της Ελένης Μπότα
Μετά την ανακοίνωση των στοιχείων του πληθωρισμού για τον Μάρτιο ρώτησα φίλο μου οικονομολόγο: Με πληθωρισμό 8,9% τι κάνεις; Την προσευχή σου, μου απάντησε. Και πρόσθεσε: Μιλώντας σοβαρά πάντως, το νούμερο σοκάρει.
Γιατί μπορεί το ποσοστό του πληθωρισμού να αποτυπώνει μία εικόνα, η εικόνα όμως αυτή απέχει πολύ από τις σημαντικές επιπτώσεις που προκαλεί στο εισόδημα και στην αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.
Αν μάλιστα λάβουμε υπόψη ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των αυξήσεων αφορά την ενέργεια (με το ηλεκτρικό να σημειώνει αύξηση 79,3%) και τα είδη της διατροφής (αύξηση 8,1%), δύο τομείς που δεν μπορεί να ζήσει χωρίς αυτούς, το ελληνικό νοικοκυριό, τότε εύκολα μπορούμε να αντιληφθούμε το ισχυρό χτύπημα που έχουμε όλοι δεχτεί αλλά και μία πρόγευση για το τι έρχεται μέσα στο επόμενο διάστημα.
Ήδη οι επιπτώσεις είναι ορατές. Η πτώση του τζίρου σε καφέ και εστιατόρια είναι μεγάλη, ενώ οι πωλήσεις των σουπερμάρκετ τον Μάρτιο καταγράφουν νέα υποχώρηση. Γιατί μπορεί το φαγητό να μην μπορούμε να το κόψουμε, στρεφόμαστε όμως σε φθηνά προϊόντα διατροφής ή όπως είπε στέλεχος αλυσίδας σουπερμάρκετ «περισσότερα όσπρια και λιγότερο κρέας, μέσα στην εβδομάδα».
Επίσης στην οικονομία, ο υψηλός πληθωρισμός πλήττει την ανάπτυξη και άρα και τις προοπτικές αποπληρωμής του ελληνικού χρέους κάτι που θα σπεύσουν να προεξοφλήσουν οι αγορές ζητώντας ακόμη μεγαλύτερα επιτόκια.
Το πρόβλημα θα μεταφερθεί και στον ιδιωτικό τομέα και ειδικότερα στην αγορά εταιρικών ομολόγων η οποία θα γίνει ασύμφορη για τις εκδότριες επιχειρήσεις αφού η αύξηση του δανεισμού του Δημοσίου θα συμπαρασύρει και αυτή του ιδιωτικού τομέα.
Μοιραία λοιπόν, ο ιδιωτικός τομέας ακόμη και οι μεγάλες επιχειρήσεις θα στραφούν ξανά στον τραπεζικό δανεισμό ο οποίος θα μεταφέρει στην πραγματική οικονομία την αύξηση του κόστους χρήματος που θα υφίστανται και οι ίδιες.
Το αποτέλεσμα για τις επιχειρήσεις θα είναι επώδυνο, αφού ο υψηλός πληθωρισμός θα ανοίξει τρύπες στους προϋπολογισμούς τους και θα ανεβάσει στα ύψη τα λειτουργικά τους κόστη. Και όταν αυξάνεται το λειτουργικό κόστος μίας επιχείρησης, γίνονται περικοπές. Από δαπάνες και επενδύσεις μέχρι εργατικό δυναμικό.
Μοναδική εξαίρεση πάντως από το κύμα των αυξήσεων σε όλους τους επιμέρους δείκτες της ελληνικής οικονομίας και ο μόνος που το μήνα Μάρτιο σημείωσε πτώση, είναι οι επικοινωνίες.
Ευτυχώς, αυτός ο πόλεμος, της τιμολογιακής πολιτικής των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, είναι ο μόνος που ωφελεί προσώρας τους καταναλωτές…