Γκολέμη Αναστασία Βασιλική

«Τα νεκρά τηλέφωνα» στον e-ΕΦΚΑ

Κλιμακώνεται η διένεξη μεταξύ της ηγεσίας του Υπουργείου Εργασίας και των υπαλλήλων του e- ΕΦΚΑ με αφορμή την καλύτερη εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων.

Οι δύο πλευρές βρίσκονται σε αντιπαράθεση σε σχέση με την Υπουργική Απόφαση Χατζηδάκη να αναλάβουν υπάλληλοι του e- ΕΦΚΑ την εκπαίδευση των πιστοποιημένων λογιστών και δικηγόρων για την απονομή νέων συντάξεων. Οι συνδικαλιστικές ομοσπονδίες των εργαζομένων στα ταμεία, μαζί και η ΑΔΕΔΥ έχουν προσφύγει στο ΣτΕ για την ακύρωση της.

Η δικαστική απόφαση αναμένεται τον Δεκέμβριο του 2021. Παράλληλα το Υπουργείο προχωρά στην υλοποίηση του σχετικού μέτρου (σαν μέρος ενός συνολικού σχεδίου) με στόχο την επιτάχυνση της έκδοσης νέων συντάξεων, καθώς παρά την αύξηση του ρυθμού της απονομής τους, εκτιμάται από στελέχη του, σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, πως μένει να να καλυφθεί αρκετός δρόμος προκειμένου να αντιστραφεί το αρνητικό κλίμα σε κύκλους των ασφαλισμένων απέναντι στον e-ΕΦΚΑ.

Έκθεση: «Συνήγορος του Πολίτη»

Τα ασφαλιστικά ταμεία αφορά η πλειοψηφία των αναφορών των πολιτών στην ετήσια έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη για το 2020. Το 41% των αναφορών οι οποίες σχετίζονται με Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, τον ευρύτερο δημόσιο τομέα και τις Ανεξάρτητες αρχές, αφορά στους φορείς κύριας ασφάλισης, ποσοστό που σε συνδυασμό με τα ποσοστά των σχετικών με την ασφάλιση θεσμών (Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π., Ε.Ο.Π.Υ.Υ., κ.ά.) υπερβαίνει το 51% του συνόλου, σύμφωνα με τη σχετική έκθεση.

«Το γεγονός αυτό, αναδεικνύει το σοβαρό πρόβλημα που διατρέχει την κρατική λειτουργία στο τομέα αυτόν και μάλιστα διαχρονικά, όπως επιβεβαιώνεται από προηγούμενες ετήσιες και ειδικές εκθέσεις της Αρχής», τονίζει ο Συνήγορος του Πολίτη.

Όσον αφορά το απόλυτος πλήθος των αναφορών, ανέρχονται σε 2.008 επί συνόλου 18.491, δηλαδή αποτελούν το 1/10 αυτού.

Στο πειθαρχικό 11 υποθέσεις υπαλλήλων του e-ΕΦΚΑ

Με την αλλαγή διοίκησης στον e-ΕΦΚΑ στα τέλη Μαΐου του 2021 σημειώθηκε η πρόθεση για καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών από τους υπαλλήλους. Λίγες μέρες μετά τον διορισμό του, ο νέος διοικητής του ασφαλιστικού υπερ-φορέα κος Παναγιώτης Δουφεξής με επιστολή του προς τους εργαζομένους ζήτησε να βελτιώσουν το επίπεδο εξυπηρέτησης και την ποιότητα των παρερχομένων υπηρεσιών προς τους πολίτες και να ανταποκρίνονται στα e-mails και στις τηλεφωνικές κλήσεις των πολιτών.

Τον Ιούνιο του 2021 ο Υπουργός Εργασίας, κος Κωστής Χατζηδάκης έστειλε για πειθαρχικό έλεγχο δέκα περιπτώσεις «Οδύσσειας», όπως τις χαρακτήρισε, ασφαλισμένων από υπηρεσίες του ΕΦΚΑ που παραπέμπουν η μία στην άλλη, δεν ανταποκρίνονται επί μήνες ή και χρόνια σε αιτήματα ασφαλισμένων, δεν απαντούν σε τηλεφωνικές κλήσεις, e mail και επιστολές.

«Επειδή ο ΕΦΚΑ κάνει κοινωνική πολιτική, θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεσποτικές συμπεριφορές υπαλλήλων δεν γίνονται ανεκτές!”, αφού όπως είπε “πλήττουν μεταξύ άλλων και την εικόνα όλων των ευσυνείδητων υπαλλήλων του ΕΦΚΑ που κάνουν καλά τη δουλειά τους», ανέφερε ο ίδιος.

Στα μέσα του τρέχοντος μηνός, ο κος Χατζηδάκης, έπειτα από ξαφνική επίσκεψη στο υποκατάστημα του e-ΕΦΚΑ στην Κόρινθο ζήτησε από το διοικητή του ΕΦΚΑ, Παναγιώτη Δουφεξή, να σταλεί αμέσως για πειθαρχικό έλεγχο η εκτελούσα χρέη γενικής διευθύντριας (ΠΥΣΥάρχης) Πελοποννήσου, για να καταλογιστούν οι ευθύνες για καθυστερήσεις όσον αφορά στην αποκατάσταση της προβληματικής λειτουργίας των air conditions, ορισμένα εκ των οποίων, όπως είπε, δεν λειτουργούσαν καθόλου μέσα στο κατακαλόκαιρο.

«Η σημερινή κατάσταση στον ΕΦΚΑ οφείλεται στις διαχρονικά εφαρμοζόμενες αντιασφαλιστικές πολιτικές των κυβερνήσεων τουλάχιστον της τελευταίας δεκαετίας -ειδικότερα όμως από ιδρύσεως του Φορέα-, με αποκορύφωμα τον ίδιο (σσ τον Υπ. Εργασίας)και την κυβέρνηση της Ν.Δ», ανέφερε σε ανακοίνωση της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Προσωπικού Οργανισμών Κοινωνικής Πολιτικής (ΠΟΠΟΚΠ).

Βελτίωση στην εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων

Τέλος του μήνα θα τεθεί σε λειτουργία το νέο ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο του Υπουργείου Εργασίας και των εποπτευόμενων φορέων του. Συνεχώς αυξάνονται οι ψηφιακές υπηρεσίες του ΕΦΚΑ, που επιτρέπουν κάθε μήνα πάνω από 1 εκατ. ψηφιακές συναλλαγές. Επίσης, μονιμοποιούνται και διευρύνονται τα ηλεκτρονικά ραντεβού, ενώ ενισχύεται η συνεργασία του ΕΦΚΑ με τα ΚΕΠ.

Σχετικά με την απονομή νέων συντάξεων, το Υπουργείο Εργασίας προχωρά ταχύτατα στην υλοποίηση του σχεδίου για εμπλοκή στη σχετική διαδικασία πιστοποιημένων λογιστών και δικηγόρων.

Προσφυγή στο ΣτΕ για την εκπαίδευση ιδιωτών από δημοσίους υπαλλήλους

Απέναντι σε αυτό το σχέδιο τάσσονται όλες οι ομοσπονδίες των εργαζομένων στα ταμεία (ΠΟΣΕ-ΙΚΑ, ΠΟΠΟΚΠ) αλλά και η ΑΔΕΔΥ.

Πιο συγκεκριμένα, έχουν προσφύγει και στο Συμβούλιο της Επικρατείας προκειμένου να κριθεί αντισυνταγματική η υπουργική απόφαση Χατζηδάκη, σύμφωνα με την οποία οι πιστοποιημένοι λογιστές και δικηγόροι θα πρέπει να εκπαιδευτούν από τους υπαλλήλους του e- ΕΦΚΑ. Προκειμένου να εκδικασθεί σύντομα η προσφυγή των συνδικαλιστών από το ΣτΕ, οι ίδιοι έχουν ζητήσει και ασφαλιστικά μέτρα.

Συνδικαλιστικοί κύκλοι του e-ΕΦΚΑ αναφέρουν πως δεδομένου ότι οι εκπαιδευτές του e- ΕΦΚΑ για την έκδοση συντάξεων είναι συγκεκριμένοι υπάλληλοι (οι οποίοι ήδη εκπαιδεύουν άλλους υπαλλήλους του ασφαλιστικού φορέα) θα δυσχεράνει πολύ το έργο τους η παράλληλη εκπαίδευση τόσο των υπαλλήλων όσο και των πιστοποιημένων επαγγελματιών.

Οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν πως προκειμένου να προχωρήσει η απονομή συντάξεων θα πρέπει να προχωρήσει το ψηφιακό σύστημα «Άτλας» και να γίνουν περισσότερες προσλήψεις. Ενδεικτικά αναφέρουν πως το 2020 δεν έγινε καμία μόνιμη πρόσληψη, ενώ στο μεταξύ για 593 κενές οργανικές θέσεις, έχει γίνει αίτημα από τη διοίκηση για 360 νέες προσλήψεις. Στο μεταξύ φέτος, έως τώρα, έχουν συνταξιοδοτηθεί κοντά στους 200 υπαλλήλους, ενώ σ΄αυτούς αναμένεται να προστεθούν επιπλέον 300.

Οι διαδικασίες πρόσληψης του νέου τακτικού προσωπικού στο δημόσιο (μαζί και στα ταμεία) θα προχωρήσουν από Σεπτέμβριο, ενώ στη θέση τους οι νέοι υπάλληλοι θα είναι εντός του 2022.

Απάντηση Χατζηδάκη σε σχέση με τις προσφυγές στο ΣτΕ.

«Δεν πρόκειται να φοβηθούμε παρωχημένες καταδικασμένες συνδικαλιστικές λογικές των δεκαετιών του ’80 και του ’90. Το μέτρο αυτό εξυπηρετεί τους ασφαλισμένους. Το πρόβλημα δεν είναι κομματικό ούτε ιδεολογικό, είναι πρόβλημα εξυπηρέτησης των πολιτών. Αυτό τους καλώ να αντιληφθούν. Κατά την άποψή μου, οι συνδικαλιστές που καταφεύγουν σε αυτές τις μεθόδους δεν κάνουν τίποτα άλλο από το να απαξιώνονται οι ίδιοι», ανέφερε ο υπουργός.

«Το 2020 εκδόθηκαν 30% παραπάνω συντάξεις σε σχέση με το 2019, αλλά δεν μας αρκεί και χρησιμοποιούμε όλα τα μέσα. Θέλουμε να εξυπηρετήσουμε τους πολίτες», κατέληξε ο Κωστής Χατζηδάκης.