ΕΟΔΑΣΑΑΜ – «Μαχαιριά» στο εθνικό τραύμα
19 °c
Athens
Today Press
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
  • ΕΚΤΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ
  • ΔΙΑΦΟΡΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
    • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • SPORTS
    • LIFESTYLE
      • MEDIA
    • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
No Result
View All Result
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
  • ΕΚΤΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ
  • ΔΙΑΦΟΡΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
    • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • SPORTS
    • LIFESTYLE
      • MEDIA
    • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
No Result
View All Result
Today Press
Home ΑΠΟΨΕΙΣ

ΕΟΔΑΣΑΑΜ – «Μαχαιριά» στο εθνικό τραύμα

by todaypress
12/04/2025 13:15
in ΑΠΟΨΕΙΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ,
ΕΟΔΑΣΑΑΜ – «Μαχαιριά» στο εθνικό τραύμα

Παρουσίαση του πορίσματος των ερευνητών του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), για τα αίτια των εκρήξεων και της πυρκαγιάς που ακολούθησε της σύγκρουσης της επιβατικής αμαξοστοιχίας με την εμπορική, στις 28/02/2023 στα Τέμπη, παρουσία της τριμελούς επιτροπής διερεύνησης, σε αίθουσα της ΕΣΗΕΑ, Αθήνα Πέμπτη, 27 Φεβρουαρίου 2025. (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

Share on FacebookShare on Twitter

Δημοσιεύτηκε στην έντυπη εφημερίδα Today Press

του Δημήτρη Γιαννακόπουλου

«Το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ είναι μια άρτια επιστημονική εργασία ενώ η επίσημη μετάφραση του στα ελληνικά θα ανεβαίνει στην ιστοσελίδα του και θα αποσταλεί στις δικαστικές αρχές της αργότερης Παρασκευής 11/4/2025. Η επιτροπή που το συνέταξε δεν υφίσταται πλέον ως τέτοια, και πλέον το έργο της πιστοποίησης των αποτελεσμάτων του πορίσματος ανήκει στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ». Δύο και πλέον χρόνια   μετά από το σιδηροδρομικό δυστύχημα, ο ειδικός εφέτης ανακριτής Σωτ.  Μπακαϊμης  έχει εντάξει 17 πραγματογνωμοσύνες ιδιωτών στη δικογραφία αλλά όχι την επίσημη έκθεση του δημόσιου  φορέα διερεύνησης ατυχημάτων που συστάθηκε επί τούτου τον  Σεπτέμβριο του 2023, ξεκίνησε να μελετά λίγα λεπτά αργότερα και παρουσιάστηκε στις 26 Φεβρουαρίου. 

Παρά τις δηλώσεις των επικεφαλής της επιστημονικής επιτροπής και του παραιτηθέντος πια  προέδρου  Χρ. Παπαδημητρίου  ότι η έκταση 180 σελίδων  πόρισμα θα έφτανε την ίδια ώρα στο γραφείο του δικαστικού λειτουργού, κανείς δεν μπορεί πλέον να πει με ασφάλεια ποτέ και με ποια μορφή θα σταλεί, αν και όταν μεταφραστεί στα  Ελληνικά διότι συντάχθηκε στα αγγλικά.

Επίσης οι αλλοδαποί ερευνητές  ο Βέλγος  μηχανικός Μπαρτ  Άκου και ο  Ιταλός ψυχολόγος  Φαμπρίτσιο  Καρπινέλι  επέστρεψαν στα καθήκοντά τους, στον ευρωπαϊκό οργανισμό σιδηροδρόμων ενώ ο  επικεφαλής της επιτροπής Κ. Ο Καπετανίδης δεν μπορεί να αξιολογήσει  μόνος του το  υλικό  ιδίως στο σκέλος της «πυρόσφαιρας»,  αρμοδιότητας του  κ. Άκου που έχει αντίστοιχη θέση σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Μυστήριο   

