Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press
Συνέντευξη στη Μάρθα Λεκκάκου
Η συνέντευξη στην Today Press έγινε δύο 24ωρα μετά τη λειτουργία του Μετρό στη Θεσσαλονίκη. Αυτοδίκαια λοιπόν δίνεται ο λόγος στον Σταύρο Καλαφάτη, βουλευτή Θεσσαλονίκης, Γενικό Γραμματέα της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας και πρώην Υφυπουργό Εσωτερικών, με χαρτοφυλάκιο τα θέματα Μακεδονίας και Θράκης.
Μετά από πολλές περιπέτειες και καθυστερήσεις η Θεσσαλονίκη απέκτησε Μετρό. Τί αλλάζει για την πόλη και τί σημαίνει αυτό το έργο για την καθημερινότητά της;
Το Μετρό σηματοδοτεί ένα άλμα στο μέλλον για τη Θεσσαλονίκη και τους πολίτες της. Ένα εμβληματικό έργο – ανάσα, το πιο σύγχρονο και ασφαλές στην Ευρώπη, που ήρθε ν ΄αλλάξει την καθημερινότητα της πόλης εξυπηρετώντας καθημερινά περισσότερους από 250 χιλιάδες επιβάτες και να λειτουργήσει ως καταλύτης για την ψυχολογία αλλά και τη λειτουργία της. Έργο που αφορά τους πολλούς που ήρθε για να ενώσει την πόλη. Με το Μετρό η Θεσσαλονίκη μπαίνει σε μια νέα εποχή εξωστρέφειας και ανάπτυξης. Μειώνει τις αποστάσεις -σε 17 λεπτά η μετακίνηση από τη Νέα Ελβετία στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό-, κάνει πιο ποιοτικές και περιβαλλοντικά βιώσιμες τις μετακινήσεις, εκσυγχρονίζει συγκοινωνιακές υποδομές και με τις επεκτάσεις βγάζει από την απομόνωση υποβαθμισμένες περιοχές συμβάλλοντας στην ισόρροπη ανάπτυξη όλου του αστικού ιστού. Ένα έργο που η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη ολοκλήρωσε και παρέδωσε στους Θεσσαλονικείς με αποφασιστικότητα αποδεικνύοντας στην πράξη ότι μπορούμε -όπως υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός πατώντας το κουμπί της εκκίνησης- να ξεπερνούμε τις παθογένειες του παρελθόντος. Το είπαμε και το κάναμε. Είναι, όπως τόνισε, ένα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας.
Νιώθετε δικαιωμένοι που η κυβέρνηση επέμεινε τελικά στην επιλογή «Και Μετρό και αρχαία»;
Σίγουρα ναι. Γιατί αποδείξαμε στην πράξη ότι ένα μεγάλο έργο συγκοινωνιακής υποδομής μπορεί να συνδυάζει μοναδικά την καθημερινή γρήγορη μετακίνηση με την ανάδειξη της ιστορίας και του πολιτισμού της πόλης μας. Είναι κάτι πρωτοποριακό αφού πέντε από τους δεκατρείς σταθμούς του είναι σταθμοί – μουσεία, περιλαμβάνεται ένας αρχαιολογικός χώρος στην πλατεία Αγίας Σοφίας αλλά και ο μεγαλύτερος παγκοσμίως αρχαιολογικός χώρος που εντάχθηκε σε τεχνικό έργο, στον σταθμό της Βενιζέλου. Ένα ζωντανό μουσείο στην καρδιά της Θεσσαλονίκης που είναι βέβαιο ότι θ΄ αποτελέσει τοπόσημο και θα προσελκύει επισκέπτες σε όλη τη διάρκεια του χρόνου. Ταυτόχρονα, όμως, ο Σταθμός Βενιζέλου αποτελεί και μια έμπρακτη απάντηση στους δισταγμούς και την καχυποψία πολλών αλλά κυρίως απέναντι σε θλιβερές -αριστερές κυρίως- μειοψηφίες που πρωτοστάτησαν μετά το 2019 μιλώντας για «έγκλημα στα αρχαία της Βενιζέλου» και με βασικό στόχο να καθυστερήσουν και να ακυρώσουν το σημαντικό αυτό έργο. Το βασικό είναι ότι αυτή τη στιγμή η Θεσσαλονίκη έχει και το Μετρό και τα αρχαία συνδυάζοντας αρμονικά ένα σύγχρονο μέσο σταθερής τροχιάς με τη διατήρηση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και των μοναδικής αξίας αρχαιοτήτων.
