Η ημέρα του Αγίου Πνεύματος είναι μία από τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες εορτές της ορθοδοξίας.

Τη Δευτέρα μετά την Πεντηκοστή γιορτάζουμε την εμφάνιση του Αγίου Πνεύματος στους μαθητές του Χριστού με μορφή φωτιάς σαν φλόγες πάνω από τα κεφάλια τους πενήντα μέρες μετά την Ανάστασή του και δέκα μέρες μετά την ανάληψή του.

Τι είναι όμως το Άγιο Πνεύμα; Σύμφωνα με τη Χριστιανικά διδασκαλία το Άγιο Πνεύμα είναι μία από τις τρεις υποστάσεις της Αγίας Τριάδας ομοούσιο, δηλαδή μοιράζεται την ίδια ύπαρξη με τον Πατέρα και τον Γιο. Επομένως το Άγιο Πνεύμα είναι Θεός που συμπροσκυνείται και συνδοξάζεται με τον Πατέρα και τον Γιο. Με αυτή τη βάση μια ιδιότητα του Αγίου Πνεύματος που αναφέρεται συχνά στην Αγία Γραφή είναι ότι αποτελεί τη Θεία δύναμη που ενέπνευσε τους προφήτες να προφητεύσουν τη γέννηση του Ιησού Χριστού και τα Πάθη του. Παρ’όλα αυτά κάποιοι αρχιερείς όπως ο Μακεδόνιος υποστήριξαν από τα πρωτοχριστιανικά ήδη χρόνια ότι το Άγιο Πνεύμα είναι χτίσμα, δημιούργημα του Θεού. Για να τους αντικρούσουν οι πατέρες της εκκλησίας συνεκάλεσαν τη Δεύτερη Οικουμενική Σύνοδο το έτος 381 στην οποία δογμάτισαν το όγδοο άρθρο του Συμβόλου Της Πίστεως που αποτελεί την ολοκλήρωση του τριαδικού δόγματος ότι δηλαδή το Πνεύμα είναι ομοούσιο του Πατρί και το Γιο και εκπορεύεται μόνο από τον Πατέρα του.

Από τον Ιησού Χριστό το Άγιο Πνεύμα αποκαλείται και Παράκλητος. Στο κατά Ιωάννη ευαγγέλιο κεφάλαια 14 έως 16, βρίσκουμε τον Ιησού, λίγο πριν την σύλληψη Του από τους Ιουδαίους, να δίνει ενθάρρυνση και οδηγίες της τελευταίας στιγμής στους μαθητές Του. Δεν θα ήταν πια άλλο μαζί τους. Θα τον έβλεπαν βεβαίως και πάλι μετά την ανάσταση, όμως μόνο προσωρινά, μέχρι την ανάληψη. Το γεγονός ότι ο Ιησούς θα πήγαινε στον Πατέρα Του και επομένως δεν θα ήταν πλέον σωματικά παρών θα σήμαινε κανονικά ότι θα τους άφηνε μόνους. Εκτός και αν έστελνε αντικαταστάτη, κάποιον δηλαδή που θα τον αναπλήρωνε. Εκτός δηλαδή αν κατά κάποιο τρόπο επέστρεφε σ’ αυτούς με κάποια «άλλη μορφή». Και αυτό ακριβώς είναι που, όπως θα δούμε, συνέβη! Πως; Μέσω του παράκλητου (παράκλητος σημαίνει «ο σε βοήθεια καλούμενος, βοηθός», [Δ. Δημητράκου: «Μέγα Λεξικό όλης της Ελληνικής γλώσσας», σελ. 5444]), του αγίου πνεύματος.

Σύμφωνα με την Κενή Διαθήκη δέκα ημέρες μετά την Ανάληψη του Χριστού και πενήντα ημέρες μετά την Ανάσταση οι δώδεκα απόστολοι ήταν συγκεντρωμένοι σε ένα σπίτι στα Ιεροσόλυμα. Εκείνη την ημέρα ήταν η εβραϊκή γιορτή της Πεντηκοστής ημέρα που γιορτάζουν οι ιουδαίοι το ότι ο Θεός έδωσε στον Μωυσή τις δέκα εντολές στο Όρο Σινά. Ξαφνικά ακούστηκε με δυνατή βροντή στον ουρανό και όλοι είδαν δώδεκα γλώσσες που θύμιζαν φωτιά να κατεβαίνουν από τον ουρανό και να μπαίνουν στο σπίτι όπου βρίσκονταν οι απόστολοι. Κάθε μία από τις γλώσσες στάθηκε πάνω από το κεφάλι του κάθε απόστολου. Με αυτές τις πύρινες γλώσσες πήρε μορφή το Άγιο Πνεύμα.

Ο λόγος που το Άγιο Πνεύμα εμφανίστηκε με τη μορφή πύρινων γλωσσών ήταν αφενός για να δείξει ότι ο Πατήρ, ο Γιος και το Άγιο Πνεύμα είναι ομοούσιοι και αφετέρου ότι το κήρυγμα των αποστόλων έχει διπλά ενέργεια όπως η φωτιά να φωτίζει τους πιστούς και να παραδίδει τους άπιστους στο πυρ. Η επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος ήταν η ολοκλήρωση της υπόσχεσης που έδωσε Ο Χριστός στους μαθητές του πριν την Ανάληψη. Το Άγιο Πνεύμα λοιπόν στάλθηκε για να φωτίσει τους αποστόλους και να δυναμώσει το έργο τους.

Έπειτα από την επιφοίτηση οι απόστολοι βγήκαν από το υπερώο και άρχισαν να κηρύττουν στους ιουδαίους που βρίσκονταν στα Ιεροσόλυμα μιλώντας στον καθένα τη γλώσσα του για τα θαυμαστά έργα του Θεού. Ως αποτέλεσμα έπειτα από το κήρυγμα του Πέτρου βαφτίστηκαν εκείνη την ημέρα τρεις χιλιάδες νέα μέλη την Χριστιανικής εκκλησίας και κάπως έτσι ιδρύθηκε η Εκκλησία. Όπως είχε υποσχεθεί ο Χριστός στους αποστόλους από τότε το Άγιο Πνεύμα είναι δίπλα στη Εκκλησία, δηλαδή στους πιστούς, καθοδηγεί την εκκλησία και βοηθάει τους ανθρώπους να γνωρίσουν τον Θεό και να μπορέσουν να αγωνιστούν για τη σωτηρία της ψυχής τους.

Επειδή, λοιπόν, οι Άγιοι Πατέρες θεώρησαν καλό να ξεχωρίσουν τις γιορτές, για να τιμήσουν με τον τρόπο αυτόν το μεγαλείο του Παναγίου και Ζωοποιού Πνεύματος, την επομένη της Πεντηκοστής, τη Δευτέρα, εορτάζουμε το Πανάγιο Πνεύμα, που είναι μία υπόσταση της Αγίας Τριάδος.

Η εορτή του Αγίου Πνεύματος είναι κινητή και γιορτάζεται πάντοτε Δευτέρα, 7 εβδομάδες μετά το Πάσχα.

Πηγή: afteroffice.gr