Δημοσιεύτηκε στην ψηφιακή εφημερίδα Ipaper
Συνέντευξη στη Μάρθα Λεκκάκου
Ο Βασίλης Οικονόμου, τέως Υφυπουργός Μεταφορών, βουλευτής ΝΔ Ανατολικής Αττικής, μιλά στην ipaper για το έργο που άφησε στο Υπουργείο, τον ανασχηματισμό, τις δημοσκοπήσεις, την κυβέρνηση αλλά και το διεθνές σκηνικό.
Θα μπορούσατε να μας κάνετε έναν απολογισμό της υπουργικής σας θητείας στου Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών;
Κατά τη διάρκεια της θητείας μου ολοκληρώσαμε τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας έναν κανόνα ζωής για την οδική ασφάλεια που είναι έτοιμος και τις επόμενες ημέρες αναμένουμε την ψήφισή του στη Βουλή. Παράλληλα, προετοιμάσαμε το Ερανιστικό Νομοσχέδιο, το οποίο δίνει λύσεις σε χρονίζοντα προβλήματα πολλών κλάδων των μεταφορών, όπως είναι οι επαγγελματίες των ΤΑΞΙ, των ΚΤΕΛ, τα ηλεκτρικά συνεργεία, τα πρατήρια καυσίμων, την οδική βοήθεια, τα ΚΤΕΟ, τους Εισαγωγείς Αυτοκινήτων και την αδειοδότηση των υδατοδρομίων, διαμορφώνοντας ένα νέο, σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο για τις μεταφορές.
Ιδιαίτερα σημαντικές ήταν οι προσπάθειές μας για την ανασυγκρότηση του στόλου των λεωφορείων. Ήδη, 579 νέα λεωφορεία κυκλοφορούν στην Αττική και την Θεσσαλονίκη, ενώ οι συστηματικές μας παρεμβάσεις για τον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής έφεραν απτά αποτελέσματα, με αύξηση των εσόδων στα ταμεία των δημόσιων συγκοινωνιών κατά 9 εκατομμύρια ευρώ τους τέσσερις τελευταίους μήνες.
Παράλληλα Ιδρύσαμε τη Συγκοινωνιακή Αστυνομία, η οποία ήδη λειτουργεί με επιτυχία, ενώ είναι σχεδόν έτοιμοι οι Νέοι Συγκοινωνιακοί Χάρτες για την Αττική και τη Θεσσαλονίκη.
Προχωρήσαμε στην επέκταση της αστικής συγκοινωνίας σε τέσσερις δήμους της Αττικής και σε δύο δήμους της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, δρομολογήσαμε δύο μεγάλους διαγωνισμούς: έναν για την προμήθεια 700 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων έτσι ώστε να ολοκληρωθεί η πλήρης ανανέωση του στόλου των λεωφορείων μέχρι το 2027 και έναν διαγωνισμό για την ενίσχυση του συγκοινωνιακού έργου σε όλη την Ελλάδα, πέραν της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Σημαντικό επίσης είναι ότι, προετοιμάσαμε το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για το Ποδήλατο και προχωρήσαμε τις ποδηλατικές διαδρομές σε όλη τη χώρα. Ιδρύσαμε το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας και θέσαμε τις βάσεις για μια νέα προσέγγιση στην οδική ασφάλεια με την δημιουργία νέων πάρκων κυκλοφοριακής αγωγής και την ετοιμασία του νέου Κ.Ο.Κ.
Έχετε κάποια πικρία σε ό,τι αφορά την αντικατάσταση σας;
Το τελευταίο πράγμα που αισθάνομαι είναι πικρία. Αισθάνομαι υπερηφάνεια και βαθιά ικανοποίηση ότι αφήνω πίσω μου ένα έργο που βελτιώνει την καθημερινότητα των συμπολιτών μας. Μέσα στο διάστημα της θητείας μου στο υπουργείο διευθετήθηκαν μια σειρά θεμάτων των μεταφορών που παρέμεναν άλυτα εδώ και πολύ καιρό. Το έργο μας είχε όραμα, σχέδιο και αποφασιστικότητα για ένα σύγχρονο, αποτελεσματικό και ασφαλές σύστημα μεταφορών. Πετύχαμε πολλά, σε λίγο χρόνο, με σκληρή δουλειά και προσήλωση στο κοινό καλό και πάνω απ’ όλα νιώθω χαρούμενος και για την τιμή που μου έκανε ο πρωθυπουργός να με εμπιστευτεί, όπως και για όλα όσα πετύχαμε σε 9 μήνες.
Στο μικρό αυτό διάστημα έδειξα τι μπορώ να προσφέρω και αυτό έγινε νομίζω αντιληπτό από όλους. Όπως καταλαβαίνετε όμως στην πολιτική σημασία έχει και η συγκυρία καθώς όπως είναι φανερό πολλές φορές τα γεγονότα έχουν τον πρώτο λόγο…
Με αιχμή τον ανασχηματισμό, βλέπουμε από την αντιπολίτευση ένα μπαράζ προσωπικών επιθέσεων σε μέλη της κυβέρνησης…
Καλό είναι, όσο γίνεται, να περιοριστούν οι προσωπικές επιθέσεις, όχι μόνο στην παρούσα φάση, αλλά γενικότερα στην πολιτική. Ας γίνει πολιτική αντιπαράθεση, καθώς προσωπικές επιθέσεις, επιθέσεις σε νέους υφυπουργούς, σε συγγενικά τους πρόσωπα, επιθέσεις για πράγματα τα οποία έχουν απαντήσει στο παρελθόν ξανά και ξανά, δεν οδηγούν κάπου τον δημόσιο διάλογο. Ας μας ασκήσει κριτική η αντιπολίτευση για τις πολιτικές που ακολουθεί η Κυβέρνηση και, βέβαια, με συγκεκριμένες αντιπροτάσεις. Ούτε αντιπροτάσεις βλέπουμε από την αντιπολίτευση, ούτε κάποιο πρόγραμμα βλέπουμε.
