Η ραγδαία επέκταση της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης (AI) προδιαγράφει τη διαμόρφωση ενός τελείως διαφορετικού τοπίου στις επιχειρήσεις και την εργασία τα επόμενα χρόνια. Σε αυτή τη φάση και στο διαρκώς εξελισσόμενο πεδίο, μέσα από έρευνες και μελέτες, επιχειρείται να γίνει προσέγγιση του είδους και της εμβέλειας των αλλαγών, που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη για επιχειρήσεις και εργαζόμενους.
Είναι ενδεικτικό ότι η Xerox διερευνώντας εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης σε διαφόρους κλάδους κατέληξε στα ακόλουθα συμπεράσματα:
Υγειονομική περίθαλψη: Τα συστήματα διαχείρισης εγγράφων που βασίζονται σε τεχνητή νοημοσύνη εκσυγχρονίζουν τα αρχεία ασθενών, τις χρεώσεις και τις διοικητικές εργασίες, βελτιώνοντας την αποτελεσματικότητα και μειώνοντας τα σφάλματα.
Χρηματοοικονομικές υπηρεσίες: Η τεχνητή νοημοσύνη αυτοματοποιεί την επεξεργασία εγγράφων, τον εντοπισμό απάτης και τη διαχείριση συμμόρφωσης, βελτιώνοντας την ασφάλεια και τη λειτουργική αποτελεσματικότητα.
Εκπαίδευση: Ενισχύει τις εκπαιδευτικές υπηρεσίες με την αυτοματοποίηση των διοικητικών εργασιών, τη διαχείριση αρχείων μαθητών και την παροχή εξατομικευμένων μαθησιακών εμπειριών.
Κατασκευές: Υποστηρίζει την προγνωστική συντήρηση, τον ποιοτικό έλεγχο και τη βελτιστοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας, διασφαλίζοντας πρότυπα παραγωγής υψηλής ποιότητας.
Λιανικό εμπόριο: Βελτιώνει τις εμπειρίες των πελατών μέσω εξατομικευμένου μάρκετινγκ, διαχείρισης αποθεμάτων και αυτοματοποιημένων λύσεων εξυπηρέτησης πελατών.
Μεταφορές και Logistics: Βελτιστοποιεί τα δίκτυα εφοδιαστικής αλυσίδας, συμπεριλαμβανομένης της βελτιστοποίησης διαδρομών, της διαχείρισης στόλου και της παρακολούθησης αποστολών σε πραγματικό χρόνο.
Επιπλέον, για την αγορά ακινήτων, ο Λευτέρης Σέργιος Group Head of Data and Analytics της Resolute Cepal Greece, σε πρόσφατη εκδήλωση προέβλεψε ότι τα επόμενα πέντε χρόνια θα χαρακτηρίζεται από real-time δεδομένα υψηλής ακρίβειας, AI-driven προγνωστικά μοντέλα και δυναμικές ψηφιοποιημένες διαδικασίες.
Επίσης, νέα έρευνα της Salesforce αποκαλύπτει ότι το 99% των διευθυντικών στελεχών σκοπεύει να επενδύσει σε λύσεις AI, με το 97% να εκφράζει την ανάγκη άμεσης ενσωμάτωσης του Generative AI στις λειτουργίες της εταιρείας τους.
Στην ίδια έρευνα, μόλις το 21% των ερωτηθέντων εργαζομένων ανέφερε πως «η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης αποθαρρύνεται ή δεν επιτρέπεται από την πολιτική της εταιρείας» τους.
Παράλληλα, οι εργαζόμενοι θα ήθελαν, μέσω της χρήσης εργαλείων AI, να έχουν περισσότερο χρόνο για ουσιαστικές δραστηριότητες, όπως π.χ. η μάθηση και ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων, όμως ανησυχούν ότι, αντιθέτως, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αυξήσει τη γραφειοκρατία και τον συνολικό ημερήσιο φόρτο εργασίας τους. Παρά τις ανησυχίες αυτές, το 76% των εργαζομένων ενδιαφέρεται να γίνει AI expert, με βασικά κίνητρα τις τάσεις του κλάδου και τους προσωπικούς στόχους τους, ενώ οι προσδοκίες της διοίκησης βρίσκονται χαμηλότερα στη λίστα.
