Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press
Ανησυχητικά είναι τα τελευταία προσωρινά στοιχεία της έρευνας για τα «Οδικά Τροχαία Ατυχήματα» που ανακοίνωσε πριν από λίγα 24ωρα η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ). Ειδικότερα, τα Οδικά Τροχαία Ατυχήματα, που συνέβησαν σε ολόκληρη τη Χώρα και προκάλεσαν τον θάνατο ή τον τραυματισμό ατόμων, αυξήθηκαν φέτος τον Απρίλιο κατά 26,5% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023 (1.106 τον Απρίλιο του 2024, έναντι 874 τον Απρίλιο του 2023).
«Από τα παθόντα πρόσωπα των οδικών τροχαίων ατυχημάτων, καταγράφηκαν 52 νεκροί, 52 βαριά τραυματίες και 1.242 ελαφρά τραυματίες, έναντι 58 νεκρών, 55 βαριά τραυματιών και 973 ελαφρά τραυματιών τον Απρίλιο του 2023, παρουσιάζοντας μείωση κατά 10,3% σε νεκρούς και κατά 5,5% σε βαριά τραυματίες και αύξηση κατά 27,6% σε ελαφρά τραυματίες», αναφέρει χαρακτηριστικά η ΕΛΣΤΑΤ.
Ειδικότερα στην Αττική, η αύξηση των ατυχημάτων είναι δραματική, αγγίζοντας στο επίμαχο διάστημα το… 40%.
Ιδιαίτερα βαρύς είναι ο «φόρος αίματος» που πληρώνουν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες του Λεκανοπεδίου.
Τα τελευταία επίσημα στοιχεία είναι άκρως ανησυχητικά, αφού μόνο για τον μήνα Απρίλιο –σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα της περυσινής χρονιάς- προκύπτει αύξηση 38,3% στα ατυχήματα, αύξηση 12,5% στον αριθμό των νεκρών, αύξηση 50% στους βαριά τραυματισμένους και αύξηση 36,3% στους ελαφριά τραυματισμένους από τροχαία εντός Αττικής.
Οι πίνακες που έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ είναι αποκαλυπτικοί του προβλήματος.
Το 57,5% των τροχαίων ατυχημάτων που λαμβάνουν χώρα στην Ελλάδα, γίνονται στην Αττική ενώ το 34,6% των νεκρών από ατυχήματα, καταγράφεται επίσης στο λεκανοπέδιο.
Κατά καιρούς, επίσημα δεδομένα και μεγάλες έρευνες κοινού έχουν φωτίσει μερικά από τα βασικά αίτια του θλιβερού απολογισμού στους ελληνικούς δρόμους. Είναι ενδεικτικό πως το ευρωβαρόμετρο, σε μελέτη που έγινε το 2023 από το ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes και το Ινστιτούτο Ipsos, είχε αποκαλύψει πως το 76% των Ελλήνων οδηγών μιλάει στο τηλέφωνο, το 84% χρησιμοποιεί το smartphone κατά τη διάρκεια της οδήγησης, ενώ κάποιοι –αψηφώντας τους απολύτως ορατούς κινδύνους- συμμετέχουν και σε βιντεοκλήσεις.
8 στους 10 Έλληνες υπερβαίνουν τα όρια ταχύτητας, το 9% των οδηγών παραδέχεται ότι έχει οδηγήσει σε κατάσταση μέθης, το 15% πως έχει προκαλέσει ατύχημα εξαιτίας υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ ενώ ένας στους δέκα οδηγούς έχει οδηγήσει ακόμη και μετά από χρήση κάνναβης ή άλλων ουσιών….
Σε ό,τι αφορά στα όρια ταχύτητας, 8 στους 10 Έλληνες οδηγούς δηλώνουν πως υπερβαίνουν το όριο ταχύτητας, το 44% παραδέχεται πως δεν φορά ζώνη ασφαλείας ενώ ένα ποσοστό που αγγίζει το 60% ομολογεί πως δεν τηρεί ούτε τις αποστάσεις ασφαλείας με το προπορευόμενο όχημα.
SOS Τροχαία Εγκλήματα
Αίσθηση προκαλούν και τα τελευταία δεδομένα που παρουσίασε, στις 10 Ιουλίου, ο σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα», αφού επεξεργάστηκε πληροφορίες από ανακοινώσεις της ΕΛΑΣ και από δημοσιογραφικά δημοσιεύματα.
Εστιάζοντας στα τροχαία με… εγκατάλειψη του θύματος, ο σύλλογος επισημαίνει πως από την 1 Ιανουαρίου του 2024 έχουν καταγραφεί 46 τροχαία στα οποία οι εμπλεκόμενοι οδηγοί εγκατέλειψαν τα θύματα τους, με θλιβερό απολογισμό 42 τραυματίες και 8 νεκρούς.
