Την εθνική στρατηγική για την ενίσχυση της νησιωτικότητας, σε 3 άξονες, παρουσίασε ο Στέφανος Γκίκας, υφυπουργός Ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής.
Αρχικά μίλησε για τη βελτίωση των θαλασσίων συγκοινωνιών τονίζοντας το πρόβλημα του γηρασμένου στόλου που εξυπηρετεί τις ενδονησιωτικές συγκοινωνίες, με τον μέσο όρο ηλικίας να υπερβαίνει τα 30-35 έτη. Αυτό έχει σημαντικές επιπτώσεις στην αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια των μεταφορών, είπε ο Σ. Γκίκας.
Στη συνέχεια ανακοίνωσε ένα πρόγραμμα για την ανανέωση του στόλου, με χρηματοδότηση που μπορεί να φτάσει τα 500 εκατομμύρια ευρώ, προερχόμενη από δημόσιες επενδύσεις και ιδιωτικά κεφάλαια. Ο στόχος, τόνισε, είναι η κατασκευή πράσινων, δηλαδή φιλικών προς το περιβάλλον, πλοίων, ενώ το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί σε μια τριετία ή τετραετία, με συμβάσεις που θα έχουν διάρκεια 12 ετών, δημιουργώντας μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και σταθερότητα.
Ο υφυπουργός Ναυτιλίας, έκανε λόγο για αναβάθμιση 40 Λιμενικών Υποδομών, με την εξασφάλιση 440 εκατομμυρίων, ευρώ από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και το Ταμείο Ανάκαμψης για συγκεκριμένες παρεμβάσεις σε νησιωτικές περιοχές. Ήδη, 21 λιμάνια έχουν ήδη μπει σε διαδικασία εκσυγχρονισμού μέσω της Στρατηγικής Μονάδας Συμβάσεων του Υπερταμείου.
Ακόμα ο κ. Γκίκας, αναφέρθηκε στο συνεργατικό, με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τα νησιωτικά επιμελητήρια, πλάνο, για στήριξη της Νησιωτικής Επιχειρηματικότητας, για την διατήρηση του πληθυσμού στα νησιά.
Ανακοίνωσε ότι το Υπουργείο, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή και την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, θα παρέχει χαμηλότοκα δάνεια σε νησιωτικές επιχειρήσεις, ενώ προέβλεψε ότι το 2028-2029 θα δούμε σημαντική βελτίωση της κατάστασης στα νησιά όσον αφορά στις υποδομές, τις συγκοινωνίες και την καθημερινότητα.