«Η Ελλάδα αλλάζει, η Θεσσαλονίκη και η Μακεδονία αλλάζουν. Καλύπτουμε παθογένειες και ελλείμματα δεκαετιών» τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Καραγιάννης, μιλώντας χθες, σε μηχανικούς, σε εκδήλωση(κοπή βασιλόπιτας) του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας/Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας.
Ο κ. Καραγιάννης έκανε μια εκτενή αναφορά στην εικόνα των έργων που εκτελούνται αυτή τη στιγμή στη Β. Ελλάδα, επισημαίνοντας την αλλαγή φιλοσοφίας με την οποία προσέγγισε η σημερινή κυβέρνηση από την αρχή της θητείας της τα δημόσια έργα, σε σχέση με παλαιότερα και ειδικά με την «κληρονομιά» που παρέλαβε από την προηγούμενη κυβέρνηση.
«Η σύγκριση είναι ξεκάθαρη, δυστυχώς. Και το δυστυχώς, το εννοώ» είπε ο κ. Καραγιάννης και συνέχισε: «Τα έργα υποδομών συνδέονται με την αναπτυξιακή προοπτική της χώρας και με την ποιότητα ζωής του κάθε Έλληνα και της κάθε Ελληνίδας, ανεξαρτήτως πολιτικής και ιδεολογικής προέλευσης. Ακόμα περισσότερο συνδέονται με το μέλλον των επόμενων γενιών και την εικόνα της χώρας προς το εξωτερικό. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι, εάν αντί των έργων ύψους 800 εκ. ευρώ της περιόδου 2015-2019 είχαν δρομολογηθεί περισσότερα έργα, πώς θα ήταν η σημερινή εικόνα της χώρας».
Ο υφυπουργός επεσήμανε ότι το 2019 μαζί με τον υπουργό Κώστα Καραμανλή κλήθηκαν να παρουσιάσουν στον πρωθυπουργό, το Εθνικό Σχέδιο Αναβάθμισης των Υποδομών της χώρας, έθεσαν ως «πρώτη και βασική» προϋπόθεση «την παραγωγή ορατού και μετρήσιμου έργου» και την ανάπτυξη εμπιστοσύνης με τις τοπικές κοινωνίες και τους κατασκευαστές και πρόσθεσε:
« Όλοι θα έπρεπε να κατανοήσουν ότι από την προώθηση των έργων κερδίζουμε όλοι. Αρκεί, να υπάρχουν κανόνες και απόλυτη διαφάνεια».
Ο κ. Καραγιάννης υπογράμμισε ότι το σχέδιο ήταν ρεαλιστικό, ολιστικό, δομικό και ανθρωποκεντρικό, και πρόσθεσε:
«Γι’ αυτό και τα 5 από τα 10 δισ. ευρώ του συνολικού σχεδίου για τη Βόρεια Ελλάδα είναι έργα υποδομής που εκτελεί το υπουργείο Υποδομών και οι εποπτευόμενοι φορείς του».
Χαρακτηριστικά, ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε στο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, όπου δεκαοκτώ συρμοί έχουν αφιχθεί και ήδη πραγματοποιούνται δοκιμές στο τμήμα Αμαξοστάσιο – Σταθμός Σιντριβάνι, στην ολοκλήρωση των αρχαιολογικών εργασιών στο σταθμό Βενιζέλου, όπου προχωρά η κατασκευή του σταθμού και «έχει υλοποιηθεί περίπου το 90% του οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης» και στην ταυτόχρονη επέκταση προς Καλαμαριάς, με στοχεύσεις και για επέκταση προς δυτικά και προς αεροδρόμιο. Επίσης, αναφέρθηκε το Fly Over που δημοπρατήθηκε, συμβασιοποιήθηκε στα τέλη του προηγούμενου χρόνου και «ξεκινά από την κυβέρνηση Μητσοτάκη», στους διαγωνισμούς για τους οδικούς άξονες Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και το Δράμα – Αμφίπολη, με ΣΔΙΤ και με ανάδειξη αναδόχων εντός του έτους, στα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, που θα συνδέσουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τον 6ο προβλήτα με τα λιμάνια της Καβάλας, της Αλεξανδρούπολης, τη Βουλγαρία και τη Μαύρη Θάλασσα, στο διαγωνισμό για τον προαστιακό σιδηρόδρομο Θεσσαλονίκης και πρόσθεσε:
«Για να κατανοήσετε το μέγεθος των παρεμβάσεων στο σιδηρόδρομο θα πω, μόνο, πως το “Θεσσαλονίκη -Τοξότες” και το “Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο”, είναι έργα με προϋπολογισμό που αγγίζουν τα 2,8 δισ. ευρώ».
