα οποία πρέπει να κάνουμε ως ιδιοκτήτες της δημόσιας υποδομής. Και πρέπει η Hellenic Train και αυτή να επενδύσει στα Ελληνικά τρένα με καλύτερα τρένα -δε θα πω πιο γρήγορα τρένα, ούτε πιο ασφαλή τρένα- γιατί τα τρένα πρέπει να είναι απολύτως ασφαλή. Αλλά μόνο αν καταφέρουμε και ολοκληρώσουμε με ασφάλεια όλη τη σηματοδότηση του κυρίως δικτύου μπορούμε να περιμένουμε και καλύτερες ταχύτητες στα τρένα μας».
«Θα καθίσουμε κάτω με τη Hellenic Train και θα καθίσουμε κάτω και με την Ιταλική κυβέρνηση και θα πετύχουμε μία καλύτερη συμφωνία για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να επενδύσουμε στον Ελληνικό σιδηρόδρομο και οι δύο. Εμένα δεν με ενδιαφέρει κατά ανάγκη να πάρω -ως κράτος- μερίδιο στη Hellenic Train, αλλά αυτό το οποίο με ενδιαφέρει είναι να εξασφαλίσω ότι η Hellenic Train θα μας φέρνει τα καλύτερα τρένα της και όχι -να το πω- τα «σαπάκια» ενδεχομένως τα οποία αποσύρει από την Ιταλία. Οτι το προσωπικό της θα το εκπαιδεύει σωστά και ότι θα επενδύσει επιτέλους αυτά που αξίζουν στον Ελληνικό σιδηρόδρομο. Και εμείς ταυτόχρονα, θα αναλάβουμε τη δέσμευση να επενδύσουμε χρήματα στην τακτική συντήρηση του δικτύου και να επεκτείνουμε λελογισμένα το δίκτυο μας, μέχρι την Αλεξανδρούπολη. Και ο εκσυγχρονισμός της γραμμής από την Αλεξανδρούπολη μέχρι τα σύνορα. Είναι έργα τα οποία για τα οποία υπάρχουν πόροι» πρόσθεσε.
Μητσοτάκης: Ο ΟΣΕ υπήρξε διαχρονικά – και επί ΝΔ – η μεγάλη τρύπα του ελληνικού Δημοσίου
Ο πρωθυπουργός υπενθύμισε ότι ο ΟΣΕ «υπήρξε διαχρονικά -και επί ημερών Νέας Δημοκρατίας- η μεγάλη «τρύπα» του Ελληνικού Δημοσίου. Με χρέη συσσωρευμένα, τα οποία έκαναν την Ολυμπιακή να φαντάζει πολύ μικρή, ως προβληματική» και πρόσθεσε: «Αν δεν κάνω λάθος 16 δις διεγράφησαν -αν θυμάμαι καλά- την εποχή των μνημονίων. Είναι χρέη. Αυτά είναι χρήματα τα οποία έδωσε ο Έλληνας φορολογούμενος. Πολλές φορές για τρένα τα οποία πηγαινοέρχονταν άδεια. Για έργα τα οποία ουδέποτε υλοποιήθηκαν και θυμάστε και ‘σεις ιστορίες -πολλές αναδύθηκαν από τη δημοσιογραφική έρευνα- για τρένα στα οποία προστίθεντο, τα οποία διαχειριζόντουσαν κάποιοι άλλοι. Μιλάμε για ιστορίες οι οποίες πραγματικά ισοδυναμούν όχι απλά με αυτό που αποκαλούμε «βαθύ κράτος», με μαύρη τρύπα. Τριτοκοσμικές πραγματικά καταστάσεις που αφορούσαν τον ΟΣΕ για τις οποίες σίγουρα διαχρονικά έχουν ευθύνες οι παρατάξεις που κυβέρνησαν. Μέχρι τουλάχιστον τις εποχές των μνημονίων, όπου μπήκε, έγινε το ακριβώς ανάποδο. Μπήκε ένα πάρα πολύ βαθύ μαχαίρι. Κόπηκαν τα χρήματα για τη στήριξη. Έφυγαν πάρα πολλοί άνθρωποι και από τότε πασχίζουμε, πασχίζουν με αυτούς οι Κυβερνήσεις να βρουν μία καινούρια ισορροπία και στα πλαίσια αυτής της περιόδου πρέπει να εξετάσουμε και την ιστορία της περιβόητης σύμβασης 717. O ΟΣΕ ήταν ένα πάρα πολύ βολικό «μαγαζί» για να στήνονται εργολαβίες από διάφορους για έργα, τα οποία ήταν υπερκοστολογημένα, για έργα τα οποία δεν ολοκληρώνονταν».