Το ίδιο όμως δεν ισχύει και για τη Νέα Δημοκρατία που επιτίθεται στον ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκο Παππά;
Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με προσωπική επίθεση, εδώ καλούμαστε να υπερασπιστούμε τις γυναίκες και τους άνδρες του Λιμενικού Σώματος, οι οποίοι καθημερινά σώζουν ζωές και παράλληλα φυλάσσουν τα θαλάσσια σύνορα της χώρας, που κάποτε κάποιοι της αντιπολίτευσης έλεγαν ότι δεν υπάρχουν, από μια βαθύτατη προσβολή, μία άνευ προηγουμένου ύβρη. Ο κ. Παππάς έχει πει πράγματα τα οποία είναι αδιανόητα για έναν εν ενεργεία εκπρόσωπο των Ελλήνων πολιτών στην Ευρώπη, στο Ευρωκοινοβούλιο και φυσικά δεν μπορεί να άγεται και να φέρεται χωρίς απάντηση.
Πώς αξιολογείτε το αίτημα του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στον Πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ για επανένταξη της γείτονος στο πρόγραμμα των F-35;
Η εξωτερική μας πολιτική, όσο και η αμυντική μας πολιτική δεν μπορεί να ετεροπροσδιορίζεται και να ετεροκαθορίζεται σε σχέση με τις διμερείς σχέσεις άλλων χωρών. Αυτό είναι ξεκάθαρο. Οι σχέσεις μας με τις ΗΠΑ είναι αυτοτελείς. Ταυτόχρονα, ως προς τα εξοπλιστικά, η Ελλάδα ακολουθεί το δικό της πρόγραμμα θωράκισης και ενίσχυσης των Ενόπλων Δυνάμεων. Βρίσκεται ήδη στη διαδικασία απόκτησης μαχητικών F-35 πέμπτης γενιάς και είναι σταθερή η ελληνική θέση, ιδιαίτερα στο πλαίσιο της συμμετοχής της χώρας μας στο ΝΑΤΟ, ότι κανένας εξοπλισμός που αποδίδεται σε κάποια χώρα, δεν μπορεί να χρησιμοποιείται σε βάρος συμμάχου χώρας.
Ποιο είναι το σχόλιό σας για τις δημοσκοπήσεις που βλέπουν το φως δημοσιότητας και δείχνουν και πάλι άνοδο των άκρων;
Οι δημοσκοπήσεις στέλνουν δύο μηνύματα. Ένα μήνυμα στην Κυβέρνηση και ένα στην Αντιπολίτευση. Το μήνυμα για την Κυβέρνηση είναι ότι παραμένει η πρώτη ξεκάθαρη επιλογή των πολιτών αλλά ένα πολύ μεγάλο μέρος των συμπολιτών μας περιμένει υπομονετικά μεν, κριτικά δε να δει αν θα είμαστε συνεπείς στις εξαγγελίες μας στα επόμενα δύο χρόνια για να μας εμπιστευτεί ξανά. Αυτό είναι σαφές σε εμάς και άρα η μόνη λύση, το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να σκύψουμε το κεφάλι και να δουλέψουμε ακόμη περισσότερο.
Το μήνυμα στην Αντιπολίτευση είναι ότι αυτοί που επέλεξαν να συνταχθούν με τις δυνάμεις του λαϊκισμού, να μπουν να παίξουν δηλαδή στο γήπεδο ενός ανώφελου αντισυστημισμού, έχασαν περισσότερο. Δείτε τι έπαθε το ΠΑΣΟΚ που αποφάσισε να βγει στην πλατεία. Τους «καβάλησε» στις δημοσκοπήσεις η Ζωή Κωνσταντοπούλου γιατί ο κόσμος καταλαβαίνει το παιχνίδι που παίχτηκε από το ΠΑΣΟΚ με την τραγωδία των Τεμπών.
Ποιοι πρέπει να είναι οι στόχοι της κυβέρνησης στα δυο χρόνια που απομένουν μέχρι τις εκλογές;
Το τελικό αποτύπωμα της επιτυχίας της πολιτικής μας δεν μπορεί να είναι άλλο από την περαιτέρω μείωση της ανεργίας και τη δημιουργία νέων καλών θέσεων εργασίας αλλά και την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος μέσω της ονομαστικής αύξησης των μισθών και της μείωσης των φόρων. Επειδή όμως ο χρόνος περνάει χωρίς να το καταλάβουμε, στόχος της κυβέρνησης πρέπει να είναι η αποτελεσματικότητα σε συνδυασμό με την ταχύτητα υλοποίησης ώστε φτάνοντας στις εκλογές η Νέα Δημοκρατία να είναι κυρίαρχη.