Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press
του Ανδρέα Θεοδωρακόπουλου*
Είναι αστείο να μιλάς εσύ για «γλώσσα σεμνή»
και να εγκαλείς αυτόν για «απρέπεια».
Μάλλον κάτι άλλο είχες στον νου σου.
Μήπως να σου στείλει δώρο κάποιο έργο του
για να μην τον λοιδορήσεις κι αυτόν δημόσια;
Χάρης Βλαβιανός : «Αναγέννηση» (Pietro Aretino)
«Στο τέλος του 17ου αιώνα στο πανεπιστήμιο της Μόσχας άρχισε να διδάσκεται στους φοιτητές το μάθημα της απαγγελίας, δηλαδή της τέχνης να ομιλεί κανείς ωραία, εκφραστικά» και κατανοητά.
Σε όλους τους ανθρώπους αρέσει να μιλούν και να ακούν, αλλά η ρητορική τέχνη αγνοείται συστηματικά.
Η ρητορική τέχνη είναι πολυσύνθετη. Δεν αρκεί να ξέρει κανείς λέξεις και συντακτικό, δεν αρκεί να συνταιριάζει τις λέξεις και να τις χρησιμοποιεί σωστά, χρειάζεται να σταθεί σωστά, να κοιτά σωστά, μα πάνω απ’ όλα χρειάζεται να μιλά σωστά και σύντομα.
Οι τεχνικές παρουσίασης και ο ξεκάθαρος και γοητευτικός δημόσιος λόγος είναι δύο βασικοί παράγοντες που συμβάλλουν στην αποτελεσματική επικοινωνία και στις επιτυχημένες επαγγελματικές σχέσεις. Αν καταφέρει κάποιος να μάθει και να εφαρμόσει αυτές τις τεχνικές με επιδεξιότητα, τότε μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα και την επίδραση των επικοινωνιακών του δεξιοτήτων.
Έχω σπαταλήσει άπειρες ώρες ακούγοντας, ή μάλλον προσποιούμενος ότι ακούω, καθηγητές, πολιτικούς, φίλους και λοιπούς να πλατειάζουν, να λένε ανούσια πράγματα και να παριστάνουν τους διανοούμενους λέγοντας ακαταλαβίστικα πράματα.
Ο αείμνηστος Ντίνος Χριστιανόπουλος το περιέγραψε με την καυστικότητα που τον διέκρινε, πραγματικά πολύ ξεκάθαρα. Συγκεκριμένα «Αυτό που σήμερα αποκαλούμε γλώσσα των κουλτουριάρηδων, είναι ένα κουρκούτι από νεόκοπες λέξεις, από ξένες αμετάφραστες λέξεις και από λέξεις παρμένες από διάφορες επιστήμες, λ.χ. «η μεταστοιχείωση της ντεμί νομενκλατούρας».
Μ’ ένα τέτοιο κουρκούτι στο τέλος δε βγάζουν νόημα ούτε αυτοί, ούτε φυσικά κι εμείς.»
Με ρωτούν συχνά τι να πουν, πώς να ξεκινήσουν, τι να προσέξουν, πώς να σταθούν όταν προετοιμάζονται για μια ομιλία ή για μια εμφάνιση στην τηλεόραση.
Πολλοί άνθρωποι βρίσκουν πολύ δύσκολο να μιλήσουν μπροστά σε μεγάλες ομάδες ανθρώπων και να παρουσιάσουν αποτελεσματικά την άποψή τους ή τη γνώση τους τους. Ωστόσο, αυτό μπορεί να αλλάξει με την πρακτική και την εξάσκηση. Μερικές βασικές τεχνικές που μπορούν να σας βοηθήσουν να βελτιώσει την ικανότητά του να μιλήσει δημόσια και να παρουσιάσει την άποψή του περιλαμβάνουν τις ακόλουθες:
1. Προετοιμασία: Για να παρουσιάσετε αποτελεσματικά την εισήγησή σας, είναι σημαντικό να είστε προετοιμασμένοι.
2. Θα πρέπει να είστε σίγουροι για τον σκοπό της παρουσίασης σας.
3. Να έχετε μελετήσει και κατανοήσει το κοινό σας.
4. Κρατήστε την προσοχή σας: Κρατήστε την προσοχή σας και αγαπήστε τον εαυτό σας. Είναι σημαντικό να μιλάτε ξεκάθαρα και σταθερά, να κάνετε επαρκή παύση για να αναπνεύσετε και να επικεντρωθείτε
5. Χρησιμοποιήστε απλή γλώσσα και λιγότερες λέξεις: Είναι σημαντικό να μιλάτε στη γλώσσα του κοινού σας. Χρησιμοποιήστε απλή γλώσσα και λιγότερες λέξεις για να μεταφέρετε την πληροφορία σας.
6. Επικοινωνήστε με το κοινό: Η επικοινωνία με το κοινό είναι σημαντική.
7. Χρησιμοποιήστε την δικιά σας προσωπικότητα και στυλ: Επιλέξτε το προσωπικό σας στυλ και παρουσιάστε την πληροφορία σας με τη δικιά σας μοναδικότητα και φιλοσοφία.
Αυτές είναι μόνο μερικές από τις τεχνικές παρουσίασης και τον δημόσιο λόγο που μπορεί να σας βοηθήσουν να βελτιώσετε την ικανότητά σας να μιλάτε δημόσια. Με πρακτική και εξάσκηση, θα μπορέσετε να αποκτήσετε την επιδεξιότητα και την άνεση που απαιτούνται για να μιλήσετε μπροστά σε μεγάλες ομάδες ανθρώπων και να επικοινωνείτε αποτελεσματικά σε κάθε επαγγελματική κατάσταση.
Και το βασικό θεμελιώδες ερώτημα: «Γίνεται κάποιος να βελτιώσει την τεχνική παρουσίασης;»
Δύσκολο, πολύ δύσκολο, αλλά όχι ακατόρθωτο.
Η βελτίωση έρχεται μέσα από τη μελέτη, την εφαρμογή και την πρόβα.
Αντόν Τσέχοφ, Η Αγάπη και 32 άλλα διηγήματα, «Μια καλή είδηση», Εκδόσεις Εστία, σ. 177.
*Καθ. Ανδρέας Θεοδωρακόπουλος
Επικοινωνιολόγος
Συγγραφέας του βιβλίου «156 Μαθήματα για τις τεχνικές παρουσίασης» το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Περίπλους.
Στο πικάπ ακουγόταν ΣΤΑ ΕΙΠΑ ΟΛΑ-ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΜΑΛΑΜΑΣ