Με θετικές αποτιμήσεις, προτάσεις βελτίωσης αλλά και διαφωνίες, κατατέθηκαν οι απόψεις των φορέων για το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την αναδιάρθρωση του Υπερταμείου, κατά την ακρόασή τους στην επιτροπή Οικονομικών της Βουλής.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Υπερταμείου) Γρηγόρης Δημητριάδης είπε πως «ως χώρα είμαστε έτοιμοι να κάνουμε το επόμενο βήμα» για την μετεξέλιξη του Υπεραταμείου, σε ένα δημόσιο επενδυτικό ταμείο, αντίστοιχο με αυτό που υπάρχει και σε πολλές άλλες χώρες, που θα συμβάλει ως μοχλός στην ανάπτυξη της οικονομία μας. Ο κ. Δημητριάδης, μεταξύ άλλων, υπογράμμισε πως το νομοσχέδιο παρέχει ευελιξία στις θυγατρικές εταιρείες, που θα επιφέρει καλύτερα αποτελέσματα, όχι μόνο σε οικονομικούς δείκτες για αυτές, αλλά και στις υπηρεσίες που προσφέρουν στους πολίτες. Παράλληλα, τόνισε, παρέχεται η δυνατότητα προσέλκυσης ξένων επενδυτών.
Ο εντεταμένος σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, ανέφερε πως «βρισκόμαστε στο κλείσιμο του ιστορικού κύκλου του ΤΑΙΠΕΔ». Με τη νομοθετική αυτή πρωτοβουλία είπε «αναγνωρίζεται η κουλτούρα και η τεχνογνωσία του ΤΑΙΠΕΔ και αυτά δεν θα χαθούν για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας». Επισήμανε ότι το 50% της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας θα μένει στο Δημόσιο μέσω του Υπερταμείου προκειμένου να αξιοποιούνται λιμένες που σήμερα δεν έχουν πόρους. Υπογράμμισε πως το νομοσχέδιο αναγνωρίζει πλήρως τις θέσεις εργασίας στις θυγατρικές εταιρείες που περνούν στο ΕΕΣΥΠ. Ο κ. Σταμπουλίδης είπε ότι αυτό το σχέδιο νόμου θα συμβάλλει καθοριστικά στην επιτάχυνση και την παραγωγικότητα του νέου Υπερταμείου, ενώ η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, όχι μόνο παραμένει ανεπηρέαστη, αλλά επί της ουσίας ενισχύεται εξ αιτίας της θεσμικής ομπρέλας στην οποία εντάσσεται.
Ο διευθύνων Σύμβουλος του ΤΧΣ, Ηλίας Ξηρουχάκης, προχώρησε σε έναν αναλυτικό απολογισμό του έργο και του ρόλου που διαδραμάτισε το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) για την αναδιάρθρωση και την ανάταξη του ελληνικού τραπεζικού συστήματος. Η σημερινή συζήτηση, είπε, «αποτελεί την πρώτη πινελιά, το άνοιγμα αν θέλετε, ενός νέου κύκλου, στον οποίο η τεχνογνωσία του ταμείου και η μετεξέλιξη της συμβολής του θα διατηρηθεί μετεγκαθιστάμενη στους κόλπους της ΕΕΣΥΠ, ως μέρος ενός ευρύτερου συνόλου». Παραθέτοντας οικονομικά στοιχεία, υπογράμμισε πως «το ΤΧΣ επιτέλεσε με απόλυτη επιτυχία τον σκοπό του, διασφαλίζοντας συστηματικά την σταθερότητα και την ανθεκτικότητα του τραπεζικού κλάδου της χώρας, δρώντας ως όχημα διάσωσης». Αναφορικά με την συμβολή του ΤΧΣ στο νέο Υπερταμείο, είπε πως «χωρίς αμφιβολία, είναι ορθή η επιλογή του νομοθέτη για τη διατήρηση και ενίσχυση της εν λόγω τεχνογνωσίας και των αρμοδιοτήτων του ΤΧΣ μέσω της απορρόφησής του από το Υπερταμείο, καθώς το ΤΧΣ μπορεί να ‘μεταλαμπαδεύσει’ την εν λόγω τεχνογνωσία και να προσφέρει σημαντική υποστήριξη στο Υπερταμείο και τις θυγατρικές του, με απώτερο στόχο την δημιουργία πρόσθετης αξίας για τον μέτοχο της, δηλ. το Ελληνικό Δημόσιο». Η υποστήριξη που μπορεί να παρέχει το ΤΧΣ, είναι στην συσσωρευμένη εμπειρία και την ετοιμότητα του στελεχιακού δυναμικού του, που δύναται να διοχετευθεί σε πολλούς τομείς και δραστηριότητες του Υπερταμείου, όπως μεταξύ άλλων στην στοχοθεσία και την παρακολούθηση της λειτουργίας και της προόδου των θυγατρικών εταιρειών, στη διαχείριση των περιουσιακών στοιχείων των θυγατρικών, στην ολοκληρωμένη οικονομική διαχείριση, αναδιάρθρωση και βελτιστοποίηση του κόστους, στην βελτίωση πολιτικών, διαδικασιών και ανάπτυξης της στρατηγικής κινδύνων, στην ενσωμάτωση ESG κριτηρίων στην στρατηγική των εταιρειών του κλπ».
Ο διευθυντής Εξυγίανσης Πιστωτικών Ιδρυμάτων της Τραπέζης της Ελλάδος, Βασίλης Σπηλιωτοπούλος, δήλωσε πως η Τράπεζα της Ελλάδας θεωρεί ότι το νομοσχέδιο στο σύνολό του κινείται προς της θετική κατεύθυνση, καθώς επιτυγχάνει τον εκσυγχρονισμό του μοντέλου διακυβέρνησης του Υπερταμείου και την αποτελεσματικότερη διαχείριση της δημόσιας περιουσίας. Υπογράμμισε ότι η απορρόφηση του ΤΧΣ από το Υπερταμείο δεν θα έχει επιπτώσεις στο τραπεζικό σύστημα.
Ο πρόεδρος της ΔΕΘ- ΗELEXPO AE, Αναστάσιος Τζήκας, ανέφερε ότι το σχέδιο νόμου ουσιαστικά ανταποκρίνεται θετικά στα ζητήματα που αφορούν την ανταγωνιστική λειτουργία της ΔΕΘ-ΗELEXPO και ότι θα βοηθήσει την δουλειά μας.
Ο σύμβουλος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, Κωνσταντίνος Αφεντάκης, σχετικά με τις διατάξεις του νομοσχεδίου είπε ότι δεν βλέπουμε να θεσπίζεται κάτι το πρωτότυπο και οι παρόμοιες διατάξεις στο παρελθόν δεν έχουν δημιουργήσει κατά την εφαρμογή τους προβλήματα.
Η πρόεδρος της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων Ανδρονίκη Θεοτοκάτου, εστίασε στις διατάξεις (αρ.31 και 32) που αφορούν την έννομη προστασία έργων, προμηθειών και κανονιστικών πράξεων, υποστηρίζοντας ότι οι δικαστικές προσφυγές θα πρέπει, σύμφωνα με τη νομολογία που υπάρχει, να κρίνονται από τα διοικητικά δικαστήρια που είναι τα αρμόδια, και όχι από πολιτικά δικαστήρια, που από τις ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου θα επιτρέπεται. Μεταβαίνουμε, είπε, σε ένα προγενέστερο τρόπο που είχε επικριθεί και από την Ένωση ως παραβίαση του ενωσιακού δικαίου. Εκτίμησε ότι η αποσπασματικότητα των διατάξεων, δεν επιφέρει την ζητούμενη επιτάχυνση των διαδικασιών
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Εταιρειών Κεφαλαίων Επιχειρηματικών Κεφαλαίων ΗVCA, Γιάννης Παπαδόπουλος, είπε πως σήμερα έχουμε ένα ανθηρό οικοσύστημα καινοτομίας και επενδύσεων στην Ελλάδα. Εξέφρασε την ανησυχία, μήπως η ΕΕΣΥΠ δημιουργήσει σύγχυση με τα υφιστάμενα επενδυτικά σχήματα που υπάρχουν.
Ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρηγόριος Σκλήκας, είπε πως «το νομοσχέδιο κάνει ένα σημαντικό βήμα προς την σωστή κατεύθυνση, καθώς μέσα από τις ρυθμίσεις του αναγνωρίζει δυσλειτουργίες και αδράνειες, που παρεμποδίζουν τις επιχειρήσεις που έχουν μέτοχο το Δημόσιο». Εκτίμησε πως με το νομοσχέδιο αυτό «μπορεί επιχειρήσεις όπως τα ΕΛΤΑ, που δραστηριοποιούνται στην ελεύθερη αγορά, να φέρουν μια ισορροπία στην λειτουργία τους με τις απαιτήσεις της αγοράς». Οι συγκεκριμένες αυτές παρεμβάσεις είπε ο Σκλήκας «έχουν καθυστερήσει πάνω από δέκα χρόνια και είναι απαραίτητες για την ανταγωνιστική τους λειτουργία». Επισήμανε πως η διεθνής πρακτική έχει αναδείξει, πως εάν υπάρξουν τα κατάλληλα εργαλεία, προβληματικές επιχειρήσεις μπορεί να εξυγιανθούν, να ανταγωνιστούν αποτελεσματικά και να αποκτήσουν ηγετική θέση στην αγορά. Στον αντίποδα, ο γενικός γραμματέας Οργανωτικού της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ταχυδρομικών, Νικόλαος Λίεας, εξέφρασε ενστάσεις επί του άρθρου 30 του νομοσχεδίου, που προβλέπει την κατάρτιση Κανονισμών Προσωπικού μονομερώς από τις διοικήσεις των θυγατρικών εταιρειών του Υπερταμείου.
Στα ΕΛΤΑ, είπε, μόλις τον προηγούμενο μήνα υπογράψαμε μετά από ουσιαστικό διάλογο, την συλλογική σύμβαση που περιλαμβάνει Κανονισμό Προσωπικού με τριετή ισχύ. Υποστήριξε πως η διάταξη του νομοσχεδίου είναι αντισυνταγματική, θα δημιουργήσει προβλήματα στην λειτουργία των εταιρειών των ΕΛΤΑ και ένταση στις εργασιακές σχέσεις. Πρότεινε είτε την απόσυρση του άρθρου 30 ή την τροποποίησή του.
Ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, Κυριάκος Κωστάκος, διαφώνησε με τις ρυθμίσεις για την μετακίνηση εργαζομένων μεταξύ των θυγατρικών εταιρειών του Οργανισμού, στην αφαίρεση από τα Πειθαρχικά Συμβούλια, του εκπροσώπου των εργαζομένων. Στην εξαίρεση των συνδικαλιστικών οργανώσεων από τις διαπραγματεύσεις για την υιοθέτηση Κανονισμών Προσωπικού.