Μια απίστευτη ιστορία καθυστερήσεων και ενστάσεων στερεί τους κατοίκους της Αγίας Παρασκευής από έναν απαραίτητο χώρο άθλησης, εδώ και περισσότερες από τρεις δεκαετίες.

Πρόκειται για ένα θέμα-ντροπή των τελευταίων 32 ετών, αφού ορισμένοι κάτοικοι της περιοχής αλλά και προηγούμενες δημοτικές αρχές έχουν σαμποτάρει την κατασκευή του κολυμβητηρίου, με αποτέλεσμα ο δήμος όχι απλά να το στερείται, αλλά να υπάρχει σε μια κεντρική περιοχή ένα τεράστιο τσιμεντένιο «γιαπί», εστία βρωμιάς και παραβατικότητας.

Για πρώτη φορά εδώ και καιρό, όμως, φαίνεται ότι υπάρχει φως στο τούνελ, και το… «στοιχειωμένο» κολυμβητήριο μπαίνει σε τροχιά κατασκευής.

Από το μακρινό 1989, οπότε και εγκρίθηκαν οι όροι της δημοπρασίας του έργου για την κατασκευή κλειστού κολυμβητηρίου ολυμπιακών διαστάσεων, μέχρι σήμερα έχουν περάσει 32 ολόκληρα χρόνια. Η κατασκευή ξεκίνησε τότε, τα χρήματα -περίπου 600.000 ευρώ σε σημερινή αξία- καταβλήθηκαν, αλλά τελικά ο χώρος των 4 στρεμμάτων όχι απλά δεν κάλυψε μια πάγια ανάγκη των δημοτών, παρά δημιούργησε νέα προβλήματα.

Οι αιτίες για αυτή την καθυστέρηση δεκαετιών, πολλές, και συνίστανται τόσο στις γραφειοκρατικές διαδικασίες, σε παραλείψεις και αδιαφορία των δημοτικών αρχών, όσο και στη σθεναρή αντίσταση ορισμένων κατοίκων, που για διάφορους λόγους μπλόκαραν το έργο.

Ο νόμος περί αποπεράτωσης αυθαιρέτων
Με το Νόμο περί αποπεράτωσης αυθαιρέτων του 2017, όμως, δόθηκε κατά κάποιον τρόπο το «πράσινο φως» για να ανακινηθεί το ζήτημα από τη δημοτική αρχή, ενώ πρόσφατα ολοκληρώθηκαν οι σχετικές μελέτες για να δοθεί άδεια αποπεράτωσης.

Ο σχετικός φάκελος κατατέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα και αναζητείται χρηματοδότηση για την περαίωσή του. Σε κάθε περίπτωση, ο δήμος προβαίνει και σε άλλες ενέργειες, όπως δανειοδότηση από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, ενώ η Περιφέρεια Αττικής έχει δεσμεύσει το ποσό των 2 εκατομμυρίων ευρώ για αυτόν τον σκοπό. Αν όλα πάνε καλά και το κολυμβητήριο δεν μείνει στα χαρτιά, για ακόμη μια φορά, τότε το έργο θα μπορούσε να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2024.

Επισκέφθηκε τον χώρο μαζί με τον δήμαρχο Βασίλη Ζορμπά, ο οποίος μας περιέγραψε το ιστορικό του προβλήματος αλλά και εξέφρασε την ελπίδα ότι πλέον το «νερό έχει μπει στο αυλάκι» για τη δημιουργία, επιτέλους, ενός σύγχρονου χώρου άθλησης που θα απολαύσει ο δήμος των 100.000 κατοίκων…

Το ιστορικό του κολυμβητηρίου που παραμένει γιαπί
Το ιστορικό της εγκατάλειψης δείχνει ότι στη σημερινή κατάσταση δεν οδήγησαν μόνο οικονομικά, πολεοδομικά ή τεχνικά προβλήματα, αλλά και παραλείψεις και ολιγωρία των δημοτικών αρχών, επί δεκαετίες.

Το οικόπεδο στο οποίο βρίσκεται το ημιτελές επί δεκαετίες κολυμβητήριο στην Αγία Παρασκευή, το 1955 είχε χαρακτηριστεί χώρος για την ανέγερση σχολείου. Το 1984 χαρακτηρίστηκε ως οικόπεδο για τη δημιουργία κέντρου νεότητας και, τελικά, το 1989 εγκρίθηκαν οι όροι διακήρυξης δημοπρασίας του έργου για την κατασκευή κλειστού κολυμβητηρίου.

Το 1990 υπογράφτηκε η εργολαβική σύμβαση, αλλά αυτή διαλύεται ένα χρόνο μετά, διότι η παράλειψη της τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου είχε ως συνέπεια να μην είναι δυνατή η έκδοση οικοδομικής άδειας.

Μετά την πρώτη αυτή αποτυχία, ο χρονικός προγραμματισμός του έργου άρχισε να κλονίζεται. Το πρόβλημα της τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου ξεπεράστηκε με απόφαση του νομάρχη προς το τέλος του 1991.

