Η τελευταία κίνηση της Ρωσίας να μειώσει την παροχή φυσικού αερίου στην Ευρώπη κλιμακώνει τον παγκόσμιο ανταγωνισμό για τις θαλάσσιες αποστολές φορτίων του καυσίμου, εντείνοντας τον κίνδυνο ελλείψεων και εκτίναξης των τιμών από την Ασία μέχρι τη Νότια Αμερική.
Εταιρείες κοινής ωφέλειας στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα επισπεύδουν τα σχέδιά τους για αγορά περισσότερων φορτίων LNG για τον χειμώνα, φοβούμενες ότι θα προβεί σε ανάλογες κινήσεις και η Ευρώπη, όπως αναφέρει το Bloomberg, επικαλούμενο πηγές που έχουν γνώση του θέματος, οι οποίες πρόσθεσαν ότι ακόμη και ευαίσθητοι ως προς τις τιμές αγοραστές σε κράτη όπως η Ινδία και η Ταϊλάνδη ψάχνουν τρόπους να προμηθευτούν φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου για να αποφύγουν μια μελλοντική έλλειψη.
Η ρωσική Gazprom ανακοίνωσε ότι θα μειώσει και πάλι τις ροές φυσικού αερίου μέσου του Nord Stream προς την Ευρώπη εντός της εβδομάδας αναγκάζοντας τους Ευρωπαίους αγοραστές να αναζητήσουν εναλλακτικές όπως το LNG, οι τιμές spot του οποίου – που ήδη κυμαίνονται σε υψηλά για την εποχή επίπεδα – κινδυνεύουν να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο, καθώς αγοραστές στην Ευρώπη και την Ασία επιχειρούν να πλειοδοτήσουν για να εξασφαλίσουν φορτία.
Τraders εκτιμούν ότι οι τιμές spot του LNG στη βόρεια Ασία θα φθάσουν περίπου στα 45 δολάρια ανά εκατ. βρετανικές θερμικές μονάδες σήμερα Τρίτη, στο υψηλότερο επίπεδο από τις αρχές Μαρτίου, λίγες μέρες μετά την έναρξη της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία κι όπως σημειώνει το Bloomberg, υπάρχει μια μείωση του διαθέσιμου LNG κατά τη διάρκεια του φετινού χειμώνα εν μέσω διαταραχών στον εφοδιασμό από εξαγωγικές εγκαταστάσεις σε Αυστραλία και ΗΠΑ.
Το φυσικό αέριο είναι βασικό καύσιμο για τη θέρμανση και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και η εκτόξευση της τιμής του απειλεί με υψηλότερο πληθωρισμό ανά την υφήλιο. Στο τρέχον επίπεδο τιμών οι αγοραστές σε ορισμένες αναδυόμενες οικονομίες, όπως του Πακιστάν και της Αργεντινής, αδυνατούν να αντέξουν οικονομικά τα φορτία spot του καυσίμου και παλεύουν με ελλείψεις ρεύματος.
Η Νότια Κορέα προσπαθεί να εξασφαλίσει φορτία LNG από την αγορά spot λόγω ευρύτερων ανησυχιών για την τροφοδοσία λόγω γεωπολιτικών αβεβαιοτήτων, όπως δήλωσε το υπουργείο Ενέργειας στη Σεούλ. Την ίδια ώρα η Κίνα – κορυφαίος στον πλανήτη εισαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου την περσινή χρονιά – έχει μείνει στο περιθώριο της αγοράς spot λόγω της μείωσης της ζήτησης του καυσίμου εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων για τον κορωνοϊό. Αν ενισχυθεί η οικονομική δραστηριότητα στην Κϊνα, αυτό μπορεί να αλλάξει και να έχει ως αποτέλεσμα λιγότερα φορτία LNG για την Ευρώπη, όπως δήλωσε η επικεφαλής έρευνας φυσικού αερίου της Goldman Sachs, Σαμάνθα Νταρτ στην τηλεόραση του Bloomberg προ ημερών.