Ένας έφηβος στις ΗΠΑ που φιλοδοξεί να γίνει σταρ των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ένα κορίτσι που βιώνει τα θαύματα της φύσης, αλλά και τους κινδύνους που την απειλούν, μία ομάδα μαθητριών στην Ισλανδία που ανακαλύπτουν τη δύναμή τους μέσα από τον αθλητισμό, δύο αδέλφια από το συριακό Κουρδιστάν που φθάνουν μέσω Βαλκανίων στην Ολλανδία και χωρίζονται λόγω διαφοράς ηλικίας, συστήνουν τους κόσμους τους σε συνομηλίκους τους μέσα από τα ντοκιμαντέρ του φετινού προγράμματος του KinderDocs.

«Το δημιουργικό ντοκιμαντέρ έχει ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία και καλλιεργεί στους μαθητές δεξιότητες του 21ου αιώνα», είναι η οπτική που διατρέχει τις νέες δράσεις του Kinderdocs 2021/2022, με προγράμματα για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, online και στο Μουσείο Μπενάκη.

«Είναι η έκτη χρονιά του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ για παιδιά και νέους και το φετινό πρόγραμμα με φρέσκια ματιά αποτελείται από τρία σκέλη», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η καλλιτεχνική διευθύντρια του KinderDocs, σκηνοθέτης/δημοσιογράφος Δήμητρα Κουζή.

«Δεξιότητες και συνδέσεις: το ντοκιμαντέρ στην εκπαιδευτική διαδικασία» είναι ο τίτλος νέου σεμιναρίου του KinderDocs, που θα πραγματοποιηθεί online σε τρεις συναντήσεις -5, 12, 19 Νοεμβρίου 2021, (19.00-21.00)- με την κοινωνιολόγο Ειρήνη Βοκοτοπούλου και τη Δήμητρα Κουζή να αποκαλύπτουν τους τρόπους αξιοποίησης του δημιουργικού ντοκιμαντέρ στη σχολική τάξη.

Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς επιστήμονες, επαγγελματίες που ασχολούνται με την ψυχική υγεία, επαγγελματίες υγείας δημοσιογράφους- επικοινωνιολόγους μουσειοπαιδαγωγούς/στελέχη πολιτιστικής διαχείρισης, φοιτητές και γονείς, οι οποίοι πριν από κάθε συνάντηση θα παρακολουθήσουν μια από τις τρεις ταινίες – που προβάλλονται πρώτη φορά στην Ελλάδα και στη συνέχεια θα συζητήσουν για την έννοια και την αξία του ντοκιμαντέρ παρατήρησης, θα έρθουν σε επαφή με την κινηματογραφική γλώσσα, θα σχεδιάσουν παιχνίδια και δράσεις με τον δημοσιογραφικό λόγο και θα ανακαλύψουν συνδέσεις με άλλα είδη αφήγησης, με άλλους πολιτισμούς και με άλλες τέχνες, από τα εικαστικά μέχρι την μαγειρική.

Κάθε χρόνο έχουμε καινούριες ταινίες, φέτος επιλέξαμε τα ντοκιμαντέρ:

– Raise the Bar (Guðjón Ragnarsson, Ισλανδία, Φινλανδία) που θίγει τα θέματα των στερεότυπων, της ισότητας, της εφηβείας, της ενδυνάμωσης χαρακτήρων μέσα από τον αθλητισμό,

– My Family is a circus, (Nina Landau, Βέλγιο) που προβάλλει τις παραστατικές τέχνες, τους καλλιτέχνες του τσίρκου και τους παιδικούς στόχους και όνειρα και

– Jano & Shiro (Els van Driel, Ολλανδία) για το ταξίδι δύο αδελφών από τη Συρία στην Ολλανδία, ανοίγει τη συζήτηση για το τεράστιο ζήτημα, το μεταναστευτικό, τονίζει η καλλιτεχνική διευθύντρια του KinderDocs.

Το δεύτερο σκέλος είναι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα KinderDocs που μεταφέρεται στο σχολείο.

Δημιουργικά ντοκιμαντέρ με πρωταγωνιστές παιδιά και εφήβους, εμπλουτισμένα με ειδικό εκπαιδευτικό υλικό για μαθητές της πρωτοβάθμιας (Δ΄-ΣΤ’ Δημοτικού) και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Α’ Γυμνασίου – Γ’ Λυκείου), δημιουργούν κοινή εμπειρία, αφορμή για συζήτηση, δράση και αλληλεπίδραση, και αναπτύσσουν δεξιότητες για τον 21ο αιώνα.