Οι δε αναφορές περί τέχνης του «εγχειριδίου», απέχουν  πολύ από την πραγματικότητα καθώς οι διενεργήσαντες  τον  έλεγχο χαρακτηρίζουν «μεγάλο μυστήριο» τη στάση του 59χρονου μηχανοδηγού της επιβατικής αμαξοστοιχίας Γιώργου Κουτσούμπα ο οποίος επί 17 λεπτά ανέρχονταν στο καθοδικό ρεύμα  χωρίς  να επικοινωνήσει με κανένα. Οι συνάδελφοι αποκλείουν το ενδεχόμενο να  μην προσπάθησε επανειλημμένως να συνομιλήσει με τον σταθμάρχη της  Λάρισας από όπου μπήκε στο αντίθετο ρεύμα. Η δικαστική έρευνα εξ’ αρχής επικεντρώθηκε στον άτυχο άνδρα ζητώντας  άρση του τηλεφωνικού του απορρήτου καθώς τα συστήματα τηλεδιοίκησης δεν  λειτουργούσαν. Το ιατρικό του ιστορικό ήταν διαυγές, ομοίως  το ήθος του ενώ υπηρεσιακώς ήταν σχολαστικός.

Εξίσου επαρκείς στην άσκηση των  καθηκόντων τους  ήταν  και οι μηχανοδηγοί του εμπορικού συρμού, ο 36χρονος Σπύρος Βούλγαρης και ο 30χρονος Δημήτρης Μασσαλής, που κατέρχονταν κανονικά και μάλιστα επιχείρησαν την τελευταία στιγμή να εκτροχιάσουν το δικό τους τρένο ώστε να  μειωθεί η ταχύτητα της σύγκρουσης.

Εικασίες

Αντί λοιπόν τα φώτα της δημοσιότητας να στραφούν σε αυτό καθ΄ αυτό το συμβάν επικεντρώθηκαν στη διάρκεια της μισής ώρας φωτιάς που κατέκαψε τα δύο πρώτα βαγόνια του Intercity, στις εσπευσμένες ενέργειες απομάκρυνσης των συντριμμιών και στην αποκατάσταση (μπάζωμα) του χώρου καλλιεργώντας θεωρίες μεταφοράς τόνων καυσίμων.

Παράνομα φορτία

Η μια πλευρά συνεχίζει να υποστηρίζει ότι η διάρκεια των εκρήξεων μετά τη σύγκρουση ήταν περίπου 8 δευτερόλεπτα, ενώ το «πύρινο μανιτάρι» που προκλήθηκε από την έκρηξη έφτασε σε ύψος 80 μέτρων. Οι εύφλεκτες ουσίες είναι πιθανό να είναι το ξυλόλιο και το τολουόλιο, που κυκλοφόρησε για τη νοθεία καυσίμων. Επίσης, το εμπορικό βαγόνι πέρασε από 15 σταθμούς και 40 κάμερες. Στη δικογραφία περιλαμβάνεται ένα μόνο βίντεο, με κάποια κενά, και καταγράφεται με λεπτομέρειες 26 λεπτά πριν από τη σύγκρουση στην περιοχή της Λεπτοκαρυάς. Το πιθανό παράνομο φορτίο εκτιμάται από τους τεχνικούς συμβούλους ότι βρισκόταν στα τρία πρώτα βαγόνια ανοιχτού τύπου πίσω από τη δεύτερη μηχανή της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας. Εν τω μεταξύ, η πρώτη δικαστική απόφαση που επιδίκασε την αποζημίωση στους συγγενείς εργάτη τρένου στην τραγωδία στην Τέμπη κατηγόρησε τον ΟΣΕ και την Hellenic Train ότι γνώριζαν τα κενά στην ασφάλεια των σιδηροδρόμων και παρόλα αυτά επέτρεψαν τη λειτουργία των υπηρεσιών.

Ηλεκτρική τάση

Κατά τον διευθυντή  του κέντρου ελέγχου όπλων  και εκρήξεων της Σχολής Ευελπίδων  καθηγητής Θεόδωρο Λιόλιο «η πιο πιθανή αιτία της καταστροφικής πυρόσφαιρας (και της φωτιάς που επακολούθησε) είναι η πρόκληση ηλεκτρικού τόξου υψηλής τάσης 25 kV (από τους αγωγούς υψηλής τάσης που ηλεκτροδοτούσαν το συρμό), όπως αυτό που έχει δημιουργηθεί και στο παρελθόν σε δίκτυα ηλεκτροκίνησης των σιδηροδρόμων».

Ένα τέτοιο τόξο, συνεχίζει «έχει αρκετή ενέργεια ώστε να προκαλέσει θερμική αποδόμηση (thermal decomposition) στα μονοτικά έλαια των μετασχηματιστών που δηλώνουν ευρέως στα συστήματα ηλεκτροκίνησης των συρμών». Κατά τη θερμική αποδόμηση αυτών των ελαίων, παράγονται εύφλεκτα αέρια (διαλυμένα εντός των ελαίων ψύξης/μόνωσης) όπως: Υδρογόνο (H ₂ ), Υδρογονάνθρακες  (Μεθάνιο (CH ₄ ), Ακετυλένιο (C ₂ H 2 ) κτλ).

Μείγμα 

Αυτά τα αέρια «είναι ιδιαίτερα εύφλεκτα και μπορούν εύκολα να σχηματίσουν εκρηκτικό μείγμα με τον αέρα, ειδικά όταν υπάρχουν σε υψηλές συγκεντρώσεις σε περιορισμένο χώρο. Η παρουσία ηλεκτρικού τόξου προσέφερε την αρχική πηγή ανάφλεξης η οποία σε συνδυασμό με τη διάρρηξη των μετασχηματιστών, λόγω της σύγκρουσης και της εσωτερικής πίεσης που προκάλεσε το ηλεκτρικό τόξο εντός του μετασχηματιστή, οδήγησε σε ταχύτητα των ελαίων σιλικόνης με μορφή νέφους και σταγονιδιών δημιουργώντας την καταστροφική πυρόσφαιρα που κατέληξε σε φωτιά διαρκείας, η οποία δεν έσβηνε με νερό και τούτο είναι χαρακτηριστικό της καύσης των ελαίων μετασχηματιστή». Το φαινόμενο αυτό υπογραμμίζει  ο κ.  Λιόλιος «είναι γνωστό και από άλλα βιομηχανικά ή στρατιωτικά περιστατικά, όπου συνδυασμός εύφλεκτων αερίων και πηγών ανάφλεξης οδήγησε σε ακραία θερμικά συμβάντα».

Άλλα υλικά   

Φυσικά «δεν μπορεί να αποκλειστεί η ύπαρξη μικροποσοτήτων άλλων ευλεκτών υλικών στον χώρο της σύγκρουσης ωστόσο δεν υπάρχουν απαραίτητα για την εξήγηση της γένεσης της πυρόσφαιρας και δεν έπαιξαν κεντρικό ρόλο στο φαινόμενο». Η φωτιά προφανώς «συντηρήθηκε στη συνέχεια μόνο από τα έλαια του μετασχηματιστή αλλά και από τα λοιπά καύσιμα υλικά του συρμού, επιτείνοντας το φαινόμενο». Το αποτέλεσμα ήταν ότι «αρκετοί συνάνθρωποί μας κάηκαν από τη φωτιά (πυρόσφαιρα κλπ όπως αναλύθηκε) που όμως προκλήθηκε από τη σύγκρουση (δεν είχε υπάρξει πυρόσφαιρα αλλιώς) άρα το υλικό και ο μηχανισμός της πυρόσφαιρας είναι δευτερεύουσας σημασίας στο έγκλημα της σύγκρουσης που αποτελεί την κύρια αιτία της τραγωδίας».