Δίκαιος προϊστάμενος η AI
Έρευνα της Kaspersky όσον αφορά τους χώρους εργασίας, δείχνει ότι οι εργαζόμενοι αρχίζουν να βλέπουν την τεχνητή νοημοσύνη όχι μόνο ως εργαλείο, αλλά και ως μέλος της ομάδας, με το 34% να πιστεύει πως θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ένας πιο δίκαιος προϊστάμενος.
Σε έρευνα του ομίλου Adecco με τη συμμετοχή πάνω από 35.000 εργαζομένων παγκοσμίως, από 27 χώρες σε 20 κλάδους, ο αντίκτυπος της τεχνητής νοημοσύνης στη σταθερότητα της εργασίας έχει υποτιμηθεί σε μεγάλο βαθμό. Έτσι, το 13% των εργαζόμενων δήλωσαν ότι έχασαν τη δουλειά τους λόγω της τεχνητής νοημοσύνης.
Ακόμη, το 51% των εργαζόμενων συμφωνεί ότι η απόκτηση δεξιοτήτων τεχνητής νοημοσύνης διευρύνει τις ευκαιρίες εργασίας και το 46% συμφωνεί ότι η AI τους έχει δώσει τη δυνατότητα να αποκτήσουν νέες δεξιότητες και να προοδεύσουν στο αντικείμενο εργασίας τους.
Νέες ευκαιρίες
Στην ετήσια έρευνα της HP, καταγράφεται η άποψη ότι η τεχνητή νοημοσύνη ανοίγει νέες ευκαιρίες για εξειδικευμένους επαγγελματίες.
Η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης από τους knowledge workers έχει αυξηθεί στο 66% το 2024, από 38% το 2023. Οι εργαζόμενοι που χρησιμοποιούν AI βλέπουν τα οφέλη, συμπεριλαμβανομένης μιας υγιέστερης σχέσης με την εργασία:
– Το 73% αισθάνεται ότι η τεχνητή νοημοσύνη διευκολύνει τη δουλειά τους και σχεδόν 7 στους 10 (69%) προσαρμόζουν τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης ώστε να είναι πιο παραγωγικοί, υποδεικνύοντας ότι η ΑΙ θα μπορούσε να είναι ένα συστατικό για την ανάπτυξη μιας πιο εξατομικευμένης εργασιακής εμπειρίας.
– Το 60% δηλώνει ότι η τεχνητή νοημοσύνη παίζει καθοριστικό ρόλο στη βελτίωση της ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.
– Το 68% δηλώνει ότι η AI τους ανοίγει νέες ευκαιρίες για να απολαμβάνουν την εργασία τους.
– Το 73% συμφωνεί ότι η καλύτερη κατανόηση της τεχνητής νοημοσύνης θα διευκολύνει την εξέλιξη της καριέρας τους.
Περαιτέρω, οι εργαζόμενοι που χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη είναι κατά 11 φορές πιο ευτυχισμένοι με τη σχέση τους με την εργασία τους από τους συναδέλφους τους που δεν τη χρησιμοποιούν. Ως εκ τούτου, διαπιστώνεται επείγουσα ανάγκη να τεθεί η τεχνητή νοημοσύνη στα χέρια των εργαζομένων το συντομότερο δυνατό, καθώς οι χρήστες που δεν την χρησιμοποιούν έχουν δείξει αυξημένο φόβο για την αντικατάσταση της εργασίας από την τεχνητή νοημοσύνη, με το 37% να εκφράζει ανησυχία, μια αύξηση 5 μονάδων από το 2023.