Συγκεκριμένα 3 γυναίκες και 5 άνδρες κατέληξαν στην άσφαλτο από αυτούς οι 4 ήταν πεζοί, οι 3 οδηγοί μοτοσυκλέτας και 1 οδηγός ΙΧ.
Το θέμα αφορά οριζόντια τη χώρα, καθώς σύμφωνα με τα συγκεκριμένα δεδομένα η γεωγραφική κατανομή των καταγεγραμμένων τροχαίων με εγκατάλειψη του Α΄ εξαμήνου είναι η εξής:
Αττική 14,
Στερεά Ελλάδα 7,
Πελοπόννησος 5,
Κρήτη 5,
Θεσσαλία 4,
Μακεδονία 3,
Νησιά Αιγαίου 3,
Ήπειρος 2,
Νησιά Ιονίου 2
Θράκη 1.
Για τον περιορισμό αυτής της μάστιγας, τα μέλη του συλλόγου θέτουν τρεις προτεραιότητες:
– την τοποθέτηση καμερών στο οδικό δίκτυο των πόλεων, με σκοπό την ουσιαστική επιτήρηση του οδικού δικτύου, ώστε να διευκολύνεται η ταυτοποίηση και η έγκαιρη σύλληψη των οδηγών που εγκαταλείπουν τα θύματά τους στον δρόμο.
– τη θέσπιση του ορίου ταχύτητας των 30km/h στις κατοικημένες περιοχές κύριο τόπο των συμβάντων των οποίων κύριος στόχος είναι πεζοί και παιδιά.
– την αλλαγή της ποινικής αντιμετώπισης των εγκληματιών που εγκαταλείπουν τα θύματα τους καθώς και των συνεργών τους.
Τα «καμπανάκια»
Την δραματική εικόνα στους ελληνικούς δρόμους και τον πόνο που ζουν εκατοντάδες ελληνικές οικογένειες εξαιτίας των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων, έχουν εδώ και χρόνια επισημάνει άνθρωποι που έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στην οδική ασφάλεια.
Αναρίθμητες είναι οι δημόσιες παρεμβάσεις του Αναστάσιου Μαρκουΐζου, του θρυλικού οδηγού αγώνων αυτοκινήτου, που είναι γνωστός ως Ιαβέρης.
Ο ίδιος έχει πολλές φορές μιλήσει για «γενοκτονία» που πραγματοποιείται στην άσφαλτο, επισημαίνοντας πως τα τροχαία αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες από 1 έως 29 ετών και πως το 85% των τροχαίων λαμβάνουν χώρα μέσα σε μεγαλουπόλεις. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό πως, σύμφωνα με στοιχεία, το 70% με 80% των θυμάτων προέρχονται από τροχαία που γίνονται με ταχύτητες κάτω από 40 χλμ την ώρα.
Η Περιφέρεια Αττικής βάζει «πλάτη»
Με αυτά τα δεδομένα, μοιάζει ακόμη πιο σημαντική η πρωτοβουλία της Περιφέρειας Αττικής που ανέδειξε –ήδη από την περασμένη εβδομάδα- η Today Press.
Συγκεκριμένα, όπως προβλέπει νέα πρόσκληση που υπέγραψε ο Περιφερειάρχης Αττικής, Νίκος Χαρδαλιάς -στο πλαίσιο του Περιφερειακού Προγράμματος «Αττική» 2021/2027- αναμένεται η προμήθεια 91 οχημάτων διαφόρων κατηγοριών, καθώς και ειδικών συσκευών ελέγχου τήρησης της ασφάλειας στο οδικό δίκτυο του λεκανοπεδίου, με σκοπό την επίτευξη του στόχου μείωσης των θανάτων και των βαριά τραυματιών κατά 50% έως το 2030.
Η πρωτοβουλία είναι εξαιρετικά σημαντική αν αναλογιστεί κάποιος πως η παραβατικότητα χτυπάει «κόκκινο».
Μόνο σε ένα πενθήμερο του Ιούνη, στο πλαίσιο του επιχειρησιακού σχεδιασμού της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής για αντιμετώπιση των παραβάσεων που οδηγούν ευθέως στο τροχαίο ατύχημα και διαταράσσουν την ασφαλή κυκλοφορία και τις συγκοινωνίες, τα ειδικά συνεργεία σταμάτησαν 13.542 οχήματα και βεβαίωσαν 4.873 παραβάσεις.
Ενδεικτικά δόθηκαν 239 κλήσεις για μέθη, 45 για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, 417 για ταχύτητα, 13 για κίνηση στη Λ.Ε.Α., 16 για επικίνδυνους ελιγμούς, 569 για μη χρήση προστατευτικού κράνους, 228 για ζώνη ασφαλείας, 65 για κινητό τηλέφωνο, 154 για ΚΤΕΟ, 2 για στέρηση ασφαλιστηρίου συμβολαίου και 3.055 λοιπές παραβάσεις.