Κυρ. Μητσοτάκης: Άλλος κατασκεύαζε την υποδομή. Τι είναι η υποδομή; Τα χωματουργικά έργα. Άλλος την επιδομή. Τι είναι η επιδομή; Οι ράγες του τρένου. Άλλος έκανε τα έργα πολιτικού μηχανικού, άλλος έκανε την τηλεδιοίκηση. Χάος. Λοιπόν, αυτό δεν έγινε τυχαία!
Στ. Θεοδωράκης: Ναι, αλλά αυτό συνεχίστηκε στα 4 δικά σας χρόνια.
Κυρ. Μητσοτάκης: Σε αυτό δεν έχετε δίκιο. Εμείς ψηφίσαμε καθυστερημένα – καθυστερημένα, ψηφίσαμε ένα νόμο…
Στ. Θεοδωράκης: Μετά από 2 χρόνια.
Κυρ. Μητσοτάκης: Το ‘22. Μετά από 2 χρόνια, προσπαθώντας να μαζέψουμε τον τρόπο με τον οποίο θα προκηρύσσουμε από εδώ και στο εξής τα έργα αυτά, διότι είδαμε τις παθογένειες και αυτό το οποίο με βαραίνει και θα με βαραίνει πάντα, είναι ότι δεν πρόφτασα επί ημερών μου να ολοκληρώσω ένα έργο, το οποίο σίγουρα αν είχε ολοκληρωθεί, οι πιθανότητες θα ήταν με το μέρος μας ότι δε θα συνέβαινε το ατύχημα.
Στ. Θεοδωράκης: Το 717 λέτε;
Κυρ. Μητσοτάκης: Αναφέρομαι στη σύμβαση 717.
Μητσοτάκης: Συνταγματική αναθεώρηση στην επόμενη Βουλή για εκλογικό νόμο, ιδιωτικά Πανεπιστήμια
Ο πρωθυπουργός έβγαλε μια ακόμη είδηση ανακοινώνοντας την πρόθεσή του για συνταγματική αναθεώρηση στην επόμενη Βουλή.
«Πρόθεσή μου να εκκινήσουμε και πάλι τη διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης στην επόμενη Βουλή, η οποία θα είναι προτείνουσα Βουλή για να κάνουμε σημαντικές αλλαγές στο Σύνταγμα. Όπου δυστυχώς την τελευταία φορά δεν προφτάσαμε να κάνουμε, και σε αυτές προφανώς συμπεριλαμβάνεται και επιτέλους η αλλαγή του άρθρου 16 για τα πανεπιστήμιά μας, αλλά όχι μόνο. Υπάρχουν ζητήματα που αφορούν το ίδιο το πολιτικό σύστημα, και το πώς μπορούμε να παρέμβουμε ενδεχομένως και στον εκλογικό νόμο και στην διάρθρωση της εξουσίας. Ένα πράγμα στο οποίο θα επιμείνω παρότι έχει λοιδορηθεί πολύ κι έχει δεχτεί κριτική, είναι σε αυτό το οποίο αποκαλούμε «επιτελικό κράτος». Να του δώσουμε ένα άλλο όνομα αν θέλετε, να μην το πούμε «επιτελικό». Να το πούμε «συντονιστικό». Αλλά πραγματικά αναρωτιέμαι πώς είναι δυνατόν σήμερα να κυβερνάται μια χώρα, χωρίς να υπάρχουν μηχανισμοί προγραμματισμού, λογοδοσίας και αξιολόγησης. Αυτό είναι το επιτελικό κράτος» τόνισε.
Για την υποψηφιότητα Κ. Καραμανλή
Ερωτηθείς για τον παραιτηθέντα υπουργό Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή τόνισε: «Αμέσως μετά, όταν βρεθήκαμε μαζί, έθεσε στην διάθεσή μου -όχι απλά έθεσε στη διάθεσή μου την παραίτησή του με το τυπικό ξέρετε τρόπο- παραιτήθηκε. Αμέσως και αυτό τον τιμά. Θα μου πείτε «αυτονόητο»; Ναι. Αλλά πόσες φορές το έχουμε δει; Ας το αναγνωρίσουμε τουλάχιστον αυτό. Και βέβαια ο κ. Καραμανλής πήγε χθες στην Βουλή, μίλησε, παρουσίασε την άποψή του θεσμικά ως όφειλε. Θα κριθεί κι αυτό. Τώρα το ζήτημα των ψηφοδελτίων επιτρέψτε μου να το συζητήσω μαζί του, όταν έρθει η ώρα».