Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Todaypress του Σαββάτου
του Κίμωνα Λογοθέτη
Οι παράγοντες που επηρεάζουν την κίνηση στην πόλη και προκαλούν κυκλοφοριακό έμφραγμα
Παρά τη δύσκολη συγκυρία, στις κεντρικές οδικές αρτηρίες στο κέντρο της πρωτεύουσας και σε γειτονιές άλλων δήμων, επικρατούν συνθήκες κυκλοφοριακής ασφυξίας.
Πώς εξηγείται, όμως, αυτή η εικόνα των οδηγών που μένουν πιστοί στο Ι.Χ. τους;
Τέσσερις παράγοντες συνηγορούν στην εικόνα συμφόρησης στους δρόμους της πόλης.
Η αυξημένη κίνηση, καθώς αποκαθίσταται η εικόνα κινητικότητας μετά την πανδημία, η οποία μέσα στο Μάιο εντείνεται με τις μετακινήσεις των μαθητών, λόγω του ότι διανύουμε την περίοδο προετοιμασίας των πανελλαδικών εξετάσεων.
Παράλληλα, έχει ξεκινήσει δυναμικά η τουριστική περίοδος. Στις μετακινήσεις των τουριστών από και προς το λιμάνι και το αεροδρόμιο προς το κέντρο της πόλης και τα σημεία ενδιαφέροντος, προστίθενται και τα περισσότερα από 40 μόνιμα τουριστικά λεωφορεία κυκλικής διαδρομής, που κυκλοφορούν στο κέντρο της Αθήνας. Ταυτόχρονα, υπάρχει έλλειψη χώρων στάθμευσης τουριστικών λεωφορείων στο κέντρο, κάτι που κάνει ασφυκτική την κατάσταση γύρω από το Παναθηναϊκό στάδιο, στη λεωφόρο Βασιλέως Κωσταντίνου, την Αρδηττού και την Καλλιρόης.
Εκρηκτικό κοκτέιλ….
Με τις υποδομές της πόλης να είναι φτιαγμένες για 1 εκατομμύριο οχήματα, ενώ σήμερα κυκλοφορούν στην Αττική περίπου 2,5 εκατομμύρια οχήματα, απαιτούνται δραστικές παρεμβάσεις ώστε οι δρόμοι να μην γίνουν απροσπέλαστοι τα επόμενα χρόνια.
Τα έργα που ξεκινούν στο λεκανοπέδιο και τα εργοτάξια της γραμμής -τέσσερα του μετρό σε επιβαρημένους άξονες και γειτονιές της πόλης- δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ. Με την ολοκλήρωση, βεβαίως, του έργου, αναμένεται να περιοριστούν τα οχήματα στους δρόμους της πρωτεύουσας κατά 53.000 σε καθημερινή βάση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι βρίσκονται σε εξέλιξη και οι εργασίες του «μεγάλου περιπάτου», καθώς και εκτεταμένες εργασίες συντήρησης του οδικού δικτύου.
Το τελευταίο διάστημα, κάθε μέρα είναι μια νέα πρόκληση για τους οδηγούς στους δρόμους, λόγω των έντονων μεταβολών στην κυκλοφορία. Σε κάποιες αρτηρίες η κίνηση αυξάνεται, ενώ σε άλλες μειώνεται. Η μεγάλη εικόνα, όμως, καθρεφτίζει συνθήκες κορεσμού. Μεγάλες αυξήσεις στον αριθμό των διελεύσεων παρατηρούνται στη Φιλολάου, στη λεωφόρο Καποδιστρίου, ενώ και η λεωφόρος Κύμης, συχνά, παρουσιάζει σημαντικές καθυστερήσεις.
Οι συνθήκες κυκλοφοριακής ασφυξίας, που επανήλθαν στις αρχές του φθινοπώρου, δεν έχουν αποκλιμακωθεί παρά τη δύσκολη συγκυρία. Η κίνηση που πνίγει την πόλη σε διαφορετικά διαστήματα της ημέρας, εκτός από τους κεντρικούς οδικούς άξονες και το κέντρο της Αθήνας, επηρεάζει ακόμη και τις γειτονιές εντός των δήμων, σε περιοχές όπως, το Παγκράτι, την Κηφισιά, τη Νέα Ιωνία, το Περιστέρι, τη Γλυφάδα, τη Νέα Σμύρνη και τον Πειραιά.
Η χρήση του GPS έχει ενισχύσει σημαντικά την κίνηση και στους δημοτικούς δρόμους καθώς, όταν ανιχνεύουν κίνηση, διοχετεύουν τα οχήματα προς το δημοτικό οδικό δίκτυο.
Οι συνεχόμενες διακυμάνσεις της τελευταίας διετίας ενισχύσουν ακόμα περισσότερο το πρόβλημα, διότι τα δεδομένα, στα οποία εδράζονται οι ρυθμίσεις των φαναριών, ανατρέπονται διαρκώς. Τα έξυπνα φανάρια θα δώσουν τη λύση, καθώς η λειτουργία τους θα προσαρμόζεται βάση των real time δεδομένων.
Οι οδικοί όμως άξονες αποτελούν συγκοινωνούντα δοχεία και απαιτείται ευρύτερη κάλυψη. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Αττική λειτουργούν, αυτή τη στιγμή, 36.352 φωτεινοί σηματοδότες.
Όσον αφορά τη λεωφόρο Κηφισού, παραμένει στα κόκκινα, καθώς αποτελεί την κεντρικότερη οδική αρτηρία της χώρας μας με το μεγαλύτερο αριθμό διελεύσεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, κατά την τρίτη εβδομάδα του Μαρτίου οι καθυστερήσεις στον Κηφισό κατέγραψαν αύξηση σε ποσοστό 9,8%, σε σχέση με την αντίστοιχη εβδομάδα του Φεβρουαρίου. Ειδικότερα, στο ρεύμα προς Λαμία καταγράφηκε αύξηση των διελεύσεων κατά 14,2%, τις πρωινές ώρες αιχμής.
Αξίζει να συνυπολογίσουμε ότι οι αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας δεν έχουν ξεπεράσει μέχρι στιγμής το 75% του επιβατικού κοινού, που τις χρησιμοποιούσε πριν την περίοδο της πανδημίας.
Εφόσον δεν υπάρχει κάποια συγκλονιστική ανατροπή στο μέτωπο της πανδημίας, εκτιμάται πως η ολική επαναφορά στα μέσα μαζικής μεταφοράς θα γίνει μετά το καλοκαίρι. Οι επικυρώσεις των εισιτηρίων στην περίοδο προ του κορωνοϊού, είχαν φτάσει περίπου τα 2 εκατομμύρια ημερησίως, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ.