Τα συνθετικά καύσιμα είναι λιγότερο φιλικά ως προς το αποτύπωμα των ρύπων που αφήνουν στο περιβάλλον, σε σχέση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αυτή την άποψη εκφράζει η Transport & Environment (Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος), η οποία ανέλυσε τις εκπομπές ολόκληρου του κύκλου ζωής των αυτοκινήτων που θα αγοραστούν μέχρι το 2030.
Ένα αυτοκίνητο που λειτουργεί με συνθετικά καύσιμα μειώνει τις εκπομπές του κύκλου ζωής του κατά μόλις 5% σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν μόνο συμβατικά καύσιμα. Ένα ηλεκτρικό όχημα που κατασκευάζεται και φορτίζεται με το μέσο μίγμα ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ, μέχρι το 2030 αναμένεται να έχει 78% λιγότερες εκπομπές κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής σε σχέση με ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Ο διευθυντής της T&E Γερμανίας, Stef Cornelis, αναφερόμενος στα συνθετικά καύσιμα επισημαίνει πως: «δεν αποτελούν λύση για την απεξάρτηση από τον άνθρακα των αυτοκινήτων. Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πλέον λιγότερο ακριβά, πιο αποδοτικά και προσφέρουν σημαντικά μεγαλύτερη εξοικονόμηση CO2 ακόμα και αν κοιτάξουμε ολόκληρο τον κύκλο ζωής της παραγωγής».
Η έρευνα δείχνει επίσης ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα είναι κατά 53% πιο καθαρό από ένα αυτοκίνητο που κινείται αποκλειστικά με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, που χρησιμοποιεί συνθετικά καύσιμα. Σύμφωνα με την έρευνα της ίδιας της βιομηχανίας καυσίμων, η ποσότητα των συνθετικών καυσίμων θα ήταν αρκετή για να καλύψει μόλις το 3% των αναγκών της Ευρώπης σε καύσιμα το 2035.
Τα συνθετικά καύσιμα είναι χημικά παρόμοια με τη βενζίνη και το ντίζελ, αλλά η παραγωγή και η χρήση τους είναι πολύ πιο ενεργοβόρα από την τροφοδοσία ηλεκτρικών οχημάτων.
Τα αυτοκίνητα που κινούνται με συνθετικό καύσιμο εκπέμπουν τέτοια ποσότητα οξειδίου του αζώτου όσο και οι κινητήρες ορυκτών καυσίμων, σύμφωνα με νέες δοκιμές εκπομπών. Άνθρωποι του ομίλου Green Group Transport & Environment (T&E) δήλωσαν ότι οι δοκιμές επιβεβαιώνουν ότι η χρήση συνθετικών καυσίμων στα αυτοκίνητα θα βοηθήσει ελάχιστα στην ανακούφιση των προβλημάτων ποιότητας του αέρα στις μεγάλες πόλεις.
Ένα αυτοκίνητο που λειτουργεί με συνθετική βενζίνη εκπέμπει εξίσου υψηλά επίπεδα τοξικών NOx όπως η τυπική βενζίνη E10 EU και πολύ περισσότερο μονοξείδιο του άνθρακα και αμμωνία, σύμφωνα με τις δοκιμές του ερευνητικού οργανισμού IFP Energies Nouvelles που πραγματοποιήθηκαν για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος.
Επίσης, ενώ οι εκπομπές σωματιδίων μειώνονται σημαντικά, περισσότερα από δύο δισεκατομμύρια σωματίδια εξακολουθούν να εκπέμπονται για κάθε χιλιόμετρο που διανύεται σε ένα όχημα που κινείται με συνθετική βενζίνη.
Τέλος, ο διευθυντής της T&E Γερμανίας, Stef Cornelis επισημαίνει ότι: «σε μια εποχή που η Ευρώπη χρειάζεται να αυξήσει γρήγορα την ικανότητα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για να μειώσει τις εισαγωγές φυσικού αερίου και πετρελαίου και να προχωρήσει προς την ενεργειακή ανεξαρτησία, δεν έχουμε την πολυτέλεια να επενδύσουμε μεγάλες ποσότητες πρόσθετης ανανεώσιμης ενέργειας για αυτήν την αναποτελεσματική και δαπανηρή λύση. Τα συνθετικά καύσιμα πρέπει να χρησιμοποιούνται για την απεξάρτηση από άνθρακα των τομέων όπου η άμεση ηλεκτροδότηση δεν είναι βιώσιμη, όπως για παράδειγμα για την εναέρια κυκλοφορία ή τη ναυτιλία».