Οιδίποδας πιασμένος σε σαιξπηρική «Ποντικοπαγίδα»
18 °c
Athens
Today Press
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
  • ΕΚΤΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ
  • ΔΙΑΦΟΡΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
    • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • SPORTS
    • LIFESTYLE
      • MEDIA
    • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
No Result
View All Result
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
  • ΕΚΤΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ
  • ΔΙΑΦΟΡΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
    • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • SPORTS
    • LIFESTYLE
      • MEDIA
    • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
No Result
View All Result
Today Press
Home ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Οιδίποδας πιασμένος σε σαιξπηρική «Ποντικοπαγίδα»

by todaypress
14/09/2024 23:30
in ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ,
Οιδίποδας πιασμένος σε σαιξπηρική «Ποντικοπαγίδα»
Share on FacebookShare on Twitter

Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press

Γράφει ο ποιητής, θεατρολόγος, μεταφρασεολόγος και κριτικός Κωνσταντίνος Μπούρας

Στην περίφημη σκηνή τού σαιξπηρικού «Άμλετ» όπου οι πλανόδιοι θεατρίνοι δασκαλεμένοι από τον ερασιτέχνη «θεατρικό συγγραφέα» πρίγκιπα τής μυθικής Δανιμαρκίας παίζουν ένα συμβολικώς κυριολεκτικό δράμα προκειμένου να ταράξουν τον φονιά σφετεριστή τού θρόνου (και της συζυγικής κλίνης) Κλαύδιο, η ανήσυχη βασίλισσα ρωτάει τον εκκεντρικό γιο της: «Και πώς λένε αυτό το έργο, παιδί μου;». «Ποντικοπαγίδα», της απαντάει εκείνος. Κι η Γερτρούδη βλέπει τον δεύτερο άντρα της να εγκαταλείπει την αυτοσχέδια σκηνή σαν να τον κυνηγούν φαντάσματα, γιατί αναπαριστάνεται εκεί η δική του μυστική (εν κρυφώ τε παραβύστω τελεσμένη) αδελφοκτονία.

Γιατί ξαναβλέπουμε τον «Οιδίποδα τύραννο» και τον «Άμλετ» χωρίς σταματημό, ενώ «ξέρουμε ποιος είναι ο δολοφόνος;».

Γιατί είναι αμφότερα τα τέλεια δικαστικά δράματα. Η Θέμις-Νέμεσις αποδίδει συμπαντική Δικαιοσύνη με απρόβλεπτους «μεταφυσικούς» τρόπους. Ο Τειρεσίας στο σοφόκλειο δράμα και το φάντασμα τού σκοτωμένου στο αθάνατο σαιξπηρικό μεγαλούργημα λειτουργούν με έναν μη νοησιαρχικό τρόπο κι απευθύνονται στο δεξί ημισφαίριο τής λογοκρατούμενης χρηματοθηρικής Ανθρωπότητας.

Πιστεύω ακράδαντα ότι την δική της «Ποντικοπαγίδα» η Αγκάθα Κρίστι από αυτά τα δύο αριστουργήματα την εμπνεύστηκε διακειμενικώς, βουτώντας στα απάρθενα διακειμενικά ρεύματα που συνεχώς μεταμορφώνονται πρωτεϊκώς.

Η «τραγική ειρωνεία» που προκαλεί διαδοχικές ανατριχίλες σε κάθε θεατή είναι ότι ο Οιδίποδας καταριέται τον εαυτό του, κυνηγάει, καταδικάζει τον εαυτό του και – στο τέλος – βγάζει τα μάτια του μόνος του! Κάτι που δεν θα μπορούσε να πράξει χωρίς παραισθησιογόνο ουδένα έλλογον έμβιον ον.

