Η ελληνική ναυτιλία, παρά την ισχυρή ιστορική παρουσία και την κυριαρχία της στη διεθνή αγορά, φαίνεται να βρίσκεται σε έναν κρίσιμο σταυροδρόμι, καθώς η εξάρτησή της από τα κινεζικά ναυπηγεία συνεχώς αυξάνεται. Αυτή η τάση τίθεται σε κίνδυνο από τις αμερικανικές πολιτικές που στοχεύουν στην αποδυνάμωση της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας.
Σύμφωνα με ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, η ελληνική ναυτιλία ναυπηγεί 602 πλοία, εκ των οποίων τα 404 κατασκευάζονται στην Κίνα, ποσοστό που φτάνει το 67,1%. Αυτή η κυρίαρχη εξάρτηση από την Κίνα αναδεικνύει τον κρίσιμο ρόλο που παίζει η ασιατική χώρα στην ναυπηγική βιομηχανία, ενώ παράλληλα θέτει ερωτήματα για το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας σε περίπτωση ενδεχόμενης σύγκρουσης με τις αμερικανικές πολιτικές.
Στατιστικά Στοιχεία:
- Φορτηγά Πλοία και Γενικό Φορτίο: Το 43% του υπάρχοντος στόλου κατασκευάζεται στην Κίνα, ενώ από τα 168 φορτηγά πλοία σε παραγγελία, τα 135 ναυπηγούνται εκεί.
- Δεξαμενόπλοια: Το 26% του στόλου των δεξαμενόπλοιων είναι κινεζικής κατασκευής, ενώ από τα 288 τάνκερ σε παραγγελία, τα 216 προορίζονται για να κατασκευαστούν στην Κίνα.
- Κοντέινερ: Το 30% του στόλου των κοντέινερ είναι κατασκευασμένο στην Κίνα, και όλα τα 46 πλοία σε παραγγελία ναυπηγούνται εκεί.
- Πλοία LNG: Στον τομέα των LNG, μόλις το 4% του υπάρχοντος στόλου είναι κινεζικής κατασκευής, ενώ από τα 100 πλοία LNG σε παραγγελία, μόλις 7 κατασκευάζονται στην Κίνα.
Αυτή η αυξανόμενη εξάρτηση των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών από τα κινεζικά ναυπηγεία αναδεικνύει τα στρατηγικά ρίσκα που αναλαμβάνουν, ενώ ταυτόχρονα καθιστά την ελληνική ναυτιλία ευάλωτη σε εξωτερικές πιέσεις και πολιτικές αντιπαραθέσεις.