Δημοσιεύτηκε στην Today Press
του Δρ.Κωνσταντίνου Μπούρα
Έκθεση αρχαιόθεμης έκθεσης ζωγραφικής και φωτογραφίας του οφθαλμίατρου εικαστικού δημιουργού Δημήτρη Σκλείδη στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης (9-15/5/2024). Παράλληλα διοργανώνεται ημερίδα την Τρίτη 14/5/2024, 11πμ-2μμ, με θέμα: «Αρχαίο και σύγχρονο δράμα: Λόγος, Εικόνα, Ήχοι σιωπής».
Έκθεση ζωγραφικής
Το αρχαίο δράμα είναι βαθιά ριζωμένο στις φλέβες μας, στοιχειώνει τον πολφό των ταραγμένων-τετριγμένων-βρυγμένων οδόντων μας, κυκλοφορεί μαζί με την λέμφο συνδέοντας τα υλικά σώματά μας με το αιθερικό Ένα. Το αρχαίο δράμα είναι για τον νεοέλληνα τρόπος σκέψης, τρόπος ζωής, λιμάνι καταφυγής, ορμητήριο περιπλανήσεων, φυτώριο ορμεφύτων, ανάσα ζωής, πνοή θανάτου, ερωτικός παλμός, φιλότητος παλμός, δίψα ελευθερίας, πόθος ειρήνης…
Ένας διδάκτωρ οφθαλμολογίας, πτυχιούχος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, που διερευνά τα αρχέτυπα με διαχρονικό τρόπο είναι τόσο εξαιρετικός σηματωρός όσο κι ένας μοναχικός γαλαξίας με έναν μόνον κεντρικό ήλιο. Το θεματολογικό δίπολο εδώ είναι σαφώς, σαφέστατα παραδοσιακό: το θηλυκό ως αντικείμενο πολεμικής κατακτητικής λαγνείας, το αρσενικό είτε ως σοφός είτε ως αυτόχειρας προδομένος ήρωας είτε ως ανήμπορος γέρων, ανυπεράσπιστο παιδί στη μανία της μάννας, στον θυμό τού πατέρα, στη λυσσαλέα μάχη των φύλων. Το αποτέλεσμα σαφώς επιδέχεται ψυχαναλυτικών ερμηνειών, θα το περιόριζε όμως και θα το αδικούσε κάθε παρόμοια απόπειρα, αφού το πλαίσιο εδώ είναι ευρύτερο και το μυθολογικό σύμπαν ανοικτό σε ελεύθερες αναδημιουργικές μεταπλάσεις. Αρχιτεκτονική δόμηση με χωροταξικές προοπτικές. Γεωμετρημένος μαθηματικός διαλογισμός. Αναλογική σκέψη, ψηφιακή ανάλυση, φιλάνθρωπος αποτύπωσις.
Η διαχρονικότητα των μορφών επιβάλλει και το μεικτό ιδίωμα της κριτικής ιδιολέκτου, εάν θέλει να στηριχτεί στην εξασκημένη ενσυναίσθηση και στην έμπρακτη αντίληψη ενός μαγικούς ρεαλισμού που ανοίγει εκ νέου τα πανιά του πάνω από το σκοτεινιασμένο πέλαγος της μετανεωτερικής ασάφειας.
Η μοντερνιστική θολότητα δεν έχει θέση εδώ, όσο κι αν το τοπίο, ο ζωγραφικός διάκοσμος λειτουργεί μανιχαϊστικά στο θυμικό τού επαρκούς θεατή-αναγνώστη.
Τέχνη με σαφές κοινωνικό πρόσωπο η αρχαιόθεμη ζωγραφική τού Δημήτρη Σκλείδη.
Εκθεση φωτογραφίας
Συμπληρωματικά, αλλά όχι και αντίθετα, παραπλεύρως (θα λέγαμε), στην φωτογραφική αποτύπωση των εστιάσεων της ψυχής του η πολιτική του θέση και στόχευση είναι σαφέστατες: ΥΠΕΡ ΑΔΥΝΑΜΟΥ/ΑΔΥΝΑΜΩΝ ο Λόγος. Το Αδύνατο έχει εδώ την τραγική δραματικότητα τής ιστορικής επανάληψης. Ο Άνθρωπος δεν διδάσκεται, τα άτομα επαναλαμβάνουν τα ίδια λάθη, εναντίον του εαυτού τους, εναντίον της συλλογικότητας στην οποία ανήκουν, εναντίον των ιδίων εντέλει, όσο κι αν θαρρούν πως βάλλουν ενάντια στους διακαείς αντιπάλους