Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press
Ο Μοχίιτ Σ. (ολόκληρο το όνομά του είναι στη διάθεση της ΤΡ), μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα με στενές σχέσεις στον πολιτικό χώρο της χώρας καταγωγής του, την Ινδία, έχει καταφέρει -την τελευταία τετραετία- να προκαλέσει σοβαρές οικονομικές ζημίες στο ναυτιλιακό τομέα μέσω μιας σειράς εταιρειών συμφερόντων του, που λειτουργούν ως «Δούρειοι Ίπποι». Η δράση του, έχει αφήσει πίσω της ένα μονοπάτι… καταστροφής, με την πρώτη γνωστή εταιρεία του, με τα αρχικά SS, να βρίσκεται, κατά πληροφορίες, σε στάδιο εκκαθάρισης λόγω ανεξόφλητων οφειλών, ύψους πολλών εκατομμυρίων δολαρίων.
Η εταιρεία ιδρύθηκε κατά την έναρξη της πανδημίας Covid-19, κατάφερε να εδραιωθεί γρήγορα στον τομέα της «ναυλομεσιτείας», προσφέροντας υπηρεσίες χαμηλότερου κόστους σε ανυποψίαστους εμπόρους. Ωστόσο, η πραγματικότητα ήταν διαφορετική, καθώς τα εμπορεύματα συχνά δεν έφταναν ποτέ στον προορισμό τους λόγω ανεξόφλητων οφειλών προς τους πλοιοκτήτες, από τους οποίους τα ναύλωνε, αλλά και προς τα τελωνεία.
2 like και blacklisted
Αν την αναζητήσει κάποιος στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, θα εντοπίσει επίσημες (;;;) σελίδες της με τον εντυπωσιακό αριθμό των.. 2 like και ισάριθμων ακολούθων.
Στα πιο βαθιά, η εταιρεία λέγεται έντονα πως βρέθηκε σύντομα blacklisted, με χρέη, που φαίνεται πως άγγιζαν τα 5 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ.
Πάντως στο όνομα του Mohit, με μια εύκολη έρευνα στο διαδίκτυο μπορεί κανείς να συναντήσει ακόμη και εταιρίες ολόκληρες με το όνομα “blacklisted΅, που αν είσαι γενναιόδωρος μπορεί να το θεωρήσεις και… τυχαίο γεγονός.
Οι «μπροστινοί»
Παρά τις δικαστικές διαμάχες και τις προσπάθειες να σταματήσει η δράση του, εκείνος συνέχισε να δραστηριοποιείται μέσω νέων εταιρειών. Η μια φέρει τα αρχικά CC (ολόκληρη η επωνυμία είναι πάντα στη διάθεση της εφημερίδας) με έδρες σε Κύπρο, Ντουμπάι και Σιγκαπούρη. Αν και η «πιάτσα» βοά πως το πρόσωπο που κρύβεται πίσω από τις εταιρίες αυτές δεν είναι άλλο από τον… Ινδό (CC όπως SS), η εταιρική εικόνα εμφανίζει σταθερά άλλους «μπροστινούς».
Παράλληλα, το ίδιο πρόσωπο εμφανίζεται ως CEO εταιρείας που παρέχει χρηματοοικονομικές συμβουλευτικές υπηρεσίες, με ειδίκευση στη διαχείριση ιδιωτικών κεφαλαίων και κεφαλαίων επιχειρηματικού κινδύνου και έδρα το Ντουμπάι. Εκεί είναι αυτό που λέμε… κράτος εν κράτει! Οι νέες αυτές εταιρείες, σύμφωνα με πληροφορίες προκάλεσαν αιμορραγία στη ναυτιλιακή αγορά της Ελλάδας και της Κύπρου, ύψους 11 εκατομμυρίων ευρώ.
Μάλιστα, στην πόλη Ντουάλα, δύο πλοία έχουν αναγκαστεί να παραμείνουν αγκυροβολημένα με το φορτίο τους να έχει αχρηστευθεί για πάνω από 20 ημέρες, λόγω απλήρωτων λογαριασμών προς τις τελωνειακές αρχές και τους πλοιοκτήτες. Η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει στην επιβολή ναυτικών ενέχυρων σε πολλά πλοία, ένα νομικό μέτρο που επιτρέπει στους πιστωτές να κρατήσουν το πλοίο ως εγγύηση για την εξόφληση των οφειλών. Το ναυτικό ενέχυρο επιβάλλεται από τους πιστωτές του πλοίου, όπως οι ναυλωτές, οι προμηθευτές καυσίμων, οι λιμενικές αρχές και άλλοι που έχουν οικονομικές απαιτήσεις από τον πλοιοκτήτη. Το ενέχυρο αυτό επιτρέπει στους πιστωτές να κρατήσουν το πλοίο ως εγγύηση για την εξόφληση των οφειλών τους, διασφαλίζοντας ότι θα ικανοποιηθούν προνομιακά σε περίπτωση πλειστηριασμού του πλοίου. Η πρακτική αυτή, αν και συνηθισμένη σε περιπτώσεις οικονομικών διαφορών, υπογραμμίζει την αυξανόμενη ένταση και τα προβλήματα στο ναυτιλιακό τομέα, ιδιαίτερα όταν συνδυάζεται με τις αμφιλεγόμενες δραστηριότητες ατόμων που συνεχίζουν να δραστηριοποιούνται στον κλάδο παρά τα όσα σοβαρά καταγγέλλονται.
Κάτι συμπτώσεις…
Η εταιρεία CC, καταγγέλλεται πως αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με την προχρηματοδότηση του Port D/as στο λιμάνι της Ντουάλα, με αποτέλεσμα μέρος του ναύλου να παραμένει απλήρωτο στον ιδιοκτήτη. Αυτό έχει οδηγήσει τον ναυτικό πράκτορα να αρνηθεί την είσοδο συγκεκριμένου πλοίου στο λιμάνι, από τις 19 Αυγούστου! Μετρήστε εβδομάδες…
Παράλληλα, άλλο πλοίο, το οποίο ήταν έτοιμο να ολοκληρώσει τη φόρτωση για παγκόσμια εταιρεία αγροτικών προϊόντων και τροφίμων με έδρα τη Σιγκαπούρη, αντιμετωπίζει παρόμοια προβλήματα λόγω προηγούμενων απλήρωτων λογαριασμών CC, με αποτέλεσμα να παραμείνει και αυτό εκτός λιμένος… κάπως νοτιότερα.
Η κατάσταση έχει αναγκάσει την πολυεθνική με άρωμα… Cameroun, (εισηγμένη εταιρεία στη Σιγκαπούρη), να παρέμβει και να πληρώσει τους λογαριασμούς της CC, καθώς το φορτίο τους είναι επί της ουσίας σε κατάσταση ομηρίας.
Οι απίθανες -αλλά άκρως αληθινές- ιστορίες είναι εξαιρετικά ασυνήθιστες στον κλάδο και υποδεικνύουν την πλήρη αδράνεια της CC, με τις εταιρείες να αναγκάζονται να πληρώσουν για να απελευθερώσουν τα φορτία τους.
Έχει «πρόσωπο»
Αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι η παρουσία του Ινδού, πριν από λίγες μόλις ημέρες, σε λίστα ομιλητών του Horasis India Meeting ’24 στην Αθήνα. Παρά το θόρυβο γύρω από το όνομά του, εξακολουθεί όπως φαίνεται να έχει πρόσβαση σε σημαντικά φόρουμ και εκδηλώσεις, ως… ευυπόληπτος επιχειρηματίας!
Οι αρχές και οι εμπλεκόμενοι φορείς θα πρέπει πάντοτε να εγγυώνται την αξιοπιστία της αγοράς και να λαμβάνουν μέτρα για την προστασία των ναυλωτών και των πλοιοκτητών από πρακτικές που πληγώνουν τη ναυτιλία.
Η εφημερίδα διαθέτει όλα τα στοιχεία με ονόματα και διευθύνσεις για τους ενδιαφερόμενους που θέλουν να «σκαλίσουν» το θέμα για το καλό της ελληνικής και κυπριακής ναυτιλίας.
Η έρευνα και το ρεπορτάζ… συνεχίζονται!