Πως προχωρούν οι επεκτάσεις του έργου; Ποιες είναι οι προτεραιότητες και τα χρονοδιαγράμματα;
Μέχρι το τέλος του 2025 αναμένεται να δοθούν σε λειτουργία πέντε ακόμη νέοι σταθμοί στην επέκταση προς την Καλαμαριά που υπολογίζεται ότι θα εξυπηρετούν καθημερινά 95 χιλιάδες επιβάτες. Ταυτόχρονα, είναι σε εξέλιξη οι μελέτες για τις επεκτάσεις του σε δήμους της βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης, δήμους που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική όπως ο Εύοσμος και το Κορδελιό ενώ παράλληλα σχεδιάζονται και οι επεκτάσεις προς Τούμπα και Χαριλάου. Η λειτουργία του Μετρό διαμορφώνει ήδη νέες συγκοινωνιακές συνθήκες σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης. Με τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη που ανασχεδιάζει στην ουσία τις αστικές συγκοινωνίες και την κυκλοφορία των 110 ηλεκτρικών λεωφορείων στους δρόμους οδηγούμαστε ήδη σε ευρύτατη χρήση των μέσων δημόσιας συγκοινωνίας από πολίτες και επισκέπτες σε ποσοστό άνω του 50%. Και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ξεπεράστηκαν τα προβλήματα και προχωρά ικανοποιητικά η κατασκευή του FlyOver, του περιφερειακού οδικού άξονα που προβλέπεται να ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2027, συμβάλλουμε αποτελεσματικά στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στο κέντρο, προωθούμε τη βιώσιμη αστική κινητικότητα και εξασφαλίζουμε μια καλύτερη ποιότητας ζωής στην καθημερινότητα των Θεσσαλονικέων. Η εικόνα και η προοπτική της Θεσσαλονίκης αλλάζει.
Ως υφυπουργός Μακεδονίας – Θράκης είχατε παρουσιάσει 30 έργα για τη Θεσσαλονίκη του 2030. Πως προχωρά το project αυτό μέχρι τώρα;
Είχαμε σχεδιάσει και δρομολογήσει πάνω από 30 έργα για τη Θεσσαλονίκη του 2030. Έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη και με τα οποία έχουμε στόχο να επανατοποθετήσουμε τη Θεσσαλονίκη, τη Μακεδονία και τη Θράκη στο χάρτη της ΝΑ Ευρώπης. Και αυτό είναι μια στρατηγική επιλογή του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Έργα υποδομών στην Υγεία και Πρόνοια, στην Επιχειρηματικότητα και την Καινοτομία, στις Αναπλάσεις και τις επεμβάσεις που αλλάζουν την εικόνα της περιοχής μας. Ενισχύουμε τις δομές Υγείας με δύο νέα σύγχρονα νοσοκομεία. Μέσα στο 2027 θα είναι έτοιμο το Παιδιατρικό Νοσοκομείο στο Φίλυρο -μια σύμπραξη του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα- ενώ και προχωρούν οι διαδικασίες για την κατασκευή του νέου Αντικαρκινικού Νοσοκομείου, στο πρώην στρατόπεδο Καρατάσιου. Μαζί με το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου και το 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο ουσιαστικά θα δημιουργηθεί ένα Πάρκο Υγείας στη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη, μοναδικό στη Νοτιοανατολική Ευρώπη που θα προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες υγείας σε χιλιάδες πολίτες από τη Θεσσαλονίκη, τη Βόρεια Ελλάδα και όχι μόνο.
Ξεκίνησε η ανάπλαση του Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά. Εκδόθηκε η οικοδομική άδεια και ξεκίνησαν τα έργα για την ανέγερση του Μουσείου Ολοκαυτώματος, ανταποκρινόμενοι σ΄ένα ιστορικό χρέος προς την εβραϊκή κοινότητα. Προχωρούν εντατικά οι πρόδρομες εργασίες για τη δημιουργία του Τεχνολογικού Πάρκου 4ης Γενιάς Thess INTEC, στην Περαία. Προχωρά ο διαγωνισμός για το Εμπορευματικό Κέντρο Βόρειας Ελλάδας εθνικής εμβέλειας στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου. Προχωρούν και οι διαδικασίες για την ανάπλαση του χώρου της ΔΕΘ, που θα δημιουργήσει νέες σύγχρονες εκθεσιακές και συνεδριακές υποδομές και θα φέρει περισσότερο πράσινο στο κέντρο της πόλης. Δρομολογήθηκαν όμως και ρεαλιστικές λύσεις για τις γηπεδικές εγκαταστάσεις που έχουν ανάγκη οι ομάδες της Θεσσαλονίκης. Στόχος μας είναι να έχουμε περισσότερα, όχι λιγότερα, από όσα περιλαμβάνει η ατζέντα για την Θεσσαλονίκη του 2030. Ό,τι σχεδιάσαμε -και είμαι περήφανος που συμμετείχα σε αυτό- βρίσκεται στην τροχιά που χαράξαμε και προχωρά με εντατικούς ρυθμούς. Ας μην έχει κανένας καμία αμφιβολία.
Ποιος είναι ο οδικός χάρτης για την κυβέρνηση το επόμενο διάστημα;
Για την Κυβέρνηση και την Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας η βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη παραμένει βασικό και μόνιμο πρόταγμα. Και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2025 τον οποίο συζητούμε στη Βουλή τις επόμενες ημέρες. Προϋπολογισμό αισιοδοξίας με σαφές κοινωνικό πρόσημο που περιλαμβάνει 12 μόνιμες αυξήσεις αποδοχών και 12 μειώσεις φόρων και πιστοποιεί ότι η ελληνική οικονομία θα συνεχίσει ν΄ αναπτύσσεται με ρυθμούς υψηλότερους του ευρωπαϊκού μέσου όρου, η ανεργία θα μειώνεται -500 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας έχουν δημιουργηθεί την τελευταία 5ετία-, οι επενδύσεις, οι εξαγωγές αλλά και ο τουρισμός θα σημειώνουν σημαντική άνοδο. Στόχος είναι να έχουμε μέχρι το 2027 μια άλλη πολύ καλύτερη καθημερινότητα για κάθε πολίτη όπου κι αν ζει.