Δημοσιεύτηκε στην έντυπη Today Press
Από το 2021 η κυβέρνησή μας έβαλε στην ελληνική έννομη τάξη, με το νόμο 4832, την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική για το νησιωτικό χώρο. Αυτό λειτούργησε ως όχημα προκειμένου να διεκδικήσουμε σημαντικές χρηματοδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να γίνουν πολύ σημαντικά έργα στα νησιά.
Θα αναφερθώ σε τρεις διαφορετικές κατηγορίες, τρεις άξονες αν θέλετε:
- Πρώτος άξονας: οι θαλάσσιες συγκοινωνίες, οι ενδονησιακές συγκοινωνίες. Γνωρίζετε ότι υπάρχουν πολλά προβλήματα. Υπάρχουν οι γραμμές θαλάσσιας δημόσιας υπηρεσίας, οι άγονες γραμμές, οι οποίες αυτή τη στιγμή εξυπηρετούνται από πλοία μεγάλης ηλικίας. Ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων της επιβατηγού ναυτιλίας ξεπερνάει τα 30-35 χρόνια. Με ένα πρόγραμμα λοιπόν που διεκδικήσαμε και με ένα ποσό το οποίο μπορεί να φτάσει στα 500 εκατομμύρια από πλευράς δημόσιας επένδυσης και τα υπόλοιπα από μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων, προχωρούμε, με τη σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, σε κατασκευή πράσινων πλοίων που θα μπουν στις ενδονησιακές συγκοινωνίες, στις άγονες γραμμές και όχι μόνο, και με την ηπειρωτική χώρα. Αυτό βεβαίως είναι ένα πρόγραμμα το οποίο δεν μπορεί να γίνει από τη μία μέρα στην άλλη, αλλά σε μια τριετία-τετραετία θα έχει ολοκληρωθεί. Επιπλέον, οι συμβάσεις θα είναι 12ετούς διάρκειας, κάτι το οποίο επίσης είναι πάρα πολύ σημαντικό, διότι θα μπορεί να υπάρχει ένας προγραμματισμός για τους νησιώτες μας.
- Δεύτερος άξονας: η βελτίωση των λιμενικών υποδομών. Με σκληρή διαπραγμάτευση τα προηγούμενα χρόνια, έχουν διασφαλιστεί στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ 21-27, αλλά και στο ταμείο ανάκαμψης, ένα ποσό της τάξεως των 440 εκατομμυρίων για συγκεκριμένες παρεμβάσεις σε νησιωτικές περιοχές για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών. Μιλάμε για 40 νησιωτικά λιμάνια τα οποία αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε μία διαδικασία εκσυγχρονισμού, προγραμματισμού μάλλον για τον εκσυγχρονισμό τους. Τα 21 από αυτά έχουν μπει από την κυβέρνηση, από την κυβερνητική επιτροπή, στη στρατηγική μονάδα συμβάσεων του Υπερταμείου, του ΤΑΙΠΕΔ, που σημαίνει ότι θα ολοκληρωθούν πολύ γρήγορα.
- Τρίτος άξονας: η ευρύτερη ασφάλεια, η θαλάσσια επιτήρηση, η ναυτική εκπαίδευση. Σε ό,τι αφορά τις νησιωτικές κοινωνίες, ο στόχος μας είναι, και με τον εξορθολογισμό του μεταφορικού ισοδυνάμου, αλλά και με την ενεργοποίηση του ταμείου της νησιωτικής επιχειρηματικότητας, που απλά σημαίνει ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε σύμπραξη με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, θα παρέχουν δάνεια χαμηλότοκα σε νησιωτικές επιχειρήσεις, να βοηθήσει σημαντικά σε αυτό που λέμε νησιωτικότητα, νησιωτική επιχείρηση, να μείνουν οι άνθρωποι στα νησιά μας.
Η ελληνική κυβέρνηση, υπό τις οδηγίες και κατευθύνσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη, ακολουθεί ένα συνεκτικό πρόγραμμα για τη νησιωτικότητα. Έχουμε ανάγκη τη νησιωτικότητα σε κυρίαρχη συνιστώσα της εθνικής μας πολιτικής. Μάλιστα, στην πολύ πρόσφατη επίσκεψη εδώ του εκτελεστικού αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του κυρίου Φίτο, ακριβώς επιβεβαιώσαμε ότι η νησιωτικότητα θα πρέπει να αποτελεί ένα διακριτό στόχο για την Ευρωπαϊκή Ένωση και θα αποτελεί διακριτό στόχο για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στο πλαίσιο αυτό, θα διεκδικήσουμε στην επόμενη χρηματοδοτική περίοδο ένα ξεχωριστό τομεακό πρόγραμμα για τη νησιωτικότητα, για τη στήριξη των νησιών, για τη στήριξη των νησιωτών, για τη στήριξη της νησιωτικής επιχειρηματικότητας.
Όλα αυτά δεν μπορούν να γίνουν χωρίς τη συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης. Οι συνομιλητές μας είναι βεβαίως οι θεσμοί, αλλά είναι και οι νησιώτες που εκφράζονται μέσω των δημάρχων και των νησιωτικών επιμελητηρίων.
Εγώ θα θέσω ένα χρονικό όριο το 2028-29, που η κατάσταση στα νησιά, και από πλευράς υποδομών και από πλευράς συγκοινωνιών και από πλευράς καθημερινότητας, με όλα αυτά τα προγράμματα τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας, θα είναι κατά πολύ βελτιωμένη. Για αυτό το στόχο δουλεύουμε, για μία καλύτερη μέρα.
*Από την Ομιλία του στην ΟΤΑ ΕΧΡΟ 2025 που πραγματοποιήθηκε στο Ζάππειο Μέγαρο