Ο κ. Καραγιάννης υπογράμμισε, επίσης, τα σημαντικά οδικά έργα και έργα υποδομής στην περιφέρεια Κ. Μακεδονίας, όπως η σύνδεση του λιμανιού με την ΠΑΘΕ, η διάνοιξη του δρόμου Θέρμη – Γαλάτιστα και του «ορφανού» χιλιομέτρου στην Ποτίδαια, η υπογραφή για την διασύνδεση της περιφερειακής οδού με το προβλεπόμενο νέο Παιδιατρικό Νοσοκομείο Φιλύρου, η αναδοχή για κατασκευή 17 υπερσύγχρονων, βιοκλιματικών σχολικών μονάδων, ενώ αύριο εγκαινιάζεται και κλειστό γυμναστήριο σε σχολείο του Δήμου Μενεμένης – Αμπελοκήπων.
Επίσης, υλοποιήθηκαν αντιπλημμυρικά σε Λαχαναγορά, Καλαμαριά και Ωραιόκαστρο και πέρασαν στη Β’ φάση του Διαγωνισμού, με κατασκευή μέσω ΣΔΙΤ, τα νέα δικαστικών μέγαρα Σερρών, Έδεσσας και Κιλκίς και η ανακατασκευή του δικαστικού μεγάρου Θεσσαλονίκης.
Ο υφυπουργός υπογράμμισε ότι «όλα αυτά δεν έγιναν τυχαία», αλλά με μεθοδικότητα, υιοθέτηση των σύγχρονων διεθνών πρακτικών, την αξιοποίηση ΣΔΙΤ, την ενεργοποίηση και ιδιωτικών κεφαλαίων, με δουλειά και συνεργασία και συνέχισε: «Ούτε τυχαίο είναι ότι σχεδιάσαμε πριν από 4 χρόνια ένα πρόγραμμα 13 δισ. ευρώ και έχουμε ήδη συμβασιοποιήσει έργα ύψους 5 δισ. ευρώ, ενώ την ίδια ώρα έχουμε δημοπρατήσει έργα σχεδόν 11,5 δισ. ευρώ, σε όλη τη χώρα».
Ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε και σε επιμέρους κλαδικά αιτήματα των μηχανικών, όπως η μείωση του τμήματος της μη αναθεωρούμενης εργασίας από το 0,12 στο 0,07 για όλα τα έργα που θα συμβασιοποιηθούν από το 2022 και μετά, την «απολογιστική πληρωμή υλικών, όπως η άσφαλτος, το PVC και το Πολυαιθυλένιο» και την παροχή ενός πριμ ύψους 5% επί του ανεκτέλεστου αντικειμένου συμβάσεων που θα ολοκληρωθούν εντός των χρονοδιαγραμμάτων, ή εναλλακτικά την εξάμηνη παράταση της εκτέλεσης του έργου, την προσθήκη ακόμη εβδομήντα συντελεστών αναθεώρησης κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022, κ.α.
«Πλέον, ο μέσος μηχανικός έχει δουλειά, πληρώνεται καλύτερα, πληρώνει λιγότερους φόρους και λιγότερες ασφαλιστικές εισφορές, κάτι που θυμίζω πως δεν ήταν δεδομένο» ανέφερε ο κ. Καραγιάννης και πρόσθεσε ότι πολλοί μηχανικοί επιστρέφουν πλέον από την ξενιτιά στη χώρα για να εργαστούν.
Σημείωσε, ωστόσο ότι πρέπει και οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες και οι μελετητές να επενδύσουν περισσότερα, να παράσχουν καλύτερες αποδοχές στους εργαζόμενους τους και να ολοκληρώσουν το μετασχηματισμό τους από οικογενειακές κυρίως επιχειρήσεις «σε ανταγωνιστικούς ομίλους που θα μπορούν να κερδίσουν το στοίχημα της εξωστρέφειας και να σταθούν ως ίσοι προς ίσους απέναντι σε μεγάλους διεθνείς ομίλους».
