Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την Black Friday της 29ης Νοεμβρίου που φέτος θα διαρκέσει 3 ημέρες καθώς τα καταστήματα θα παραμείνουν ανοιχτά την Κυριακή 1η Δεκεμβρίου ενώ τη Δευτέρα οι εκπτώσεις θα συνεχιστούν στο πλαίσιο της Cyber Monday, των προσφορών στις διαδικτυακές αγορές.
Οι προσδοκίες είναι μεγάλες και οι καλλιεργούμενες εντυπώσεις ακόμη περισσότερες αν αναλογιστεί κανείς ότι την 1η Δεκεμβρίου διεξάγονται εκλογές στην Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), το ομοσπονδιακό συλλογικό όργανο του κλάδου.
Ήδη ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών, συμβάλλοντας στην προσπάθεια διασφάλισης των ελληνικών καταστημάτων και στην προστασία του καταναλωτικού κοινού παρέχει πληροφορίες και οδηγίες για εκείνες τις ημέρες οι οποίες ενδέχεται -κυριολεκτικά – να αφήσουν ιστορικό αποτύπωμα όσον αφορά στον τζίρο, τον όγκο των πωλήσεων και στις χαμηλές τιμές.
Εκτός των άλλων, μετά την 1η Δεκεμβρίου τα μαγαζιά θα βάλουν τα γιορτινά και τα χειμωνιάτικα τους για τα Χριστούγεννα. Συνεπώς το επόμενο 3ήμερο προσφέρεται για το ευρέως αναφερόμενο ως… shopping therapy, αφού έπεται και το Δώρο Χριστουγέννων.
«Οι μεγάλες προσφορές που θα εμφανιστούν είναι αποτέλεσμα σκληρής προετοιμασίας και μεγάλης προσπάθειας, με έναν και μοναδικό στόχο: την ικανοποίηση του καταναλωτή που η ακρίβεια των τελευταίων ετών του έχει μειώσει δραματικά το διαθέσιμο εισόδημα» εξηγεί σχετικώς ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών και υποψήφιος πρόεδρος της ΕΣΕΕ Σταύρος Καφούνης.
Καλή ευκαιρία
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της Revolut, ένας στους 10 Έλληνες πιστεύει ότι δεν υπάρχουν πια μεγάλες προσφορές όπως στο παρελθόν, ενώ την ίδια στιγμή το 75% πιστεύει ότι η Black Friday αποτελεί μια καλή ευκαιρία για ενδιαφέρουσες αγορές. Ως βασικότερο κίνητρο ώστε να προχωρήσουν σε αγορές, αναφέρουν τις εκπτώσεις σε προϊόντα που συνήθως δεν αγοράζουν επειδή είναι πολύ ακριβά (53%).
Ακολουθεί η αγορά προϊόντων που συνήθως αγοράζουν κατά τη διάρκεια του έτους, αλλά σε χαμηλότερες τιμές (40%). Παράλληλα, το 22% των Ελλήνων εκμεταλλεύεται τη Black Friday για να αγοράσει χριστουγεννιάτικα δώρα και το 10% για να εφοδιαστεί με είδη καθημερινής ανάγκης (π.χ. απορρυπαντικά, είδη προσωπικής υγιεινής, κ.λπ.).
Τεχνολογία – Συσκευές
Πρωταγωνιστικό ρόλο στις επιλογές των καταναλωτών έχουν τα είδη τεχνολογίας και ηλεκτρικών συσκευών.
Ανάλυση της NielsenIQ, θεωρεί καθοριστική για τις τάσεις αυτές είναι την κυβερνητική δράση «Αλλάζω Συσκευή», με τις κατηγορίες των μεγάλων λευκών συσκευών (MDA) και του κλιματισμού (Air Conditioning) να έχουν επηρεαστεί καθοριστικά, σημειώνοντας αρνητική πορεία μέσα στο 2024, -19,4% &-26,4% σε αξίες, αντίστοιχα.
Στον αντίποδα, ο τομέας της τηλεπικοινωνίας (33,4%), παρουσιάζει την πιο θετική ανάπτυξη, στο +7,5% σε αξία, ενώ τον αμέσως πιο μεγάλο ρυθμό ανάπτυξης παρουσιάζει η μεγάλη κατηγορία των μικρών οικιακών συσκευών (SDA), στο +5,1%.
Καθώς οι μικροσυσκευές εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες των καταναλωτών, φαίνεται ότι αυτές που ξεχωρίζουν και αναπτύσσονται με τους πιο ταχείς ρυθμούς είναι προϊόντα ευκολίας, όπως τα hand sticks vacuum cleaners, προϊόντα που ενδεχομένως έχουν προωθηθεί έντονα μέσα από τα social media, όπως τα hair stylers, ή ακόμη και συσκευές που υποστηρίζουν τον πιο υγιεινό τρόπο μαγειρικής.
