Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας εγκαινίασε φέτος τη διαδικασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων για τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ), με αρκετούς μαθητές και φιλολόγους να το χαρακτηρίζουν απαιτητικό, κυρίως λόγω του θεματικού του άξονα: τη δημιουργικότητα των μαθητών.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις εκπαιδευτικών και φροντιστών, το θέμα – αν και δεν ξέφευγε από τη διδακτική ύλη – περιείχε απαιτήσεις μεγαλύτερης εμβάθυνσης και αναστοχασμού σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό ενδεχομένως να δυσκολέψει την επίδοση πολλών υποψηφίων, με τους καθηγητές να εκτιμούν ότι δεν αναμένεται φέτος σημαντική αύξηση των άριστων βαθμολογιών.
Η στατιστική εικόνα των τελευταίων ετών
Η εικόνα των επιδόσεων στο μάθημα της Έκθεσης παραμένει σταθερά χαμηλή τα τελευταία χρόνια. Το 2024, σε σύνολο 74.585 υποψηφίων, μόλις 94 άτομα κατάφεραν να γράψουν 19-20 (ποσοστό 0,13%), ενώ 1.114 υποψήφιοι πέτυχαν βαθμούς μεταξύ 18-19 (ποσοστό 1,49%). Το μεγαλύτερο ποσοστό των υποψηφίων (15,52%) κινήθηκε στη βαθμολογική κλίμακα 14-15.
Αντίστοιχη ήταν η εικόνα και το 2023: Από τους 72.931 υποψηφίους, 116 έγραψαν 19-20, ενώ 1.204 βρέθηκαν στο εύρος 18-19. Αν και το θέμα τότε – που αφορούσε τη βία κατά των γυναικών – χαρακτηρίστηκε βατό, περίπου το 14% έγραψε κάτω από τη βάση. Η πλειοψηφία των υποψηφίων (14,89%) συγκεντρώθηκε και πάλι στη ζώνη 14-15.
Το 2022, από τους 71.631 υποψηφίους, μόλις 700 άτομα πέτυχαν βαθμό μεταξύ 18-20, ενώ το 17,13% δεν κατάφερε να περάσει τη βάση. Οι περισσότεροι (28%) κινήθηκαν στη βαθμολογική κατηγορία 13-15.
Η φετινή θεματολογία και οι ασκήσεις
Το κεντρικό θέμα της φετινής εξέτασης ήταν η καλλιέργεια και έκφραση της δημιουργικότητας των μαθητών – θέμα που απαιτούσε σύνθετη σκέψη, προσωπική ματιά, αλλά και επαρκή γλωσσική επάρκεια.
Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να διαχειριστούν:
-
Θέμα Α: Περίληψη άρθρου από τον Τύπο.
-
Θέμα Β: Κλασικά ερωτήματα (Σωστό-Λάθος, γλωσσικές μετατροπές, λειτουργία τίτλου). Ελαφρώς πιο απαιτητικό το υποερώτημα Β3β που αφορούσε μετατροπή ενεργητικής σε παθητική σύνταξη.
-
Θέμα Γ: Ανάλυση λογοτεχνικού αποσπάσματος από το έργο «Για ένα φιλότιμο» του Γιώργου Ιωάννου.
-
Θέμα Δ: Παραγωγή λόγου με εστίαση στη σημασία της δημιουργικότητας στο σχολικό και προσωπικό επίπεδο.
Το σύνολο των ασκήσεων χαρακτηρίστηκε από σαφήνεια στη διατύπωση, ωστόσο οι απαντήσεις απαιτούσαν καλή εξοικείωση με τις δομές του λόγου, τις τεχνικές επιχειρηματολογίας και κυρίως προσωπική ευαισθησία στο θέμα.
Οι εκτιμήσεις των φιλολόγων
Όπως σημειώνουν οι φιλόλογοι της ΟΕΦΕ (Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας), τα θέματα του 2025 ήταν ελαφρώς πιο απαιτητικά από τα περσινά, αλλά προσιτά σε μαθητές που είχαν συστηματική επαφή με το μάθημα σε όλη τη διάρκεια του Λυκείου.
Παρά τις υψηλές απαιτήσεις, οι καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι μπορούσαν να ανταποκριθούν. Ωστόσο, οι ελλείψεις σε γλωσσικά και κριτικά εργαλεία πιθανότατα θα οδηγήσουν σε συγκέντρωση των περισσότερων γραπτών στις μεσαίες βαθμολογίες, όπως έχει συμβεί και τα προηγούμενα χρόνια.
Πότε αναμένονται οι βαθμολογίες
Σύμφωνα με το επίσημο χρονοδιάγραμμα του Υπουργείου Παιδείας, οι βαθμολογίες των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025 αναμένεται να ανακοινωθούν περίπου στις 28 Ιουνίου, ενώ οι βάσεις εισαγωγής και οι ονομαστικοί πίνακες επιτυχόντων θα δημοσιευθούν προς τα τέλη Ιουλίου, κοντά στις 25/7.