Τότε, ένα δημοτικό συμβούλιο μειοψηφίας αποφασίζει την κατάρτιση των όρων για τη δημοπράτηση του έργου και την ίδια χρονιά υπογράφεται εργολαβική σύμβαση με προϋπολογισμό περίπου 1.000.000 ευρώ, ενώ το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα ήταν 600 ημερολογιακές ημέρες. Η πρόβλεψη ήταν το έργο να τελειώσει στις 10 Φεβρουαρίου 1994.

Η πληρωμή του εργολάβου μέχρι τη φάση που βρίσκεται σήμερα πραγματοποιήθηκε με δανεισμό από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων με τη σύνταξη δύο συνολικά δανείων. Το πρώτο δάνειο αφορούσε στο ποσό των 100.000.000 δραχμών, υποθηκεύοντας ακίνητο επί της οδού Ερμού 76, στην περιφέρεια του Δήμου Αθηναίων και υπεγράφη το Δεκέμβριο του 1992. Το δεύτερο αφορούσε πάλι στο ποσό των 100.000.000 δραχμών και υπεγράφη το Νοέμβριο του 1994.

Στο χρονικό διάστημα μεταξύ της ημερομηνίας που υπογράφτηκε η εργολαβική σύμβαση μέχρι τον Νοέμβριο του 1994 που υπογράφηκε η σύμβαση για το δεύτερο δάνειο έγιναν κάποιες γραφειοκρατικές διαδικασίες και από το 1994 έως το 2002 δεν πραγματοποιήθηκε καμία εργασία συντήρησης, καμία εργασία καθαρισμού.

Από τότε, ο χρόνος ζωής αυτής της ημιτελούς κατασκευής άρχισε να μετράει αντίστροφα, αν και η προσδοκία της απόκτησης ενός κλειστού κολυμβητηρίου εξακολουθούσε να υπάρχει. Εμποδιζόταν όμως από την εξεύρεση χρηματοδότησης αλλά και από διαδικασίες που θα έπρεπε να έχουν γίνει στα προηγούμενα χρόνια.

Ο “Ολυμπιακός Νόμος” έδωσε τη λύση και στις 10 Οκτωβρίου του 2002. Η τότε δημοτική αρχή, έχει πια ξεπεράσει το πολεοδομικό εμπόδιο του ρυμοτομικού σχεδίου, αλλά δεν έχει κάνει καμία ενέργεια για την έκδοση οικοδομικής άδειας και για τη νομιμοποίηση της υφιστάμενης κατασκευής.

Οι ενέργειες από τη νέα διοίκηση του δήμου, το έτος 2003, στρέφονται προς την κατεύθυνση της εξεύρεσης χρηματοδότησης.

Αυτό επιτυγχάνεται με το ποσό των 3.500.000 ευρώ, μέσω της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και με τη δέσμευση ότι το μελλοντικό κλειστό κολυμβητήριο θα χρησιμοποιηθεί ως προπονητήριο στην περίοδο της διεξαγωγής των Ολυμπιακών αγώνων και η έγκριση της συγκεκριμένης χρηματοδότησης ολοκληρώθηκε μέσα από το πρόγραμμα “Θησέας” το έτος 2005.

Την ίδια χρονιά, το συμβούλιο δημοσίων έργων, λαμβάνοντας υπόψη, μεταξύ άλλων, την παραπάνω χρηματοδότηση, γνωμοδοτεί θετικά για τη δημοπράτηση του έργου με το σύστημα υποβολής προσφοράς το οποίο περιλαμβάνει μελέτη και κατασκευή. Ωστόσο κρίνεται απαραίτητη και η επικαιροποίηση της μελέτης που είχε εκπονηθεί το 1992 καθώς επίσης και η βελτίωση του αρχικού σχεδιασμού.

Στην απόφαση του υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. που ακολούθησε, τον Ιούλιο του 2005, ζητείται η κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης.

Το Μάιο του 2006 το δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει την έγκριση των όρων της διακήρυξης του έργου της ολοκλήρωσης του ημιτελούς κολυμβητήριο του Δήμου Αγίας Παρασκευής, προϋπολογισμού 4.585.555 ευρώ, για τουλάχιστον 300 θέσεις θεατών και τουλάχιστον 40 θέσεις στάθμευσης.

Ο διαγωνισμός αυτός δεν προχώρησε και οι Ολυμπιακοί Αγώνες είχαν τελειώσει. Είχαν ήδη αρχίσει οι δημόσια απολογισμοί για το κόστος των Ολυμπιακών Αγώνων, οι οποίες μιλούσαν για τεχνικά έργα που δεν μπορούσαν να βεβαιωθούν ότι περατώθηκαν και για υπερκοστολογημένες κατασκευές.

Στις 23 Οκτωβρίου 2007 το έργο τελικά προκηρύσσεται. Στον διαγωνισμό μετείχαν πέντε εταιρείες. Ο διαγωνισμός εξελίχθηκε μέχρι το 2010, οπότε είχε φτάσει στη φάση της κρίσης και αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών του διαγωνισμού.

Ο διαγωνισμός μέχρι το Μάρτιο του 2013 εκκρεμούσε στο πέμπτο πρακτικό από την επταμελή Επιτροπή Αξιολόγησης του διαγωνισμού.

Το δημοτικό συμβούλιο, το Μάρτιο του 2013, έλαβε απόφαση για την ανάκληση της διαδικασίας του διαγωνισμού, λόγω παραλείψεων και φόβων για τη χρηματοδότησή του.