Από την άλλη, ο Άμλετ «τρελαίνεται» όταν σε έναν κόσμο λογικών επικρατεί το συμφέρον, η συνωμοσία σιωπής, η αναξιοκρατία και το δίκαιον τού ισχυροτέρου. Όμως ακόμα και στη ζούγκλα τα θηλαστικά αιλουροειδή έχουν έναν άγραφο υποσυνείδητο (ή μισοσυνειδητό) κώδικα τιμής. Για τα ψυχρόαιμα ερπετά δεν γνωρίζω…

Το μεγαλείο εδώ είναι πως και ο Οιδίπους Τύραννος και ο διάδοχος τού θρόνου τής Δανιμαρκίας δεν «κοιτάνε το (στενώς εννοούμενον) συμφέρον τους. Είναι τόσο θολωμένοι από την έμφυτη αίσθηση Δικαίου που πηγαίνουν με ηδονή στον αυτοκαταστροφικό χαμό τους.

Η λέξη «κατά-στροφή» στην αριστοτελική «Ποιητική» σημαίνει απλώς αλλαγή φοράς πλεύσεως («από τα ψηλά στα χαμηλά κι από τα πολλά στα λίγα»).

Όμως με απλή φιλοσοφημένη στωϊκότητα και λελογισμένη ελπίδα, ο Τροχός τής Τύχης από το ναδίρ ανεβαίνει πάλι στο ζενίθ, ανάλογα με τη συγχρονικότητα. Μόνον που τα εξαιρετικά, τα υπερβολικά, τα ηρωικά πνεύματα δεν αντέχουν να περιμένουν, είναι ιδιαίτερα αλαζονικά για να αντέξουν το κατρακύλισμα τού Σίσυφου κι επιταχύνουν επιδεινώνοντας τον χαμό τους. Εδώ ακριβώς διαφοροποιείται ο «μέσος θεατής», ο συνηθισμένος άνθρωπος που λειτουργεί βάσει τής «Κοινής Λογικής».

Γι’ αυτό βλέπουμε και ξαναβλέπουμε ετούτα τα δράματα: γιατί επιβεβαιώνουμε την ασφαλή εφησυχασμένη μετριότητα-μετριοπάθεια-μεσότητα-υποχωρητικότητα-διπλωματία-ανεκτικότητά μας.

Από τα αστυνομικά μυθιστορήματα τής Αγκάθα Κρίστι δύο είναι που ευτύχησαν (και ευτυχούν) σε αλλεπάλληλες κινηματογραφικές-τηλεοπτικές παραγωγές και θεατρικά ανεβάσματα:

«Το έγκλημα στο Οριάν Εξπρές» και «Το έγκλημα στον Νείλο» (ουρές στους θερινούς κινηματογράφους για το φιλμ παραγωγής 1988).

Γιατί;

Ενδεχομένως γιατί αφορούν την προχριστιανική (μη βουδιστική) εκδοχή τής εκδίκησης («οφθαλμόν αντί οφθαλμού και οδόντα αντί οδόντος»). Αυτή η παγανιστική, αρχαϊκή, αρχετυπική ενεργοποίηση τού ερπετοειδούς εγκεφάλου μιας Ανθρωπότητας που κινδυνεύει από τις ψυχρές και «αν-αίσθητες» ρομποτικές μηχανές.

Ο αναγεννησιακός καλλιτέχνης και εμπνευσμένος θεατράνθρωπος Θανάσης Σαράντος (βραβευμένος από την Ένωση Κριτικών για την σκηνοθεσία του αυτή) δίνει έναν Οιδίποδα διαχρονικό αλλά και ανθρώπινου, κλειστού (κλειστοφοβικού) αλλά και ανοικτού (ατέρμονος – μετά την συμβολική αυτοτύφλωσή του) χωροχρόνου, που μας καθηλώνει αιχμαλωτίζοντάς μας σε έναν αδιαπέραστο ιστό διαστημικής, υπερσυμπαντικής, πολυδιαστασιακής «αράχνης».

Σπάνιο κατόρθωμα, εάν αναλογιστούμε τα αλλεπάλληλα ανεβάσματα αυτού τού κλασικού έργου.

Tags: Κωνσταντίνος ΜπούραςΟΙΔΙΠΟΔΑΣ
  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram
  Ακολούθησε μας στο X
  Κάνε λήψη της εφαρμογής του Todaypress.gr στο App Store
  Κάνε λήψη της εφαρμογής του Todaypress.gr στο Google Play

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αρχαιόθεμο επτάγωνο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αρχαιόθεμο επτάγωνο

22/05/2025 23:18
Σε σεμινάριο οι θαυμαστές παίζουν μουσική με τους Metallica
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Metallica: Ανακοίνωσαν ημερομηνία για Ελλάδα -Πότε θα γίνει η πολυαναμενόμενη συναυλία

22/05/2025 11:47
Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου- Έσπασαν εκθέματα από τον ισχυρό σεισμό
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου- Έσπασαν εκθέματα από τον ισχυρό σεισμό

22/05/2025 11:43
Καλλιτεχνική έκθεση της Ναταλί Βαλιάνου, από τις 30 Μαϊου έως 5 Ιουνίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Καλλιτεχνική έκθεση της Ναταλί Βαλιάνου, από τις 30 Μαϊου έως 5 Ιουνίου

21/05/2025 12:49
Λάνθιμος: Προσοχή κίνδυνος
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Πόσο κοστίζει μια βόλτα στα κεντρικά μουσεία της Αθήνας

21/05/2025 11:59
Νίκος Γαλανός – Κηδεία: Tο τελευταίο «αντίο» στον σπουδαίο ηθοποιό
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Νίκος Γαλανός – Κηδεία: Tο τελευταίο «αντίο» στον σπουδαίο ηθοποιό

21/05/2025 11:32
Αχιλλέας Θεοφίλου: Βαρύ πένθος για τη Χάρις Αλεξίου – Πέθανε o πρώην σύζυγό της, Αχιλλέας Θεοφίλου!
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αχιλλέας Θεοφίλου: Βαρύ πένθος για τη Χάρις Αλεξίου – Πέθανε o πρώην σύζυγό της, Αχιλλέας Θεοφίλου!

21/05/2025 10:43
Άγιον Όρος – Πέρα από το Ορατό: Μια μοναδική φωτογραφική έκθεση στο Ζάππειο Μέγαρο
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Άγιον Όρος – Πέρα από το Ορατό: Μια μοναδική φωτογραφική έκθεση στο Ζάππειο Μέγαρο

20/05/2025 12:08
Νίκος Γαλανός: Ο ζεν πρεμιέ που νίκησε τη ζωή — και την αποχαιρέτησε με αξιοπρέπεια
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Νίκος Γαλανός: Ο ζεν πρεμιέ που νίκησε τη ζωή — και την αποχαιρέτησε με αξιοπρέπεια

20/05/2025 08:06

ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ ΚΟΡΜΠΕ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ TP ONLINE

Aρ.Φύλλου #157


ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Αρχαιόθεμο επτάγωνο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αρχαιόθεμο επτάγωνο

22 Μαΐου 2025

...

Read moreDetails

Super League: Ολοκληρώθηκαν και τα play out – Η τελική κατάταξη

Επίδομα θέρμανσης: Οι ημερομηνίες καταβολής – Αναλυτικά τα ποσά που δικαιούστε

Today Press

Χρήσιμα

  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Πολιτική Cookies
  • Δήλωση συμμόρφωσης με τη σύσταση (ΕΕ) 2018/334 L63
  • Επικοινωνία

Social Media

Newsletter

Newsletter

Copyright © Todaypress.gr 2024
All Rights Reserved

No Result
View All Result
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
  • ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
  • ΕΚΤΟΣ ΘΕΜΑΤΟΣ
  • ΔΙΑΦΟΡΑ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • ΥΓΕΙΑ
    • ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
    • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
    • SPORTS
    • LIFESTYLE
      • MEDIA
    • ΑΠΟΨΕΙΣ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Copyright © Todaypress.gr 2024
All Rights Reserved