«Νότα» αισιοδοξίας για τις οικογενειακές επιχειρήσεις

Ανθεκτικές και αισιόδοξες φαίνεται πως είναι οι οικογενειακές επιχειρήσεις, σύμφωνα με την έρευνα Family Business Survey 2018 της PwC.

Οι ηγέτες των οικογενειακών επιχειρήσεων παγκοσμίως, αναφέρουν ότι οι επιχειρήσεις τους είναι πιο υγιείς από ποτέ, με την αισιοδοξία για τα επόμενα 2 χρόνια να βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα από το 2007.

Βάσει των εκτιμήσεων τους, τα έσοδα αναμένεται να διατηρήσουν ανοδική πορεία για την ισχυρή πλειοψηφία των επιχειρήσεων (84%), με το 15% αυτών να την χαρακτηρίζουν «ταχύτατη».

Παρά την αισιοδοξία και τις προοπτικές που εμφανίζουν οι οικογενειακές επιχειρήσεις, η έκθεση υπογραμμίζει ότι η αναμενόμενη ανάπτυξη δεν πραγματοποιείται πάντα.

Σε γεωγραφικό επίπεδο, οι επιχειρήσεις στη Μέση Ανατολή και την Αφρική εξέφρασαν τη μεγαλύτερη αισιοδοξία, ενώ ακολουθούν η Ασία, η Βόρεια Αμερική, η Λατινική Αμερική και η Δυτική Ευρώπη.

Οι ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις

Αναφορικά με τις ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις, βάσει των τάσεων που σημειώνει η έρευνα, το 66% έχει καταγράψει ανάπτυξη τους τελευταίους 12 μήνες (έναντι 56% το 2016), εκ των οποίων το 41% δηλώνει διψήφια άνοδο.

Παράλληλα, υψηλές είναι οι εκτιμήσεις για ανάπτυξη από τις ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις με ποσοστό 91% έναντι 84% του παγκόσμιου μέσου όρου.

Ως κυριότερες προκλήσεις αναδεικνύονται η ανάγκη για καινοτομία, το οικονομικό περιβάλλον, η πρόσβαση στις κατάλληλες δεξιότητες της αγοράς, η διαχείριση δεδομένων και ο ψηφιακός μετασχηματισμός.

Αναφορικά με την ύπαρξη στρατηγικού σχεδιασμού, οι μισές ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις διαθέτουν μεσοπρόθεσμο σχέδιο σε αντίθεση με το 38% (21% παγκοσμίως) που δεν διαθέτει πλάνο.

Το 34% των επιχειρήσεων εκτιμούν την αλλαγή του επιχειρηματικού τους μοντέλου εντός των επόμενων 2 ετών (20% παγκοσμίως).

Στον αντίποδα, το 75% δηλώνει ότι σκοπεύει να αναζητήσει εξειδικευμένα στελέχη εκτός της ευρύτερης οικογένειας (53% παγκοσμίως).

Σύμφωνα με τον Κυριάκο Ανδρέου, Territory Advisory Leader PwC Greece:

«Με βάση τις τάσεις που αποκαλύπτονται από την έρευνα, διακρίνουμε μια αισιοδοξία από τις ελληνικές οικογενειακές επιχειρήσεις η οποία ενθαρρύνεται από τα σημάδια σταθεροποίησης της οικονομίας. Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει και η έρευνα χρειάζεται να είμαστε συγκρατημένοι στις προβλέψεις μας».

Και συμπληρώνει: «Στην παρούσα φάση, απαιτείται να κοιτάξουμε μπροστά, ανταποκρινόμενοι στις προκλήσεις του ευμετάβλητου περιβάλλοντος και των αλλαγών που φέρνει η εξέλιξη της τεχνολογίας. Μια από τις συνέπειες της ελληνικής κρίσης είναι η χαμηλή επένδυση στον ψηφιακό μετασχηματισμό κατά τα προηγούμενα χρόνια».