«Να είστε βέβαιοι ότι όλοι μαζί μπορούμε να καταφέρουμε ακόμα περισσότερα» κατέληξε ο υφυπουργός.
ΣΤ. Καλαφάτης : Η χώρα μας στάθηκε όρθια απέναντι σε προβλήματα και τώρα βρισκόμαστε στην αλλαγή σελίδας
«”Η χώρα μας στάθηκε όρθια, κυρίως χάρη στις αντοχές της ελληνικής κοινωνίας και των συμπολιτών μας και τώρα βρισκόμαστε στην αλλαγή σελίδας”, τόνισε υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης) Σταύρος Καλαφάτης στο χαιρετισμό του στην ίδια εκδήλωση, στο αμφιθέατρο του ΤΕΕ/Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας.
Ο κ. Καλαφάτης αναφέρθηκε στις προκλήσεις που αντιμετώπισε η χώρα, μεταξύ αυτών, πανδημία, μεταναστευτικό, εθνικά θέματα και οι οικονομικές συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία και υπογράμμισε ότι τις αντιμετώπισε με επιτυχία.
Ειδικότερα, ο κ. Καλαφάτης αναφέρθηκε στο σχέδιο απολιγνιτοποίησης και στο νέο ενεργειακό αναπτυξιακό σχεδιασμό, προσαρμοσμένο στις ανάγκες της ενεργειακής κρίσης και στον πιο φιλικό προς το περιβάλλον, που ανοίγει “παράθυρα ευκαιρίας” στη Δ. Μακεδονία και στην “κοσμογονία” επενδύσεων που μετατρέπουν σε πυλώνα ενεργειακής ανάπτυξης και ασφάλειας την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη και αναβαθμίζουν το ρόλο τους στην ευρύτερη περιοχή.
Για τη Θεσσαλονίκη, υπογράμμισε ιδιαίτερα ότι πρέπει να αποκατασταθεί η ισορροπία αναπτυξιακών ευκαιριών και δυνατοτήτων μεταξύ της ανατολικής και δυτικής πλευράς, ώστε και οι δυτικές συνοικίες να συμβαδίζουν αναπτυξιακά με την υπόλοιπη πόλη και αναφέρθηκε σε έργα που γίνονται στην περιοχή ώστε να βελτιωθεί το οικονομικό περιβάλλον και η ποιότητα ζωής.
Ο κ. Καλαφάτης, αναφερόμενος στο κυβερνητικό σχέδιο ανάπτυξης με τα 30 και πλέον έργα με ορίζοντα το 2030, σημείωσε τη συμβολή του ΥΜΑΘ σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία για την προώθηση και επιτάχυνσή τους, όπως για τις πρόδρομες εργασίες στο χώρο ανέγερσης του Παιδιατρικού Νοσοκομείου στο Φίλυρο, στη χωροθέτηση του νέου ογκολογικού νοσοκομείου, καθώς και στην προώθηση των διαδικασιών για το Τεχνολογικό Πάρκο ThessIntec, στο ειδικό πολεοδομικό σχέδιο του παραλιακού μετώπου και σε μια σειρά έργα που αφορούν το σχεδιασμό υποδομών σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών . Επεσήμανε , τέλος, ότι μηχανικοί τα μέλη του τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του ΤΕΕ απασχολούνται σε αυτά τα έργα που αλλάζουν την καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής για τον πολίτη.
“Επικρατεί ένας αναβρασμός έργων στη Μακεδονία και στη Θεσσαλονίκη” τόνισε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Γιώργος Τσακούμης και τόνισε ότι πέρα από τα δύο μεγάλα έργα, το μετρό και το flyover, μια σειρά από άλλα έργα, μικρότερα, προχωρούν.
Την εκδήλωση χαιρέτησε ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας και ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Κ. Μακεδονίας Πάρης Μπίλιας, ενώ παραβρέθηκαν βουλευτές της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης, δήμαρχοι, στελέχη και μέλη του ΤΕΕ/ΤΚΜ.