Από το Σάββατο 30 Νοεμβρίου, το Μετρό Θεσσαλονίκης ξεκινά την πλήρη λειτουργία του, σηματοδοτώντας την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του έργου, μετά από 21 χρόνια κατασκευής.
Το έργο που είχε αποφασιστεί το 2003 και χρηματοδοτήθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Ένωση, υπογραμμίζει την πρόοδο στην υποδομή της πόλης, αλλά και την ελπίδα για μια πιο σύγχρονη, γρήγορη και περιβαλλοντικά φιλική μετακίνηση των πολιτών.
Το βασικό δίκτυο του Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελείται από 13 σύγχρονους σταθμούς, που εκτείνονται σε μήκος 9,6 χλμ. και διαθέτει δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς. Η σύγχρονη τεχνολογία και ο σχεδιασμός του έργου εξασφαλίζουν την άνεση και την ασφάλεια των επιβατών, με 18 πλήρως κλιματιζόμενους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας που δεν απαιτούν οδηγό, αλλά έχουν συνοδό για λόγους ασφαλείας.
Επίσης, όλοι οι σταθμοί είναι εξοπλισμένοι με αυτόματα συστήματα θυρών για μεγαλύτερη ασφάλεια του επιβατικού κοινού. Οι σταθμοί του Μετρό, από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Νέα Ελβετία, καλύπτουν σημαντικές περιοχές της πόλης, με την επέκταση προς την Καλαμαριά να αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025.
Η πλήρης ολοκλήρωση του έργου θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στη ζωή των κατοίκων της Θεσσαλονίκης. Υπολογίζεται ότι με την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής και της επέκτασης, το Μετρό θα εξυπηρετεί καθημερινά περίπου 313.000 επιβάτες, με αναμενόμενη μείωση 57.000 ΙΧ οχημάτων από τους δρόμους της πόλης. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους ημερησίως, ενισχύοντας τη βιωσιμότητα και την ποιότητα του αέρα στην πόλη.
Αναφορικά με τις τιμές των εισιτηρίων, η αρχική τιμή για τη μετακίνηση με το Μετρό θα είναι 0,60 ευρώ, και οι επιβάτες θα μπορούν να πραγματοποιούν πολλαπλές επιβιβάσεις εντός του χρονικού ορίου των 70 λεπτών. Η μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών θα κοστίζει 16 ευρώ, ενώ η ίδια τιμή ισχύει και για την κάρτα του ΟΑΣΘ.
Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι το πρώτο εξάμηνο της λειτουργίας δεν θα υπάρχει ενιαίο εισιτήριο για το Μετρό και τα λεωφορεία, καθώς δεν έχει εξασφαλιστεί η διαλειτουργικότητα των συστημάτων έκδοσης και επικύρωσης εισιτηρίων.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα λειτουργεί καθημερινά από τις 5:30 το πρωί έως τις 00:30 το βράδυ, ενώ τις Παρασκευές και τα Σάββατα οι ώρες λειτουργίας θα παρατείνονται έως τις 02:00 για να εξυπηρετούν την αυξημένη νυχτερινή κίνηση. Με τους συρμούς να περνούν ανά 3,5 λεπτά και τη συνολική απόσταση των 13 σταθμών να καλύπτεται σε 17 λεπτά, το Μετρό Θεσσαλονίκης θα προσφέρει γρήγορη και αποτελεσματική μετακίνηση στους επιβάτες.
Η ασφάλεια των επιβατών είναι κορυφαία προτεραιότητα του έργου, με το Μετρό να πληροί τις υψηλότερες προδιαγραφές ασφαλείας. Κάθε συρμός διαθέτει διπλές πόρτες και συστήματα ασφαλείας για να αποτρέπονται ατυχήματα, ενώ το γεγονός ότι δεν υπάρχει ηλεκτροδηγός, ενισχύεται από την παρουσία συνοδών οι οποίοι είναι εκπαιδευμένοι να χειρίζονται καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Επίσης, οι επιβάτες θα μπορούν να μεταφέρουν ποδήλατα και κατοικίδια (σε ειδικά καλάθια) στο Μετρό, υπό την προϋπόθεση ότι τηρούν τους κανόνες ασφαλείας.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης αναμένεται να είναι ένα από τα πιο σύγχρονα και αποτελεσματικά μέσα μετακίνησης στην πόλη, προσφέροντας ταχύτητα, άνεση και ασφάλεια στους κατοίκους και επισκέπτες της.