Ποσοστό
Όπως προκύπτει από τις συγκρίσεις των στοιχείων των τελευταίων ετών, σχεδόν 3 στις 4 επιχειρήσεις (72%) υιοθετούν εκπτώσεις έως 30%. Για περίπου 1 στις 3 επιχειρήσεις (36%) το ποσοστό εκπτώσεων κυμαίνεται μεταξύ 11% και 20%, επίδοση παρόμοια και για τις επιχειρήσεις (34%) που προχωρούν σε εκπτώσεις σε ποσοστό από 21% έως 30%. Περισσότερες από τις μισές (55%) υιοθέτησαν εκπτώσεις σε όλους τους κωδικούς των εμπορευμάτων του καταστήματος.
Αντίθετα, αρκετές αλυσίδες και διαδικτυακά καταστήματα υιοθέτησαν επιλεκτικές εκπτώσεις, σε συγκεκριμένες κατηγορίες/εύρος προϊόντων. Το 17% των μικρότερων συμμετείχε στην εν λόγω ενέργεια με εκπτώσεις κυρίως σε εμπορεύματα «stock», επίδοση που ταυτίζεται με τις επιχειρήσεις (επίσης 17%) που προχώρησαν σε εκπτώσεις σε συγκεκριμένες κατηγορίες εμπορευμάτων.
Περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις του δείγματος (55%), του Ινστιτούτου Μελετών της ΕΣΕΕ, έχουν πλέον τη δυνατότητα απομακρυσμένων πωλήσεων, ένδειξη που αποτιμάται θετικά για την πρόοδο σε ό,τι αφορά τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κλάδου, ο οποίος βέβαια πρέπει να επιταχυνθεί και να γίνει πιο συμπεριληπτικός.
Η συμμετοχή των καταστημάτων στη Cyber Monday, πρακτική που αφορά τις επιχειρήσεις με δυνατότητα απομακρυσμένων πωλήσεων, ήταν φέτος πολύ χαμηλή (23%). Αναφορικά με τις προωθητικές ενέργειες, τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις (40%) επέλεξαν διαφημιστικά μηνύματα στη βιτρίνα του καταστήματος και τρεις στις δέκα (30%) σχετικά μηνύματα στη σελίδα της επιχείρησης στο Facebook και στα social media.
Τέλος, από τα προϊόντα που προτίμησαν οι… black καταναλωτές το 41% αγοράστηκε σε χαμηλότερες τιμές σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο (>5% χαμηλότερα) και το 56% πάνω κάτω στην ίδια τιμή που υπήρχε ήδη ως καλύτερη τιμή.
Ανθρωπογεωγραφία
Η πλειοψηφία των αγοραστών στην περυσινή Black Friday ήταν ηλικίας 45-54 (40,1%), ενώ στις νεότερες ηλικίες, όπως 18-24, το ποσοστό συμμετοχής διαμορφώθηκε σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα, μόλις στο 6,1%.
Οι περισσότερες αγορές πραγματοποιήθηκαν από την Αθήνα (ποσοστό 63%), ακολούθησε η Θεσσαλονίκη (με 21%), η Πάτρα (με 4%) και τέλος η Κέρκυρα (με 3%).
Το 80% των αγορών πραγματοποιήθηκε μέσω κάποιας mobile συσκευής. Παράλληλα, οι αγορές μέσω σταθερού υπολογιστή (desktop) μειώθηκαν στο 17% (από 33% το 2022) ενώ μόλις το 3% των καταναλωτών χρησιμοποίησε κάποια συσκευή tablet για τις αγορές του.
Κατά την περυσινή Black Friday, οι καταναλωτές ηλικίας 65+ κατέγραψαν τον υψηλότερο μέσο όρο δαπάνης, με 285 ευρώ ανά αγορά, ενώ ακολούθησαν οι ηλικίες 25-34 με μέση δαπάνη 248 ευρώ.
Στον αντίποδα, οι ηλικίες 18-24 πραγματοποίησαν τις χαμηλότερες δαπάνες, με μέσο όρο 132 ευρώ ανά αγορά. Παρότι οι προσφορές και τα ειδικά deals είχαν ξεκινήσει από νωρίς, η κύρια αγοραστική δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε την ίδια την ημέρα της Black Friday, επιβεβαιώνοντας πως το κοινό αναμένει τη συγκεκριμένη ημέρα για τις χαμηλότερες τιμές.