Κριμιζής: Μέχρι το 2035 θα έχει φτάσει αποστολή στον Άρη

Σε 10 χρόνια από τώρα θα έχουμε δελτίο διαστημικού καιρού για την αποφυγή προβλημάτων σε τηλεπικοινωνίες και δίκτυα ηλεκτρισμού που προκαλούνται από τις ηλιακές εκρήξεις. Έως το 2035 θα έχει φθάσει μία αποστολή με ανθρώπινο πλήρωμα στον Άρη και θα έχει επιστρέψει ασφαλώς στη Γη.

Τα βήματα που θα κάνει τα επόμενα χρόνια ο άνθρωπος όσον αφορά τη γνώση του διαστήματος περιέγραψε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο ακαδημαϊκός διαστημικός επιστήμονας, πρωτοπόρος ερευνητής σε διαστημικά προγράμματα των Η.Π.Α. και της NASA (Εθνικής Υπηρεσίας Αεροναυπηγικής και Διαστήματος), Σταμάτης Κριμιζής.

Απαντώντας σε ερώτηση του ΑΠΕ- ΜΠΕ σχετικά με το ποιο θεωρεί το σημαντικότερο επίτευγμα της NASA το τελευταίο έτος, ο κ. Κριμιζής τόνισε ότι είναι η εκτόξευση του Parker Solar Probe, του μη επανδρωμένου διαστημικού σκάφους. «Είναι η πρώτη αποστολή της ανθρωπότητας στον Ήλιο. Ξεκίνησε 12 Αυγούστου 2018 και πέρασε από το πρώτο περιήλιο στις 5 Νοεμβρίου 2018. Τον Απρίλιο θα περάσει και πάλι, λίγο πιο κοντά κι αυτό θα συνεχιστεί για 5-6 χρόνια» υπογράμμισε.

«Εκτός από το γεγονός ότι δεν έχουμε υπάρξει τόσο κοντά στον Ήλιο, δεν ξέρουμε στην πραγματικότητα πώς είναι δυνατόν ενώ η επιφάνεια του Ήλιου έχει θερμοκρασία 6.000 βαθμών Κελσίου, λίγες εκατοντάδες χιλιόμετρα πιο μακριά η ατμόσφαιρα να θερμαίνεται στο 1 εκατομμύριο βαθμούς Κελσίου και να εκπέμπεται στο διάστημα σαν ένας άνεμος: ηλιακός άνεμος με ιόντα και ηλεκτρόνια, ο οποίος περνάει από τη Γη και από τους άλλους πλανήτες. Δεν είναι γνωστό πώς γίνεται αυτή η μεταφορά της ενέργειας, όπως και πολλά άλλα φαινόμενα. ‘Όταν αναλύσουμε τα δεδομένα από το Parker Solar Probe και καταλάβουμε πώς γίνεται αυτό, θα υπάρχει η δυνατότητα για πρόβλεψη ηλιακών εκρήξεων. Από παρατηρήσεις από τηλεσκόπια θα μπορεί κάποιος να δει και να λέει, π.χ., αυτή η περιοχή πρόκειται να εκραγεί σε μία εβδομάδα» τόνισε ο κ. Κριμιζής.

Τα δεδομένα από το διαστημόπλοιο θα αρχίσουν να συλλέγονται και να μελετώνται εντατικά αυτό τον μήνα και τον επόμενο, καθώς λόγω της θέσης της Γης, όταν το Parker Solar Probe πέρασε στο περιήλιο δεν ήταν δυνατή η μεταφορά τους.

Όταν γίνεται μια τέτοια έκρηξη, εξήγησε ο διαστημικός επιστήμονας, εκτινάσσονται μέχρι και 1 δισεκατομμύριο τόνοι υλικού από τον Ήλιο κι αν αυτό χτυπήσει τη Γη, θα έχει μεγάλες επιπτώσεις σε τηλεπικοινωνιακούς δορυφόρους, σε μαγνητικές καταιγίδες, στα ηλεκτρικά δίκτυα. Οι ηλιακές εκρήξεις έχουν επίσης μεγάλο αριθμό πρωτονίων υψηλής ενέργειας, κι αν βρεθεί κάποιο πλήρωμα στο διάστημα απροστάτευτο θα πάρει μία θανατηφόρα δόση, σημείωσε.

«Άρα σε 10 χρόνια μπορεί να έχουμε το δελτίο διαστημικού καιρού που θα λέει: “σε πέντε μέρες θα γίνει η τάδε έκρηξη, αλλά το σύννεφο που θα εκτοξευθεί από τον Ήλιο θα περάσει πιο μακριά από τη Γη και δεν κινδυνεύουμε” ή “αυτό που θα συμβεί θα χτυπήσει τη Γη σε 20 μέρες” και θα μπορεί να υπάρχει μία προετοιμασία για τους δορυφόρους, για τους μετασχηματιστές υψηλής ισχύος που μεταφέρουν τον ηλεκτρισμό από τα εργοστάσια, ειδικά στις βόρειες περιοχές προς τους καταναλωτές. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι υπάρχουν επίγεια ρεύματα, τα οποία καίνε τους μετασχηματιστές» είπε ο κ. Κριμιζής, αναφέροντας ότι στο Τορόντο είχε προκληθεί μία τέτοια μαγνητική καταιγίδα και επί ένα 8ωρο δεν υπήρχε ηλεκτρισμός.

Παρατηρώντας ότι ο κόσμος δεν είναι ευαισθητοποιημένος σε τέτοιου είδους φαινόμενα, τόνισε ότι μετά γίνονται ιστορικά γεγονότα. «Εμείς στη NASA τα μαθαίνουμε και προσπαθούμε να προτείνουμε προγράμματα στο κράτος, ώστε να έχουμε αυτές τις δυνατότητες της πρόβλεψης του διαστημικού καιρού και να μπορούμε να προειδοποιούμε τον κόσμο και τις εταιρείες» σημείωσε.

Ένα παρατηρητήριο στο διάστημα, ένα διαστημόπλοιο που κατασκευάστηκε στο εργαστήριό του πριν από 25 χρόνια είναι το μόνο που λειτουργεί, αλλά η προειδοποίηση έρχεται 50 λεπτά πριν από το φαινόμενο. Πλέον τα δεδομένα του έχουν δοθεί σε εταιρείες ηλεκτρισμού και αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες τα παρακολουθούν.

Στα διηπειρωτικά αεροπορικά ταξίδια Ευρώπη-Αμερική, Αμερική – Ιαπωνία, Αμερική – Κίνα τα αεροσκάφη περνούν πάνω από τον Βόρειο Πόλο. Στον Βόρειο Πόλο το μαγνητικό πεδίο της Γης είναι κάπως ανοιχτό και όταν γίνονται αυτές οι εκρήξεις, η ακτινοβολία φθάνει σε χαμηλό επίπεδο στην ατμόσφαιρα και προσθέτει μια δόση ακτινοβολίας στο αεροπλάνο, στους επιβάτες. Οι αεροπορικές εταιρείες με τα δεδομένα που παίρνουν τώρα (αν και ελλιπή) περνούν από χαμηλά γεωγραφικά πλάτη, όπου είναι δυνατό το μαγνητικό πεδίο και αποφεύγουν την ακτινοβολία, υπογράμμισε.