Tags: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΣΔΥΣΤΥΧΗΜΑ ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝΕΟΔΑΣΑΑΜΤΕΜΠΗ
  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram
  Ακολούθησε μας στο X
  Κάνε λήψη της εφαρμογής του Todaypress.gr στο App Store
  Κάνε λήψη της εφαρμογής του Todaypress.gr στο Google Play

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τον Απρίλιο η υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης για τον ΒΟΑΚ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κυρώθηκε η Σύμβαση Παραχώρησης του Β.Ο.Α.Κ. στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο

30/05/2025 03:10
Nέα δράση κατάρτισης ανέργων της ΔΥΠΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΔΥΠΑ: Την Κυριακή λήγει η προθεσμία για τον B΄ κύκλο του νέου προγράμματος ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας

29/05/2025 21:52
Στη “φάκα” της ΕΛ.ΑΣ. εγκληματική οργάνωση που διέπραττε κλοπές στη… μισή Ελλάδα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Στη “φάκα” της ΕΛ.ΑΣ. εγκληματική οργάνωση που διέπραττε κλοπές στη… μισή Ελλάδα

29/05/2025 21:20
ΚΑΙΡΟΣ: Αλλάζει το σκηνικό – Η πρόβλεψη έως την Κυριακή 27 Απριλίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Με άστατο καιρό μας αποχαιρετά ο Μάιος!

29/05/2025 18:24
Kυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω εκτέλεσης εργασιών επί της Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου την Τετάρτη 9-4-2025
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σύγκρουση φορτηγών στην Αττική Οδό – Σημαντικές καθυστερήσεις

29/05/2025 16:59
LIVE: Δείτε ζωντανά από τη Βοστώνη την τρίτη μέρα του 11ου Διεθνούς Θερινού Πανεπιστημίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

LIVE: Δείτε ζωντανά από τη Βοστώνη την πέμπτη μέρα του 11ου Διεθνούς Θερινού Πανεπιστημίου

29/05/2025 15:25
Πυρκαγιά ΤΩΡΑ στο Σοφό Ασπροπύργου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πυρκαγιά ΤΩΡΑ στο Σοφό Ασπροπύργου

29/05/2025 15:18
Ημαθία: Σύλληψη άνδρα για κατοχή ηρωίνης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ημαθία: Σύλληψη άνδρα για κατοχή ηρωίνης

29/05/2025 14:42
Υπ. Υποδομών και Μεταφορών: Οι εκπρόσωποι του ΣΑΤΑ αρνήθηκαν να προσέλθουν σε θεσμικό διάλογο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Υπ. Υποδομών και Μεταφορών: Οι εκπρόσωποι του ΣΑΤΑ αρνήθηκαν να προσέλθουν σε θεσμικό διάλογο

29/05/2025 14:18

ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΚΟΡΜΠΕ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ TP ONLINE

Aρ.Φύλλου #158


ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Τον Απρίλιο η υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης για τον ΒΟΑΚ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Κυρώθηκε η Σύμβαση Παραχώρησης του Β.Ο.Α.Κ. στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο

30 Μαΐου 2025

...

Read moreDetails

Θρήνος στην ελληνική δημοσιογραφία – Έφυγε από τη ζωή γνωστός δημοσιογράφος

Αίγυπτος: Η προεδρία επαναλαμβάνει τη δέσμευσή της για το καθεστώς της Μονής της Αγίας Αικατερίνης

Today Press

Χρήσιμα

  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Πολιτική Cookies
  • Δήλωση συμμόρφωσης με τη σύσταση (ΕΕ) 2018/334 L63
  • Επικοινωνία

Social Media

Newsletter

Newsletter

Copyright © Todaypress.gr 2024
All Rights Reserved

No Result
View All Result
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
  • ΕΚΤΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ
  • ΔΙΑΦΟΡΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
    • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • SPORTS
    • LIFESTYLE
      • MEDIA
    • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Copyright © Todaypress.gr 2024
All Rights Reserved