Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press του Σαββάτου
της Δήμητρας Κούτρα
«Η Τράπεζα Θεμάτων αποτελεί ένα σύγχρονο και πολύτιμο εκπαιδευτικό εργαλείο, που εφαρμόζεται στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, με σκοπό να προσδίδει μεγαλύτερη εγκυρότητα και αξιοπιστία, τόσο στην εκπαιδευτική όσο και στην εξεταστική διαδικασία», υποστηρίζει η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή, μιλώντας στην Τoday Press και επισημαίνει ότι «είναι μέσο υποστήριξης της μάθησης και της διδασκαλίας και ως τέτοιο πρέπει, πρώτα από όλα, να αντιμετωπίζεται».
Επίσης, αναφέρει ότι «τους τελευταίους μήνες, σε στενή συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών, σχεδιάζουμε, οργανώνουμε και επεξεργαζόμαστε ένα νέο σύστημα μόνιμων διορισμών, συνεχίζοντας την προσπάθεια για τον εμπλουτισμό του ανθρώπινου δυναμικού της εκπαίδευσης».
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη της Ζέττας Μακρή
Είδαμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, το Παγκόσμιο Συνέδριο για τις Επιστήμες του Διαστήματος. Πείτε μου δύο λόγια γι΄ αυτό.
Μία σπουδαία διοργάνωση παγκόσμιας εμβέλειας, για πρώτη φορά στη χώρα μας, μια διοργάνωση που αποτελεί εξαιρετική τιμή και είναι η αίσια έκβαση και επιβράβευση της επιτυχούς διεκδίκησής της από την Εθνική Επιτροπή του Συνεδρίου COSPAR Athens 2022.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, είχα ενημερωθεί σχετικά από τον Πρόεδρο της Διεθνούς Επιστημονικής Επιτροπής “Committee on Space Research Athens 2022”, Δρ. Σταμάτιο Kριμιζή, τον Διευθυντή Ερευνών ΚΕΑΕΜ Ακαδημίας Αθηνών, Δρ. Εμμανουήλ Γεωργούλη και τον κο Μάκη Προβατά, δημοσιογράφο και υπεύθυνο επικοινωνίας της COSPAR Athens 2022 – 44th Scientific Assembly.
Η διεθνής αυτή επιστημονική συνέλευση, που διεξάγεται κάθε δύο χρόνια, εδώ και δεκαετίες, έχει αναγνωριστεί ως το κορυφαίο γεγονός παρουσίασης των τελευταίων εξελίξεων στη διαστημική έρευνα και τεχνολογία.
Το υπουργείο Παιδείας στηρίζει την Ελληνική διοργάνωση και τους σκοπούς της COSPAR (Committee on Space Research) μαζί με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τον Δήμο Αθηναίων μέσω του Athens Convention and Visitors Bureau (ACVB) και το Ελληνικό Κέντρο Διαστήματος.
Θα υποδεχτούμε επικεφαλής διεθνών διαστημικών οργανισμών, κορυφαίους εγχώριους και διεθνείς φορείς διαστημικής τεχνολογίας και επιφανείς επιστήμονες, ενώ ιδιαίτερη και ιστορική έμφαση δίνεται από την COSPAR και στην εκπαίδευση, μέσω του Πάνελ για την εκπαίδευση (COSPAR Panel on Education), το οποίο δρα επιμορφώνοντας εκπαιδευτικούς στη διδασκαλία υψηλού επιπέδου της αστρονομίας και της επιστήμης του διαστήματος, στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Σε λίγες ημέρες ξεκινάνε οι Πανελλήνιες εξετάσεις για χιλιάδες παιδιά. Πείτε μου τι θα περιμένουμε να δούμε φέτος;
Μαθήτριες και μαθητές της Γ’ Λυκείου μπαίνουν στην τελική ευθεία της προσπάθειάς τους και αναμετρώνται με την αξιοκρατική και διαφανή διαδικασία των Πανελλαδικών εξετάσεων, για το επόμενο βήμα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, στις προσωπικές τους αποφάσεις, αναζητήσεις, σχέδια και όνειρα.
Εύχομαι σε όλες τις μαθήτριες και όλους τους μαθητές να προχωρήσουν με πίστη στις ικανότητες και τις γνώσεις τους, καλή επιτυχία στους στόχους τους και καλή δύναμη σε τωρινές και μελλοντικές προσπάθειες!
Για φέτος, ο συνολικός αριθμός εισακτέων στα ΑΕΙ, στην ΑΣΠΑΙΤΕ και στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες ανέρχεται σε 68.394, ενώ τα ίδια τα πανεπιστήμια ζήτησαν μόλις 47.620 εισακτέους.
Πέρυσι, εισήχθησαν 60.070, ενώ έμειναν κενές θέσεις είτε λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, η οποία έβαλε τέλος στο φαινόμενο της εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με πολύ χαμηλούς βαθμούς είτε επειδή οι υποψήφιοι δεν τις διεκδίκησαν.
Μέλημά μας, ήταν και παραμένει, να δώσουμε στα παιδιά μας επιλογές να βρουν τις κλίσεις τους και να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους.
Παράλληλα, φέραμε νέα φιλοσοφία γύρω από την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, μέσω της ουσιαστικής ανάδειξής της, με εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές, που ανταποκρίνονται στις επιθυμίες των μαθητών και τις σύγχρονες επαγγελματικές προκλήσεις, παρέχοντας γνώσεις σε σύγχρονους κλάδους υψηλής ζήτησης με επαγγελματική προοπτική.
Στην κατεύθυνση αυτή και η εφαρμογή του παράλληλου μηχανογραφικού για 64 ειδικότητες στα Δημόσια ΙΕΚ, από το 2022-2023, ώστε να αναδεικνύονται περισσότερο οι προοπτικές των νέων μας, που περιλαμβάνουν και τη δημόσια επαγγελματική κατάρτιση.
Έχει ακουστεί τις τελευταίες ημέρες για την κατάργηση της Τράπεζας θεμάτων.
Η Τράπεζα Θεμάτων αποτελεί ένα σύγχρονο και πολύτιμο εκπαιδευτικό εργαλείο, που εφαρμόζεται στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, με σκοπό να προσδίδει μεγαλύτερη εγκυρότητα και αξιοπιστία, τόσο στην εκπαιδευτική όσο και στην εξεταστική διαδικασία.
Είναι μέσο υποστήριξης της μάθησης και της διδασκαλίας και ως τέτοιο πρέπει, πρώτα από όλα, να αντιμετωπίζεται. Ως παιδαγωγικό εργαλείο, συμβάλει στη διαδικασία αξιολόγησης και στόχο της έχει να διευκολύνει και όχι να ελέγξει, να προσανατολίσει και όχι να δεσμεύσει.
Παράλληλα, αποτελεί μια βάση πληροφοριών που υπερβαίνει τη χρηστικότητα της βαθμολόγησης και δίνει τη δυνατότητα για ευρύτερη αποτίμηση και επανασχεδιασμό του μαθήματος και της διδακτικής πράξης.
Τα επιλεγόμενα, σε κάθε γνωστικό αντικείμενο, θέματα συνδέονται άμεσα με τις κατευθύνσεις του Προγράμματος Σπουδών, τις συνθήκες και την ποιότητα του διδακτικού έργου και τις δυνατότητες των μαθητών/τριών.
Μεταξύ άλλων, συμβάλλει στη διαμόρφωση όρων ισότιμης συμμετοχής στην εκπαίδευση, διασφαλίζει την απαιτούμενη κάλυψη ύλης για όλους τους μαθητές και μαθήτριες, ενώ, παράλληλα, αποτρέπει τη στείρα αποστήθιση και προωθεί την ενίσχυση της κριτικής σκέψη.
Κατά το τρέχον σχολικό έτος 2021-2022, η Τράπεζα θεμάτων θα εφαρμοστεί στις εξετάσεις της Α΄ και Β΄ Λυκείου κι από το επόμενο σχολικό έτος και στη Γ΄ Λυκείου.
Πείτε μου για την ελάχιστη βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ που ζητάει ο Σύριζα.
Το 2021, εισήχθησαν σε ΑΕΙ 13.780 λιγότεροι υποψήφιοι, σε σχέση με το 2020. Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) δεν επηρεάζει τους υποψηφίους που συγκέντρωσαν υψηλές βαθμολογίες και εισέρχονται στη Σχολή/Τμήμα της επιλογής τους. Το 95,98% των υποψηφίων των ΓΕΛ που ξεπέρασαν την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) και υπέβαλαν μηχανογραφικό, πέτυχαν την εισαγωγή τους σε Σχολές/Τμήματα ΑΕΙ.
Με τον ν. 4777/2021 (Α΄25) θεσπίσαμε, όπως είχαμε προεκλογικά δεσμευθεί, την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, στοχεύοντας στη διασφάλιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων της επιτυχούς φοίτησης και της έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών, αλλά και στη θωράκιση του κύρους των Πανεπιστημιακών σπουδών, καθώς και στην ενίσχυση της αυτονομίας των ΑΕΙ και της δυνατότητας κάθε τμήματος να διαμορφώσει την ιδιαίτερη ακαδημαϊκή του φυσιογνωμία.
Μετά την πρώτη εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, όλα τα πανεπιστημιακά τμήματα μπορούν να τροποποιήσουν ή και να διορθώσουν, προς τα πάνω ή προς τα κάτω, τον Συντελεστή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, χωρίς να αλλάζει η απόκλιση μεταξύ του 0,80 και 1,20, για τις επόμενες Πανελλαδικές εξετάσεις.
Θέλουμε να εξασφαλίσουμε πραγματικές προοπτικές στα παιδιά μας, θέλουμε να αναβαθμίσουμε ακόμη περισσότερο το Πανεπιστήμιο.
Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για το 2022, σχετικά με νέες προσλήψεις δασκάλων και καθηγητών στα σχολεία;
Τους τελευταίους μήνες, σε στενή συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών, σχεδιάζουμε, οργανώνουμε και επεξεργαζόμαστε ένα νέο σύστημα μόνιμων διορισμών, συνεχίζοντας την προσπάθεια για τον εμπλουτισμό του ανθρώπινου δυναμικού της εκπαίδευσης.
Να υπενθυμίσω ότι, κατά τη διάρκεια της κυβερνητικής μας θητείας, πραγματοποιήσαμε, πρώτον, 11.700 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, μετά από δώδεκα ολόκληρα χρόνια, ικανοποιώντας ένα δίκαιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας και, δεύτερον, 4.500 μόνιμους διορισμούς στην ειδική αγωγή κατά το σχολικό έτος 2020-2021, τους πρώτους στα χρονικά της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Συνεπώς, μέσα στα δύο πρώτα χρόνια διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, διορίσθηκαν, συνολικά, 16.200 εκπαιδευτικοί, εν μέσω αντίξοων καταστάσεων και πανδημίας.
Στόχος μας είναι η υλοποίηση πρόσθετων μόνιμων διορισμών, προκειμένου να αντιμετωπισθούν και να καλυφθούν όσο το δυνατό περισσότερο οι ανάγκες της εκπαίδευσης. Θα πρέπει, επιτέλους, να αφήσουμε πίσω μας την στρεβλή εφαρμογή του αναπληρωτή εκπαιδευτικού, ο οποίος για πάρα πολλά χρόνια βρίσκεται στο καθεστώς αυτό. Για εμάς, το στοίχημα είναι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί να αναπληρώνουν σε μία έκτακτη συνθήκη τους συναδέλφους τους μόνιμους.
Για τον λόγο αυτό, η προτεραιότητά μας είναι να επενδύσουμε συντονισμένα και μεθοδικά, στο ανθρώπινο δυναμικό.