Στο site του KinderDocs υπάρχουν όλες οι πληροφορίες για τις διαθέσιμες ταινίες, τα τρέιλερ, οι περιγραφές, η ηλικιακή σήμανση και η θεματολογία (ανθρώπινες σχέσεις, εφηβεία, κοινωνία, φύση, εκπαίδευση, διαδίκτυο, επαγγελματικός προσανατολισμός, τέχνες, επιστήμες, πολιτισμός).

Οι εκπαιδευτικοί επιλέγουν ποια ταινία θα προβληθεί μέσα στην τάξη, παίρνουν το link και το εκπαιδευτικό υλικό (toolkit), το οποίο μπορούν να συνδέσουν με μαθήματα και να το χρησιμοποιήσουν ποικιλοτρόπως όλη τη χρονιά. Υπάρχει η δυνατότητα συζήτησης διαδικτυακά με καλεσμένο μέσω βιντεοκλήσης ή αξιοποίησης υλικού μαγνητοσκοπημένου, όπως συνεντεύξεις με συντελεστές των ταινιών.

«Λόγω των διατάξεων για την προστασία από τον κορονοϊό το KinderDocs πηγαίνει στο σχολείο. Έχουμε εξοικειωθεί με υβριδικές λύσεις, το πρόγραμμα υλοποιείται στην τάξη και ο καλεσμένος συμμετέχει online ή οι εκπαιδευτικοί το προσαρμόζουν, όπως επιθυμούν», διευκρινίζει η Δήμητρα Κουζή.

Το τρίτο σκέλος είναι το KinderDocs Animated, εργαστήριο για animation, δωρεάν στο Μουσείο Μπενάκη, το οποίο αφορά μαθητές 10-12 ετών και θα πραγματοποιηθεί δύο Σάββατα και δύο Κυριακές στα τέλη Νοέμβριου και στις αρχές Δεκεμβρίου. Μαθητές σε ομάδα 20 ατόμων στις συναντήσεις διάρκειας 12-14 ωρών θα δημιουργήσουν μία ταινία animation από την αρχή έως το τέλος, υπό την προϋπόθεση να είναι εξοικειωμένοι, να έχουν παρακολουθήσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του KinderDocs στην τάξη τους.

«Πολύ μεγάλη εντύπωση κάνει στους μαθητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα ότι πρόκειται για αληθινές ιστορίες αληθινών παιδιών, αληθινές καταστάσεις και όχι μυθοπλασία. Είναι δημιουργικά ντοκιμαντέρ φτιαγμένα με σενάριο, πάνω σε έναν αληθινό άνθρωπο, σε αληθινή ιστορία, σε πραγματική κατάσταση κι αυτό τους βοηθά να δημιουργήσουν γέφυρες και ταύτιση, είτε με κριτική ματιά, βλέπουν πώς ζει ο άλλος και πώς ζουν οι ίδιοι, είτε με ενσυναίσθηση, διαπιστώνουν ότι υπάρχουν και άλλοι που νιώθουν τα ίδια συναισθήματα», επισημαίνει η καλλιτεχνική διευθύντρια του KinderDocs.

Τα δημιουργικά ντοκιμαντέρ, όπως υπογραμμίζει, ενισχύουν βιωματικά δεξιότητες όπως η κριτική σκέψη, η επικοινωνία, η πρωτοβουλία και η δημιουργικότητα, η φαντασία, η προσαρμοστικότητα και ο ψηφιακός γραμματισμός. Καλλιεργούν παράλληλα την κινηματογραφική παιδεία και την εκπαίδευση στα μέσα, σε μια εποχή που η εικόνα έχει κεντρική θέση, καθώς τα παιδιά μαθαίνουν να φτιάχνουν αρτιότερες μικρές ταινίες, αφηγήσεις, σημειώνει.

Οι δημιουργοί ντοκιμαντέρ νεανικού περιεχομένου είναι μία ιδιαίτερη κοινότητα, εκτιμά η Δήμητρα Κουζή τονίζοντας ότι υπάρχουν χώρες που χρηματοδοτούν την ανάπτυξη τέτοιων κινηματογραφικών έργων, είναι ταινίες που μας έρχονται κυρίως από την Κεντρική Ευρώπη και Βόρεια Ευρώπη με φωτεινές εξαιρέσεις πολύ ευχάριστες, όπως η Γεωργία.

Το KinderDocs είναι ένα οικοσύστημα εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης με μέσο το ντοκιμαντέρ που φέρνει τους νέους σε επαφή με την μαγεία του και ευαισθητοποιεί γύρω από κοινωνικά θέματα.