Η νέα ευρωπαϊκή στρατηγική για τον τουρισμό, που θα εκπονήσει και θα παρουσιάσει ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας στα μέσα του επόμενου έτους, ήταν το αντικείμενο σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε με τα μέλη της Διοίκησης του ΣΕΤΕ (Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων) και εκπροσώπους τουριστικών φορέων σήμερα στη Θεσσαλονίκη.
Ο κ. Τζιτζικώστας επισήμανε τη σημασία της διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους στον τουρισμό, ώστε η στρατηγική αυτή να είναι αποτελεσματική και να δίνει απαντήσεις στις σύγχρονες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο ευρωπαϊκός τουρισμός, με στόχο να παραμείνει η Ευρώπη ο πρώτος τουριστικός προορισμός παγκοσμίως.
«Ο τουρισμός αποτελεί στρατηγικό πυλώνα ανάπτυξης και εξωστρέφειας για την ελληνική και την ευρωπαϊκή οικονομία. Το γεγονός ότι υπάρχει πλέον ξεχωριστό χαρτοφυλάκιο για τον τουρισμό, είναι η απόδειξη ότι η Ευρώπη αναγνωρίζει τις σύγχρονες προκλήσεις αλλά και τις τεράστιες δυνατότητες που υπάρχουν μπροστά μας. Γνωρίζετε ήδη τη φιλοδοξία μου για τον ευρωπαϊκό τουρισμό: Επιδιώκω να δημιουργήσω ένα μοντέλο που θα αποφέρει οφέλη για όλους, για τις τοπικές κοινωνίες, τις επιχειρήσεις και τους ταξιδιώτες, αντιμετωπίζοντας τόσο τις παλαιές όσο και τις νέες προκλήσεις. Ο τουρισμός αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του παραγωγικού μοντέλου της Ευρώπης», υπογράμμισε ο κ. Τζιτζικώστας.
Ο Επίτροπος ανακοίνωσε σειρά στοιχείων για τον τουρισμό στην Ευρώπη και την Ελλάδα:
-Το 2023 ο τουρισμός παρήγαγε 764 δισεκατομμύρια ευρώ σε ακαθάριστη προστιθέμενη αξία (ΑΠΑ), που αντιστοιχεί στο 5,1% της συνολικής ΑΠΑ της ΕΕ.
-Αντιπροσωπεύει περίπου το 10% του ΑΕΠ της ΕΕ και σε ορισμένα κράτη μέλη (Κροατία, Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία), η συμβολή αγγίζει το 25% του ΑΕΠ.
-Υποστηρίζει πάνω από 20 εκατομμύρια θέσεις εργασίας σε όλη την ΕΕ.
-Αποτελείται από πάνω από 4,5 εκατομμύρια επιχειρήσεις με το 92% να είναι πολύ μικρές επιχειρήσεις, με λιγότερους από δέκα εργαζομένους η καθεμιά.
-Η Ελλάδα βρίσκεται στην κορυφαία δεκάδα των δημοφιλέστερων προορισμός στον κόσμο και ο πέμπτος πιο δημοφιλής προορισμός στην Ευρώπη.
-Μόνο πέρυσι, στη χώρα είχαμε πάνω από 152 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις και έσοδα που ξεπέρασαν τα 21 δισεκατομμύρια ευρώ.
«Πίσω από αυτούς τους αριθμούς υπάρχουν άνθρωποι. Περίπου 1 εκατομμύριο άτομα απασχολούνται στον τομέα του τουρισμού, που αντιπροσωπεύει περίπου το 25% του συνολικού εργατικού δυναμικού της χώρας. Το 95% των τουριστικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα είναι πολύ μικρές επιχειρήσεις, που υποδηλώνει τη σημαντική παρουσία οικογενειακών επιχειρήσεων στον τομέα», τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας.
Ο Επίτροπος αναφέρθηκε στις σύγχρονες προκλήσεις για τον τουρισμό, τονίζοντας ότι για την αντιμετώπισή τους απαιτείται «μια νέα, ισορροπημένη, βιώσιμη στρατηγική. Ωστόσο, η στρατηγική αυτή οφείλει να αντανακλά και το συμφέρον της κοινωνίας. Για τον λόγο αυτό, αρχίζουμε μια ευρεία διαδικασία διαβούλευσης, η οποία θα διαρκέσει έως το τέλος του έτους. Έως τα τέλη Αυγούστου, οι πολίτες θα μπορούν να συμμετέχουν σε έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, απαντώντας σε δέκα ερωτήσεις που καλύπτουν τις βασικές προκλήσεις: από τη δράση για το κλίμα και την ανταγωνιστικότητα, έως την έλλειψη εργατικού δυναμικού και τη συνδεσιμότητα. Οι ερωτήσεις έχουν σχεδιαστεί ώστε να αποτυπώσουν τον γενικό παλμό της κοινωνίας. Κι από την άλλη, οι επαγγελματίες του τουρισμού καλούνται να απαντήσουν σε μια εξειδικευμένη έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που απευθύνεται στην τεχνογνωσία τους. Η στοχευμένη αυτή διαβούλευση αρχίζει αυτή την εβδομάδα και οι δυο έρευνες για ευρύ κοινό και τουριστικούς φορείς θα παραμείνουν ανοιχτές έως τα τέλη Αυγούστου. Και η συνεργασία είναι το κλειδί για να συνεχίσουν η Ευρώπη και η Ελλάδα να αποτελούν τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς».
Στην έρευνα της ΕΕ για τη διαμόρφωση της νέας στρατηγικής για τον τουρισμό αναλύονται τα στοιχεία σε δέκα χωριστά κεφάλαια:
-Περιβαλλοντική βιωσιμότητα και δράση.
-Κοινωνική βιωσιμότητα.
-Αύξηση της ανθεκτικότητας των Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμών.
-Ψηφιακός μετασχηματισμός.
-Έξυπνος τουρισμός.
-Προσβασιμότητα και συμπεριληπτικότητα.
-Ανταγωνιστικότητα και στήριξη των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων και των νεοφυών επιχειρήσεων.
-Δεξιότητες και στήριξη του εργατικού δυναμικού.
-Τρόποι μετακίνησης.
-Ένα κοινό τουριστικό brand name για την Ευρώπη.